Kdykoli někde zmíním, že se moje děti učí v domácím vzděláváním, jednou z nejčastějších reakcí – a po covidových lockdownech obzvlášť – je nějaká variace na: Páni, na to bych neměla nervy, mně to stačilo za covidu. Spousta lidí si domácí školu představuje jako z Máši a medvěda, kde medvěd pro Mášu vyrobil dřevěnou lavici a pak střídali předměty a měli i zvonek, který ohlašoval přestávky. A jiní lidé naopak domácí vzdělávání spojují výhradně s unschoolingem a domnívají se, že doma s dětmi nic neděláme. Ani jedno z toho není zrovna typický obraz domácího vzdělávání, ale pro přesnost připusťme, že i tak může domác vzdělávání vypadat. Domácí vzdělávání má totiž tolik podob, kolik rodin se pro něj rozhodlo 🙂
- Začnu od té představy, která vychází z toho, jak se doma rodiče s dětmi učili během covidových uzavírek škol. Ano, i tak může domácí škola vypadat. Kmenová škola poskytne veškeré materiály, učebnice, pracovní sešity a časový rozvrh, kdy má být které učivo probráno, při přezkoušení je pak dítě testováno, že zvládlo látku jako jeho spolužáci ve škole. Jediný rozdíl je v tom, že dítě nechodí do školy, ale učí se doma. Jsou rodiny, které v takovémto režimu pracují. Není to ale to, co si většina domškoláků představí pod pojmem domácí vzdělávání, protože jeho smysl není jen v tom učit se doma, a ne ve škole. Připadá mi, že nejčastěji to takto mají rodiny, které s domácím vzděláváním začínají a pro nedostatek informací se zapíší v kmenové škole, která s domácím vzděláváním nemá zkušenosti. Samozřejmě je výhoda, že lze postupovat částečně indvividuálním tempem podle ptřeb daného dítěte a volit formy práce, které mu vyhovují. Většina rodičů si ale představuje volnost a svobodu mnohem větší. To individuální tempo totiž vidíme ne v řádu hodin či dnů (dnes ti to nejde, zítra to ještě procvičíme), ale mnohem delší. Mojí dceři třeba nešlo čtení, nedařilo se jí spojovat písmenka do slabik. Tak jsme se k němu vrátili až po půl roce, když projevila zájem - a během dvou měsíců přešla z čtení písmenko po písmenku na čtení po slabikách a během pár měsíců četla plynule. V klasické škole by ale v pololetí na čtení pohořela...
Mnoho škol navíc při testování primárně zjišťuje, co dítě neumí a kde má mezery. To, co dítě umí, je bráno jako samozřejmost, však to se přece naučit mělo. Ale to, co neumí, je problém, nesplněná kritéria. Ve svobodném a portfoliovém přezkušování, o kterých budu ještě mluvit, jde naopak o prezentaci toho, co dítě umí, co mu jde, co ho zajímá a baví. Rodič i dítě mají k dispozici rámcové vzdělávácí plány a znají penzum vědomostí dovedností, které má dítě během vzdělávacích cyklů zvládnout, ale nepředstavují pro dítě stres. (nebo tedy alespoň nemají ho představovat).
Takováto podoba vzdělávání je spíše než domácím vzděláváním jakousi variantou individuálního vzdělávacího plná. Ten školy sestavují napříkld pro sportovce nebo dětké herce, kteří se kvůli sportu či práci nemohou plnohodnotně účastit školní docházky.
- Na opačném konci spektra možností domácího vzdělávání je unscholing. K tomu je potřeba říci a) domácí vzdělávání nerovná se usnchooling, b) unscholing je v České republice nelegální, c) unschooling nerovná se, že se dítě neučí a nic nedělá. Je zbytečné, abych do tématu unschoolingu zabředávala hluboce, protože vše má velmi přehledně a pochopitelně sepsáno Zdeňka na https://www.svobodauceni.cz/clanek/jak-delate-ten-unschooling-v-cr/. Tak jen velmi stručně: unschooling vychází z názoru, že život sám je učení a přináší dítěti tolik příležitostí k učení, že není potřeba předkusovat mu jej do podoby předmětů a povinného učiva. Rodiče, kteří takovým způsobem s dětmi fungují, pak mají zkušenost, že děti, kterým je ve vzdělávání dána svoboda, se učí a pracují s velkým zápalem a naprosto samostatně se dokáží naučit vše, co potřebují. Jak jsem již řekla, v ČR je takovýto přístup nelegální, dítě musí být zapsáno v kmenové škole a podstupovat přezkušování - volba školy je ale na rodiči, takže volnost v rámci systému je volná a s jistou mírou schopnosti proplouvat systémem to možné je.
Ale dokonce i unschooling v tom laickém chápání, že dítě nemusí dělat nic, některé rodiny praktikují. Čtu o tom u rodin, v nichž děti do domácího vzdělávání přešly na zákaldě špatných zážitků ze škol. Tak se dítě musí nějdříve zbavit trápení, která si ze školy přineslo, aby se mohlo začít učit svobodně, z vlastního rozhodnutí, radostně. Takové děti opravdu někdy i několik měsíců nedělají vůbec nic. Tedy, "nic", co škla vnímá jako užitečnou vzdělávací činnost. Každému, kdo má děti, je asi jasné, že úplné nic děti dělat nedokáží 🙂 A užitek pro budoucí život dítěte lze najít v ledasčem, nejen v osvojování si školní látky.
- Mezi těmito extrémy je ale ještě tolik variant, že je ani nelze v jednom článku popsat. Některé rodiny se s dětmi učí s využitím školních učebnic, ale v čase, rozsahu a pořadí témat, které jim vyhovují.
Některé rodiny s dětmi pracují projektovým způsobem, tedy věnují se vždy tématu, které probírají a zpracovávají ze všech stran. Téma může navrhnout rodič, dítě, vyplynout z toho, čím rodina žije, lze číst v učebnicích, půjčovat o tématu knihy, sledovat filmy, vyrábět lapbooky, ...
Některé rodiny se zaměřují na prožitky, společně s děti vaří, pečou, jezdí na výlety, chodí do přírody, ukazují, vyprávějí, popisují, čtou, ...
Některé rodiny nabízejí dětem aktivity a jejich výběr nechávají na dítěti, dítě může klidně přeskakovat mezi tématy a aktivitami podle toho, na čem má chuť pracovat.
A některé rodiny nevzdělávají děti samy, ale využívají řady jiných možností - děti učí jejich garant, pokud jím není rodič, nebo mentor, děti chodí do svobodných nebo komunitních škol, učí se v domškoláckých skupinách, které organizují řadu setkávání s různými tématy, mohou se učit od prarodičů, příbuzných, přátel. Setkala jsem se s názorem, že tohle není domácí vzdělávání, když se děti nevzdělávají doma. Rozsah toho pojmu mže každý vnímat jinak - pro mě je podstatným momentem to, kdo je garantem vzdělávání dětí a kdo za něj nese zodpovědnost. Při návštěvě rejstříkové školy je vzdělavatelem škola a ta také za rozsah a obsah vzdělání dětí nese zodpovědnost. Při domácím vzdělávání je touto zodpovědnou osobou garant. To je často rodič, což je z mého pohledu nejlogičtější a nejpřínosnější řešení: protože ve skutečnosti jsem to právě já, kdo zodpovídá za vzdělání dítěte, za to, že vše bude fungovat v jeho nejlepším zájmu tak, aby bylo dítě připraveno pro reálný dospělý život, ale zároveň mohlo plnohodnotně prožívat i ten dětský. Ale může to být i někdo, komu rodiče dají svou důvěru – to vědomí závazku a zodpovědnosti tam ale zůstává i tak. Mnohdy je to dokonce zcela cizí člověk, napsaný v žádosti o domácí vzdělávání jen formálně, protože rodič nemí vysokoškolské vzdělání. I tam pak zodpovědnost zůstává primárně rodičům.
- S tématem pojetí domácího vzdělávání pak velmi úzce souvisí i téma přezkušování. I to má totiž obrovské množství podob. Někde děti podstupují přezkušování, testování a zkoušení písemnou či ústní formou. Někde předkládají výstupy své práce (lapbooky, pracovní listy, výrobky). Někde připravují prezentaci, kterou pak musejí obhájit. Někde přezkušování probíhá formou rozhovoru s přezkušujícím, v němž dítě vypráví o tom, na čem pracovalo a co hi zajímá a baví. Někde se přezkušující prostě účastní vzdělávací činnosti dítěte a pozoruje jej při práci. A někde je to dost možá ještě jinak.
Ufff. Chtěla jsem popsat, jak různorodé může být domácí vzdělávání a jak velkou svobodu a volnost při volbě formy vzdělávání pro své dítě v České republice máme. Ale po tomhle soupisu to celé nejspíš bude dost matoucí 🙂
Dost možná to někdo z domškoláckých rodičů vidí jinak. Pro mě je hlavním smyslem domácího vzdělávání možnost zachovat si zodpovědnost za vzdělávání, a tím potažmo i za budoucnost mého dítěte. Ponechat si možnost podporovat u něj hodnoty, které jsou pro mě důležité, u mě je to hlavně radost z práce a vzdělávání, které jsem si sama vybrala, a překonávání překážek a zvládání neúspěchů na cestě k cíli, kam chci dojít sama, ne z nařízení někoho jiného. Naše forma domácího vzdělávání, která zahrnuje i tzv. volnočasové aktivity (jednoduše řečeno život našich dětí) se zatím v tomto duchu ubírá: děti pracují, čelí neúspěchu, podstupují dril, dělají činnosti, které je nebaví, dělají činnosti, které jim připravil někdo jiný – a to všechno s radostí a naplno, protože vidí smysl. Mají možnost říct ne. Kterýkoli den mohou nejít do školy nebo na trénink, o kterékoli práci ve škole mohou říct, že ji dělat nechtějí, a zkrátka ji neudělat. I pro mě je překvapením, jak málo toho využívají. Ale o tom zase až příště.
P.S.: Opět můžete psát další dotazy, připomínky, vlastbní zkušenosti. Toto není seriozní novinový rozbor tématu, založený na pečlivých rešerších. Je to bez nároku na honorář sepsaný článek založený na mých znalostech a zkušenostech a zkušenostech lidí z domškoláckých skupin, s nimiž jsem v kontaktu. Snažila jsem se jej zpracovat opravdu poctivě, i tak je samozřejmě možné, že někdo má zkušenost zcela jinou. Prosím, berte to jako příležitost k obohacení článku 🙂
Mě by zajímalo, kdyby tvé děti chodily do běžné státní školy, co vše byste tím ztratili nebo naopak získali? Protože každá varianta má pro a proti. Díky 🙂
@la_amanita Já k tomu taky dorostla postupně, když Terezka nastupovala do školky, byly tyhle dveře zavřené a zamčené. Přišlo to postupně a později. K té kombinaci s prací se ještě dostanu - to, co jsem popsala, je náš model v tuto chvíli, založený právě na tom, že to jde. Až to nepůjde, budeme hledat řešení. Existuje o tom dokonce článek vycházející ze zkušeností mnoha domškláckých rodin v jedné FB supince, ten se chystám zrešeršovat a věnovat mu jeden z budoucích dílů. Ale jak píšu už teď - DV není jen výuka matkou doma.Například nabídka nerejstříkových svobodných škol je čím dál zajímavější.
@antoinet Získala bych volný čas, možnost víc pracovat a ušetřila peníze. Jiná pozitiva nedokážu vidět, mé vnímání vzdělávání našich dětí a hodnoty, které jim chci předávat, jsou se státními školami, které máme v našem okolí k dispozici, v takovém rozporu, že by to bylo trápení pro všechny. Vím o existenci státních škol, kam by naše děti chodit mohly (samozřejmě teoreticky, znamenalo by to daleké stěhování). Ale nemyslím si, že by to byly "běžné" školy, spíš je považuju za výjimečné. Anebo jde o jednotlivé třídy, vedené výjimečnými učiteli. I tady na MK jsou učitelky, kterým bych asi své děti s klidným srdcem svěřila, ale učitele si vybíráš málokde...
Mě by spis zajímalo, jak to zvládá běžné pracující člověk… mám sice homeoffice, ale musím opravdu pracovat, aby se vše stihli. Neumím si představit, ze mo děti mezitím budou skákat po hlavě a nudit se… a po nocích pracovat odmítám. Naštěstí zde máme školu, kde jdou jiným směrem, často venku, učení venku, slovní hodnocení,úkoly dobrovolně, klade se důraz na pomoc spolužákům, práce ve skupinách. Asi je to hlavně pro určitou skupinu lidi, která má volnější zaměstnání a muže si dovolit pracovat libovolné.
Ted me napadla otazka k minulemu clanku: jak probiha koordinace mezi tim, co se deti uci doma a ve skole? Mate to nejak uplne rozdelene, nebo vite temata, co budou delat ve skole, a doma doplnujete, nebo jeste jinak? Dalo by se chodit cely tyden tam, kdybyste chteli?
Díky za článek, těším se až si ho večer v klidu přečtu. 🤗
Mohla bys prosím napsat, co jsou ty rozpory ve tvém pohledu a v pohledu škol, které máte v okolí? díky
@felixfelicis Ano, dá se chodit celý týden. Spíš je to ten standardní model. To, že si můžeme vybrat jen některé dny, není většinovým zvykem. Pro nás je to obrovská výhoda, protože méně dní znamená nižší školné, díky čemuž ho pro tři děti utáhneme, plus právě ten čas na společné učení doma. Většinou to děláme tak, že děti mají svá témata ve škole a svá témata doma a propojují to prací v písankách a pracovních sešitech. Ale máme možnost každodenně s učitelem konzultovat, co dělali, plus nahlížet do tabulek, kam se denní práce třídy zapisuje. Mimochodem, kontakt s učitelije pro mě další obrovský bonus, děti předáváme přímo v areálu školy a tam si je i vxyzvedáváme, máme možnost pobýt na zahradě, probrat s učiteli, cokoli chceme, nebo si s nimi dát kávu a podílet se na údržbě školy.
@ajka198 Nejsem si jista, jestli se do toho chci pouštět, určitě ne už teď. Čím víc vidím, co s dětmi dělá, když se mohou učit bez vynuceného srovnávání, hodnocení, bez stresu z neúspěchu a s neustálou vidinou smysluplnosti, tak se mi protiví stále obyčejnější věci. Nerada bych vzbudila pobouření hned na začátku 😀 Ale budu na to myslet a časem se o to pokusím.
Začni psát komentář...
To zní moc hezky, to bych pro své děti taky chtěla. Ale já nejsem moc pedagogický typ a hlavně sama ještě s dětmi hodně osobnostně rostu, nevím, zda by nějaká forma DV pod mým vedením nebyla spíš škodlivá 😁 I když negativ na českém školství vidím tím víc, čím víc se synova docházka na ZŠ blíží. A taky mám práci, která moc z domu a po kouskách moc dělat nejde a je mi zatím pořád drahá, abych ji měnila, tu realizaci mimo děti postrádám.