patane
26. lis 2019
461 

O špatných známkách

Při každé čtvrtletní poradě s hrůzou zjišťuji, kolika dětem z mé třídy hrozí propadnutí a kolik k tomu pomalým tempem směřuje. Letos byla situace horší než loni, ale zase ne tak kritická jako v paralelní třídě. Kdyby se teď rozdávalo vysvědčení, pět dětí z pětadvaceti by mělo nedostatečnou. Učím na normální základní škole.  Proč jsou tedy děti z pohledu známek tak neúspěšné? 

Já odchodila povinnou školní docházku na vesnické škole, končila jsem v roce 1994. Za celých osm let propadl jeden jediný žák a to ve čtvrté třídě. Nikdo další k němu nikdy nepřibyl,  nikdo další nedělal ani reparát. Učili jsme se toho méně? Je vesnická škola něco jiného než základka v Praze? Nebo se dnešní děti prostě neučí?

Ano, některé děti se neučí. Některé to ani nepotřebují. Já si celou základku vystačila s přečtením látky o přestávce. Pak jsem tvrdě narazila na gymplu, kde jsem brzy pochopila, že takhle to stačit nebude. Jsou ale děti, které se učí denně, ale výsledky nejsou vidět. Co byste poradili holčině, která se v sedmé třídě učí denně dvě až tři hodiny, ale tato snaha nenese ovoce. 

Je velký rozdíl mezi prvním a druhým stupněm. V páté třídě má čtyřku na vysvědčení minimum dětí. V mé třídě to byli konkrétně dva. A už v prvním čtvrtletí šesté třídy byl vidět ohromný propad. Evergreenem jsou některé předměty, z nichž má dostatečnou nebo nedostatečnou třeba třetina třídy. Špatné bylo podle mého názoru zavedení druhého povinného cizího jazyka. Děti, které jsou na jazyky slabé, se najednou musí potýkat s dvěma cizími řečmi.

Jestli teď čekáte nějaké řešení, tak budete zklamaní. Nevím, proč se toto děje. Ani nevím, jestli je podobná situace i na jiných školách. Nevím, jestli je to tím, že učitelé na prvním stupni umí s dětmi lépe pracovat.  Nevím, jestli je to tím, že základka na které učím, je na sídlišti, kde je skladba obyvatel přece jen trochu jiná než ve vilových čtvrtích. Řešení na naší škole je zatím v nedohlednu. Ne všichni kolegové vidí tento stav jako problém. Pro některé jsou děti jen tupci, kteří se prostě neučí.    

Zrovna jsme se vrátili z třídnich schůzek, jedna velká katastrofa a ANO! Na deti toho nakládají tolik, jako nikdy ne. Dcera má i přes veškerou snahu velké problémy s učením, nebudu se rozepisovat o posudku z PPP ale desim se druhého stupně, dalšího jazyku když už od první třídy do nich lejou angličtinu, neumi vubec y/i ale už určují pády, osoby, časy atd..... Matematika Hejneho? Bez komentáře!!!

26. lis 2019

@patri22 Naprosto souhlasím ve všem s tebou. Syn jedničkař, teď vychází z Čj 1-2po dnešním rozhovoru s vyučující mám pocit jakoby snad propadl. U nás mají děti takovou nálož, až se mi to nelíbí. Hejneho matika? Raději se nevyjadřovat.

26. lis 2019

Hejny není pro všechny. Je spíš pro chytré děti. Moje dcera ve druhé třídě má s matematikou velký problém a s logikou na ni nechodme. Bohužel je po mě a musí se vše učit nazpaměť. Budiž ji útěchou, že já tímto způsobem vystudovala matematickou školu i matematický gympl, stejně tak VŠ.
Sama učím a problém vidím spíš ve "skatulkovani" 1,2, 3kari atd... Já hodnotím spíš individuálně. Kam se dítě posunulo od začátku roku. Když vím, že tak má např. v diktátu dvě chyby a je to něj výkon, kdy je mi jasné, že je za tím hodně dřiny, dostane 1. Když má 2 chyby zák, který pro to nemusel udělat naprosto nic, jedničku nedostane.

26. lis 2019

Moje děti zatím problém s učivem nemají. Zatím nosí 1-2, syn výjimečně i trojku..a vlastně má v žákovské i 5 za to, že neudělal domácí úkol z Aj.
Řekla bych, že to bude i o přístupu učitelů k žákům.
Pokud učitel UMÍ k těm dětem mluvit a UMÍ vysvětlovat, tak by žák měl pochopit na první dobrou.
Pak je to samozřejmě i o vůli žáka a hlavně si musí najít ten nejvíce vyhovující styl učení.
A co se týče úkolů, zatím nosí úkoly na 30minut maximálně, takže nic hrozného.
A nesmím zapomenout i na rodiče.
Já se snažím svoje děti peskovat hned po příchodu domů. Nejdřív si udělají úkoly a pak mají klid a můžou se věnovat své zábavě.
Jsou ale i tací, co na dítě prostě ser.ou.
Syn má ve třídě kamaráda a ten nezájem matky hodně ods.....

26. lis 2019

Vy jste učitelka? Češtinu pravděpodobně neučíte?

26. lis 2019
patane
autor

@ilonne naprosto souhlasím s individuálním hodnocením. Také dětem říkám, aby se chyb nebáli, že patří k učení a mohou je pak posouvat dál.

26. lis 2019
patane
autor

@denny27 Ano, je to hodně o rodičích. Znám děti, které nemají podporu v rodině a je to velmi znát. Bohužel ve věku 12/13 let nemají ještě sebekázeň aby si samy připravily úkoly, naučily se na písemku...

26. lis 2019

Zrovna včera odpoledne jsem chytala rapla z angličtiny. Dcera 3trida. Za ty 3 roky 3 učitelka na angličtinu. A tahle se v tom vyloženě shlédla. Děti netuší co jsem I am, you Are, He is, She Is.... Protože je paní učitelka učí I'm, he's, She's a já pak fakt nevím jak ji vysvětlit že He's je on je ale His je jeho . ..

27. lis 2019

@velkavera Počkej, to zase tu zkrácenou verzi je učím také, mají to mmch i v učebnicích. Samozřejmě ví, že je to ztracená verze, to si píši do sešitu, ale mluvit je rovnou učíme I'm atd. a stejně i I've got místo I have got... To je vcelku normální. Záleží spíš jak jim to vysvětlí.

27. lis 2019

Navíc výslovnost he's a his se podstatně liší i použití, takže by v tom neměl být problém.

27. lis 2019

@ilonne Jenže právě u nás neví, že to je zkrácená verze. V první a druhé třídě byly rádi že se naučili barvy možná nějaký zvíře. A tady paní učitelka najela rovnou do vět. No mrskáme se v tom jak se dá. Budiž mi útěchou že základy nějaké mám, ale čím dál tím víc zjišťuji že 3*týdne angličtina vždy s úkolem plus deseti slovíčky a testem v pátek je teda nářez. Protože to samo není jediný předmět... Už se těším na Vánoční prázdniny moc . 😀

27. lis 2019

Zatím se zde ozvali rodiče školáků, my na tyto problémy máme ještě času dost. Ale nedalo mi to a samozřejmě jsem nad článkem přemýšlela. Mám vystudovanou vysokou školu, manžel také a někteří kamarádi v okolí taky což svědčí o tom, že jsme ve škole něco uměli, ale opravdu je to tak důležité? Samozřejmě, že až bude syn chodít do školy protecu jestli se nebude snažit nebo mu to nepůjde atd. Ale zpět k mé otázce opravdu je tak důležité jestli mám jednicku nebo dvojku či hůř? Já s VŠ nedosahuji ani na průměrný výdělek a to že jsem prospívala s vyznamenáním vy mi mělo teď pomoci k lepšímu životu? Ani prd, kamarád s ucnakem vydělá 3x tolik. Nemyslím si že to číslo na tom papíře 2x za rok je o něčem vypovídající a rozhodně ne důležité pro další život. Jediné co mu ty známky dají pokud vydrži studovat je o něco lepší start s výběrem zaměstnání a to taky není vždy pravda. K čemu budu děcku neustále připomínat jistě věci když vidím, že to třeba není v jeho silách, někteří si k tomu musí dozrát, že chtějí mít vzdělání. Znám i případy že odcházeli ze ZŠ s ctyrkami a nakonec tu vysokou mají. A na druhou stranu co můžeme po některých lidech chtít když vejdu do školky a jsem téměř jediná která aktivně zdraví, nebo jedna z mála která synovi říká že při kaslani se zadelava pusa. Nebo před dkolkou sedí tatínek v autě, vzadu autosedačka s tak rocnim dítětem a chystá si v tom uzavřeným autě zapálit, to opravdu můžu očekávat, že tento typ člověka bude chtít po svém dítěti něco víc? Dnešní doba i nabádá k tomu, že se nemusí přemýšlet- když se tu bavilo o stavkach pedagogů tak někteří tady zmiňovali že nechápou proč se musí učit jejich děti něco o životě Němcové, že to najdou na Googlu. Přemýšlela jsem nad tímto sdělením a napadlo mě, že jediné co se asi moc na Googlu nenajde jsou početní příklady a chemické rovnice, tak proč vlastně ta škole je že? Děti dnes počítače a tablety a mobily to je jejich život, já když přišla že školy v TV dávali maximálně tak jde čas, tak jsem se naučila a letěla ven. Oni ani nechtějí přemýšlet přesně jak řeknou jejich rodiče existuje Google. Dyt děti ve dvou letech klikaji běžné na tabletu.... To že jsou na běžné základní škole dva cizi jazyky si myslím, že je pro některé nadlidský výkon, já třeba nejsem tento případ, ale na druhou stranu když jsem nastoupila na VŠ a byla tam jen angličtina a já se xlet učila jen němčinu byl to děs se vše doucit a ještě zvládat odbonou angličtinu pro svůj obor. Samozřejmostí je že to co tady píšu není ve všech rodinách.....

27. lis 2019

@mizbori tato tvoje uvaha nad tim, jak jsou znamky na ZS ne/podstatne pro dospely zivot se mi moc libi. Ja vzdy byla studentka s vyznamenanim a relativne bez prace. Kuprikladu si nevybavim, ze by kdy se mnou rodice delali ukoly (oproti tomu, jak dnes spousta matek lici “hororove” nekolikahodinove skazdodenni sezeni nad ukoly). Mam 3,5letou dceru (a snad me za to, ze to otevrene priznam, panbuh nepotresta) nevypada to, ze by byla nejak treskute inteligentni. Samozrejme, ze ve mne sem tam bodne jehlicka zarlivosti, pripadne smutku, kdyz slysim ostatni matky basnit, jak jejich stejne stare ratolesti mluvi v rozvitych souvetich, skladaji puzzle, listuji si v knihach a vybarvuji omalovanky bez pretahnuti... Ale zarekla jsem se, ze to proste prijmu jako realitu, a az nastoupi do skoly, tak ne ze bych nad ucenim zlomila hul, ale proste se smirim s tim, ze bude “prumerna” trojkarka a nebudu na ni prenaset nejake sve ambice. A jak pises - sikovny remeslnik si umi vydelat nadobek toho, co jednickarkovy vysokoskolak nekde v kancelari...

27. lis 2019

@mary.jane nemyslím si že nás syn 4r bude hloupý, ale mluvit se rozmluvil až letos, některá písmenka zamerne vynechává, když vidím jeho kresby tak se mi chce vždycky smát, básničku neumí ani jednu a proč? Protože se je učit nechce, nebaví ho to. Zato poskláda takový ty kostky s obrázky na každé straně a puzzle kolem 40-50 dílků, takže musí mít dobrou představivost, pořád by jen něco montovat a stavěl. My to s manželem bereme tak, že to pro něj není tak důležité..... Do 3 let stagnoval i barvy. Asi minulý týden teprve přišel s písničkou skákal pes přes oves kdy opakuje furt jen tu jednu větu a veset se fakt nebudu. Do 6 let se děti srovnaji všechny. S manželem jsme již několikrát řešili, že pro nás nebude důležité, aby měl vysokou školu, ať dělá něco co ho baví a třeba se bude mít dobře....

27. lis 2019
patane
autor

@mizbori děkuji za obsáhlý komentář. Také si myslím, že známky nejsou určující, zda budete v životě úspěšní. Spíš mi jde o demotivaci, o děti, které málokdy zažijí pocit úspěchu. Dál k tomu, co se ve škole učí. Děti všeobecně málo přemýšlí a nacházejí souvislosti. Např. v deváté třídě se učí o 2. sv. válce, ale když se jich zeptám, proč Werich s Voskovcem v r. 1938 opustili Československo, před čím utíkali, málokdo mi dokáže odpovědět.

27. lis 2019

Začni psát komentář...

Odešli