Když se 11. března zavřely školy, na naší škole zmatek zdánlivě nenastal. Máme jednotný systém -bakaláře -, takže většina kolegů z druhého stupně začala se starou dobrou metodou. Poslala rodičům zprávy, kde byly vypsány strany z učebnice, které se mají žáci naučit, a označena cvičení, která mají vypracovat v pracovních sešitech. Basta.
Někteří z nás ale chtěli víc - online hodiny. A tak jsme s kolegyní přešly na google clasroom. Fungovalo nám to čtrnáct dní, když vedení školy zavelelo a zavedlo jednotný systém - MS Teams. Chvilku mi trvalo, než jsem se v tomto systému zorientovala, ale pak mi opravdu hodně vyhovoval. Hlavně konečně ty ONLINE HODINY. Třídy jsem si rozdělila do skupin a každý den opravdu učila. Nakonec jsme s žáky našli i rozumný kompromis v počtu úkolů. Prostě paráda!
Jaké ale bylo moje překvapení, když jsem zjistila, že konkrétně v mé třídě učím takto online jen já a moje dvě kolegyně. Ostatní pouze změnily systém a opět jeli samostudium a domácí úkoly. Děti byly nešťastné obzvláště v matematice a fyzice, kde bylo mnohdy samostudium nad jejich síly a nad síly mnohých rodičů. Mrzelo mě to o to víc, když mi jedna maminka napsala, že napsala email paní učitelce, zda by nemohla dětem látku vysvětlit, protože ji samy nejsou schopny pochopit a bylo jí odepsáno, že to není její povinnost. Co na to máte proboha tomu rodiči říct? Každé vedení školy si zakládá na loajalitě zaměstnanců i na loajalitě mezi zaměstnanci. Jak se ale máte takového kolegy zastat?
Nevím, jak bude naše vedení hodnotit distanční výuku. Nevím, jestli my, kteří jsme opravdu učili online, budeme pochváleni nebo dostaneme nějakou odměnu. Ale o to mi ani nejde. Prostě jsem to brala jako svoji povinnost. Jsem učitelka, tak musím nějak učit. Spíš mě mrzí, že někteří učitelé si z distanční výuky udělali prázdniny, odjeli na chalupy a jednou za týden poslali žákům pracovní list. Nastuduj si a vypracuj!
No jo no, nrkdy se taci najdou. Ja zas musim rict, ze u nas se jelo pres google classroom + hodiny pres video a spolupracovali vsichni ucitele i asistenti. Fakt super, ve srovnani se skolami v okoli, kde mailem rozesilali ukoly na tyden, zpetna vazba minimalni..., perfektni. A co me potesilo nejvic, ze i ti starsi kolegove(pred důchodem) se ze dne na den dokazali prizpusobit
Ja doufam, ze takovych bylo minimum. V rodine mam nekolik pedagogu a u nich jela online vyuka celou dobu. Makali vsichni. Kantori i studenti.
@sudylichozrout
Tak to je fajn. Nevím, čím bylo dané, že u nás super fungoval 1. stupeň a na druhém to tak vázlo. Jsem sama zvědavá, jestli se to konkrétně u nás bude nějak řešit.
bezva názor, souhlas. je to o lidech. a my měli štěstí. Syn je v 5.třídě, poslední rok s neskutečně skvělou paní učitelkou, a covid jim to pokazil...ale : hned od začátku najeli na systém - nejprve bakaláři, jak píšeš, pak google clasroom a tak to dotáhli až k vysvědčení. Ještě minulý pátek Petas zodpovědně smolil referát o Janu Ámosi Komenském....pecka. Do poslední chvíle se "učili", společně na meetings, těšili se na ně, pořešili složitosti, poradili si navzájem. Jedna hodina třídnická - vidíme se, druhá hodina učení.
Samozřejmě obavy jsou - přechod na druhý stupen - nová třídní učitelka, na každý předmět jiný učitel, jak budou navazovat na pátou třídu, bude v září všechno, jako dřív? Ale za sebe musím říct, že to ve výsledku byla fajn zkušenost, pro děti, rodiče, učitele, hodně jsme se naučili - z předmětů i obecně....pracovat trochu ve stresu, pod tlakem, v nejistotě.....
Tak u nás bohužel na škole učilo takto jen pár učitelů, jsou pozadu, dost toho nestihli, prostě jim sdělili, že mají tak 2/3 hotovo, většina učitelů volno na chalupě, dost mě to mrzí. Mělo by se nějak ohodnotit, kdo učil a kdo ne..
1.stupen velká snaha, paní učitelka najela hned na 3 online hodiny týdně, pak více.2.stupen dlouho nic, pak 3 hodiny týdne už nic nezachránily..
@berenika39 taky to.tak vidim.zkusenost obrovska....nekdy to bylo sakra peklicko ale mnohe nam to dalo...a mnohe se ukazalo jak slysim dost casto ,,bohuzel,, ...
@salinka hele, my si to učení podělili - ne, nedělali jsme se synem úkoly, ale zaskakovali jsme za vyučující - já humanitní věci, manžel matiku, A to jsme se fakt bavili - kdo co umí, ví, kde jsme se zasekli....je pravděpodobné, že podobná situace může nastat znovu, třeba ne v takovém rozsahu, délce - ale stačí jeden covid ve škole karanténa je na světě - tak už budeme vědět🙂. A mmch, velmi se zlepší učení během nemoci, prostě já to beru jako plus - celé ty měsíce.
@berenika39 Spousta dětí mi říkala, že se učí matematiku s jedním z rodičů, no a pak jsou tací, kterým to rodiče nevysvětlí, protože to sami nechápou. Tyto děti pak budou mít velký handicap do dalšího školního roku. Jinak si myslím, že první stupně to celkově zvládaly lépe. 👍
U nás to fungovalo tak jak píšeš, p.ucitelka jednou týdne zaslala písemně úkoly, 3.trida. Po měsíci jsme z naši strany aspoň iniciovali jen FaceTime 1x týdne, aby dcera byla ve spojení, ale rozhodne to nebylo o učení, p.ucitelka ji vysvětlila 1-2 úkoly, kterým dcera opravdu nerozumela, jinak si spis povídaly. Ale nemůžu říct, ze bychom tím nějak trpěli, dcera je sikovna, zvládli jsme úplně všechno, když jsem byla v práci, udělala úkoly, odpoledne jsme spolu probraly to co nevedela.
Opačný problém má třeba moje sestra, má holčičku v 1.tride, problémy už teda měla od začátku školy, ale covid a absolutní absence on-line výuky to jenom dorazil, sestra se s ni ještě po škole denně 2-3 hodiny učila, když nastal covid, katastrofa, ucitelka také jen zaslala úkoly, 1xtydně s N.Skypovala. Navštívili i pedagogicko-psychologickou poradnu, doporučili opakovat ročník.
Ucitelka s ředitelkou se nakonec rozhodly, že ji do 2.tridy pustí, ale zároveň se pustily do sestry, že je to její vina, nedostatečná domácí příprava, není důsledná, podcenili to. Sestra se zhroutila, je zoufalá, neví co víc má dělat, s N.se opravdu učí celá rodina, kdykoliv je příležitost.
V tomto případě si myslím, že on-line výuka a jiny přístup učitele by určitě pomohl.
Bohužel i já můžu říct že podpora naší p. Učitelky byla nulová. Nemluvím o tom jak zadávala úkoly že jsem to musela lustit. 4dny psala strana 20 jenže jsem pak zjistila že za ty 4 dny to byla str. 20-24.Hruza.Kdyz jsem potřebovala poradit nikdy neodepsala. Tak se jen modlím že to syn v září neschyta že mu někde něco chybí
@patane Syn ma hejneho, takze tam se rodice do toho bezne nepletou... domaci ukoly maji takove, aby je deti zvladly, nebo dodelaji za pomoci tridy ve skole. Ale tady to bylo o nove latce - nastesti to za ty mesice bylo rozsireni uz probraneho uciva, takze to tak nejak zvladl🙂)
Nám zase vyhovovalo, že učitelka zadala úkoly jednou za 14 dní a bylo to na nás, jak si to rozložíme. Kamarádka, co má online výuku, musela být několikrát v týdnu přítomna v určitý čas a to mi přišlo dost omezující. Karanténu jsme trávili na chatě, kde není internet. Zas chápu, že čím vyšší třída, tím těžší učivo, takže tam je asi online výuka fajn, že to učitel vysvětlí. Ale mi zas vyhovovalo, že se nemusíme na nic vázat.
Dcera ve 2. třídě, učitelka neučila online, 2x týdně zaslala úkoly - nastuduj, vypracuj, což nám vyhovovalo. S dcerou jsem se učila, kdy jsme měli čas a náladu, hlavně odpoledne. Rodiče vykonávající kancelářskou práci, kteří pracovali při uzavření škol z domu (a nečerpali tak státní rozpočet na ošetřovném), nemohou poskytnout notebook v určitou hodinu, kdy učitel řekne, k výuce, protože je notebook například zapojen do call centra, rodič zpracovává účetnictví atd. Ne každé dítě a rodina má možnost, aby dítě bylo dopoledne na notebooku nebo telefonu. Já třeba dceři telefon nedávám a notebook používám pro práci, nemohu tedy v určitou hodinu každý den notebook dát dceři. Mimochodem, i přes tento systém výuky, ne online, dcera dostala samé a pochvalu za výborný prospěch, kterou si svým přístupem i výkony zasloužila 🙂 Myslím, že na druhém stupni je občasná výuka online na místě, učivo je přeci jen složitější a něco je třeba vysvětlit. My jsme se ale učili kdy se nám chtělo a to nám hodně vyhovovalo, třeba i o víkendu, když pršelo, a když bylo v týdnu hezky, šli jsme odpoledne po práci místo toho ven.
@veverik_ Ahoj, promiň, ale kde jsou problémy v první třídě takové, že psycholog doporučí opakovat ročník, a rodič se denně učí 2 - 3 hodiny s dítětem, jak píšeš, a přesto psycholog doporučí opakovat ročník, online výuka by nepomohla. Problém samozřejmě není v sestře, dělala maximum, to je z tvého textu cítit, ale online výukou by se to nespravilo. 2 - 3 hodiny denně individuální výuky v první třídě by měly stačit ke zvládnutí učiva, stejně se učí jen 4 hodiny denně 20 dětí najednou. Přístup učitelky a ředitelky k rodiči je nemilý, o spolupráci zřejmě bohužel ani řeč.
@slavistka Obecně mi připadá, že první stupeň to zvládl lépe. Asi jednodušší učivo, větší poslušnost dětí k výuce - když rodič řekne jdeme se učit, než u starších dětí. Online výuka nebyla u nás ve druhé třídě vůbec potřeba, dcera vše zvládla s mým vysvětlením, a pak ve škole se zjistilo, že si to pamatuje a umí. Druhý stupeň nemám doma, ale tam by online výuka rozhodně jedině pomohla podle mě, dítě ví, že teď je tam učitel a musí se učit.
@lucka662006 to samozřejmě netvrdím, jak jsem psala problém byl už před covidem, ale přístup během něj to ještě víc dorazil. Rozhodne si nemyslím, že by on-line výuka spasila problém. Jde celkově o přístup školy. A o to, že hodí vinu pouze na rodiče.
U syna v 1.třídě super komunikace s učitelkou. 1x týdně poslala úkoly. Co bylo potřeba, vysvětlila obratem po mailu, Messengeru nebo mobilu. Dcera 4.třída,super učitelka AJ,1x týdně online hodina, úkoly přes Škola v pyžamu. Třídní děs běs, úkoly různě, chaotické zadání. Když bylo potřeba něco vysvětlit,tak ať si to zapíšou, že jim to vysvětlí až se všichni sejdou ve škole.
Začni psát komentář...
☹️ takoví kolegové se bohužel vždy najdou 😕