naturbabyshop
19. kvě 2016
21 

Znáte původ toho, co nosíte na sobě?

Globální módní průmysl patří v současné době k nejrychleji rostoucím průmyslovým odvětvím. Díky tomu si můžeme ve známých textilních řetězcích koupit několikrát ročně zboží z „nové kolekce“, o jehož kvalitě a původu lze polemizovat. Zákazník si žádá nové módní výstřelky za přijatelnou cenu a výrobci mu rádi přichází vstříc. Ruku na srdce, kolikrát si každá z nás koupila „ něco nového na sebe“ jen proto, že jsme byly nalákány super výprodejovou cenou a takové triko nebo blůzka nám potom bez užitku ležela na dně skříně.  Rády se líbíme, máme rády hezké věci pro sebe a pro své děti, nízké ceny jsou příjemné a této naší „slabosti“ výrobci oděvů velmi rádi využívají.

Nad důsledky, které enormní rozvoj textilního průmysl přináší pro společnost se zamýšlí mimo jiné autoři známého dokumentu „The True Cost“ . Upoutávka pro zájemce zde: 

Mapují fenomén tzv. rychlé módy, všímají se pracovních podmínek zaměstnanců textilních fabrik v Bangladéši, jejich zdravotních problémů, obrovského znečištění přírody, které s sebou výroba textilu nese. Dávají věci do souvislostí. Ve zkratce jen pár zajímavých údajů:

  • Vedle ropného patří textilní průmysl mezi největší znečišťovatele životního prostředí na světě. Pěstování, ale i zpracování bavlny je extrémně náročné na spotřebu vody, je třeba velké množství pesticidů a nezanedbatelné jsou také např. emise, které unikají do ovzduší.
  • Obchodní řetězce nechávají své zboží šít na zakázku ve stovkách, většinou asijských továren. Přitom často sami nejsou jejich vlastníky a proto také teoreticky nejsou zodpovědní za zaměstnance a jejich pracovní podmínky. To znamená, že také nenesou následky.
  • Aktuálně kupujeme o zhruba o 400% více oblečení než jsme nakupovali před pouhými dvěma desítky let.
  • V textilní výrobě pracuje přibližně 40 milionů švadlen a krejčích, přičemž 80% z nich tvoří ženy. Jejich pracovní podmínky jsou často neúnosné a zdravotní následky doživotní.

Alternativou pro ekologicky uvažující zákazníky se může stát textil, u něhož výrobce jasně deklaruje původ a dává tak spotřebiteli najevo, že pracovní a sociální podmínky, stejně jako přístup k ekologii mu není cizí. Cena? Obvykle podstatně vyšší něž u oděvů vyrobených konvenční cestou.

Dobrým znamením bezesporu je, že stále větší množství obchodníků se o původ výrobků, které zákazníkům nabízí zajímají. Upřednostňují místní firmy a zboží vyrobené v Evropě. Zajímají se o podmínky, za jakých je pracována bavlna, která je k výrobě použita. Také český zákazník se stává stále více uvědomělým a zejména pro mladé a rodiče malých dětí je „historie“ trička, které mají na sobě důležitý.

Pro zájemce o kojenecké a dětské oblečení s jasným původem: www.naturbabyshop.cz

Začni psát komentář...

Odešli