Březen je měsícem knihy, což znamená, že všichni knihomolové mají celý měsíc takový malý svátek. Kýšovi čteme pravidelně už od narození a v rámci března se chci trochu rozepsat o tom, proč je to pro děti (a vlastně i rodiče) tak důležité.
Kýšovi jsme začali číst, když se narodil. Prakticky okamžitě. Dělala jsem to částečně i pro sebe - říkala jsem si, že jemu to neublíží a já si alespoň obnovím znalost pohádek. Když mu byl jeden rok, tak jsme za sebou měli Andersenovy pohádky, pár klasických od Erbena a Němcové a lidové pohádky a říkadla všeho druhu. V tu dobu jsem ani netušila, jak dobře dělám.
Podle neurovědeckých výzkumů roste lidský mozek z až 90 % v prvních pěti letech. A proto je klíčové, jaké podněty právě v této době dostává. Dokážete tak ovlivnit nejen kognitivitu (paměť, pozornost, pohotovost, řeč, prostorovou orientaci a podobně), ale také rozvoj emoční stránky. Dalo by se říct, že pravidelné společné čtení může být takový stavební dozor pro mozek.
Odkazy na konkrétní studie a celý článek najdete na https://www.hola-sova.com/post/čteme-dětem..
A co vy? Čtete dětem? Pokud nám v komentářích necháte tipy na vaše oblíbené knížky, budeme za to moc rádi!
Taky čteme od útlého věku, což se mi velice osvědčilo. Děti začaly hodně brzy mluvit. Starší v 16 měsících, mladší v 18 měsících (nebylo na něj tolik času 🙂). Přitom byli oba kluci o něco dříve narození. Mladší syn nedávno překvapil, když začal říkat R a hned týden na to Ř. To měl 3 roky a 5 měsíců. Myslím si, že je to zásluhou brzkého a pravidelného čtení. Momentálně u mladšího vedou knihy Petra Horáčka,taky nás nedávno zaujala hudební knížka, kde je možné pustit si čtvero ročních období od Vivaldiho. Je to v češtině s kratším příběhem a v angličtině s krásnými dotykovými ilustracemi, tak jsme vybrali tu anglickou. Starší syn si čte už sám. Má rád pavouka Čendu, nebo Zlobilky a Nezbedníky.
Čteme s dětmi hodně, teď si čtou i sami (ti starší dva, nejmladší teprve začíná s písmenky...). Musím ale říct, že každé mé dítě je jiné a tedy také, že "knihy jsou mocné, ale nikoliv všespásné". Např. prostřední syn má stále velké problémy s pozorností a výslovnost se zlepšuje také pozvolna a až s logo tréninkem. Knížky můžou určitě pomoci hodně věcí vylepšit, ale pokud má dítě předpoklady k nějakým problémům, knihy to rozhodně samotné nevyřeší ;).
Jinak za mě jedna z nejlepších knih je "Knížka" od Tulleta. Knížka bez textu je super sada od Rotraut Susanne Bernerové "Jaro", "Léto", "Podzim", "Zima" - to je spíše hodně na povídání a hledání 🙂. Taky pro malé děti (zvláště syny) "Mám tě ráda" (Astrid Desbordes), pro začínající čtenáře např. "V naší škole je had", pak dále třeba "365 tučňáků" nebo pro ještě trošku větší "Překlep a Škraloup". Taky se nám líbí knížka "Neboj, neboj" a celkově máme rádi vtipné a originální spisovatele jako je Dahl, Walliams, apod. Jo a třeba super česká klasika pro děti je "2x7 pohádek"... A taky máme rádi básničky od Miloše Kratochvíla. A "O Zahradě" od Pavla Čecha. No, mohla bych vypsat půlku naší knihovničky :D...
@petaov Prosím o přesný název hudební knížky s Vivaldim (AJ), díky 🙂.
@verdos Máme konkrétně tuto https://www.bookdepository.com/The-Four-Seasons...
Viděla jsem i jiné vydání v AJ a v Češtině je to myslím Příběh ukrytý v notách.
U našeho předškoláka z poslední doby byly oblíbené - Víla Březinka, Cestovatelské pohádky a Malovaný svět
Začni psát komentář...
U nás je nejoblíbenější Paleček, znají ho nazpaměť, já jen obracím stránky. A kupodivu to byla v dětství i má nejoblíbenější knížka. Ostatní delší pohádky u nás moc zatím nejdou, holky se nedokážou soustředit, neví o čem čtu a tak jim hodně vykládám krátké vymyšlené příhody nebo když nemám nápady, tak říkanky. Jinak já si často před spaním čtu Jedno přání, to je tak hezká knížka 😍 kterou jsem koupila že jí dám holkám, ale zatím mám o tu knížku strach aby jí mladší dcerka naznačila.