mariegroth
30. kvě 2020
1443 

První příkrmy z celého světa

Zelenina nebo ovoce? Dávat kaši nebo nedávat kaši? Baby led weaning nebo rozmixovaná strava? V dnešní době se maminky dokáží pohádat jak správně začít a pokračovat s příkrmy. Ono ale slovo správně je tak individuální. Každá maminka chce pro své děti jen to nejlepší, ale jak to tak vypadá, doporučení a tradice se různí v každé zemi. Skleničky s příkrmy jsou populární po celém světě, avšak mnoho maminek volí tradičnější cestu k prvním jídlům miminka. 

Peru - Šťavnatá maracuja

Miminka v Peru si užívají opravdové lahůdky. Sladká maracuja je dětem představena mezi prvním ovocem. Tato exotická pochutina je plná vlákniny, fosforu, vápníku a železa, takže není divu, že ji mají rádi miminka i jejich rodiče. 

Filipíny - Aromatická rýže

Rýže jako první příkrm by nás v Asii neměla překvapit a maminky z Filipín se rozhodně nebojí tento pokrm dochutit zázvorem, česnekem a kuřecím vývarem. Tomuto pokrmu se říká "Lugaw" a dospělí si ho vaří, když se cítí nemocní, i když přeci jen v trochu jiné variantě. Je tedy zajímavé, že Filipínce tento pokrm provází po celý život.

Brazílie - Džus pro kojence

Současná doporučení v Česku uvádějí, že primární tekutinou v prvním roce života dítěte by mělo být mateřské, popřípadě umělé mléko. To však není pravdou v Brazílii. Maminky plní kojenecké lahve pomerančovým džusem už od čtyř měsíců. Celkově malí Brazilci pijí velké množství slazených nápojů a tato země bojuje s dětskou obezitou.

Havaj - Tradiční kořen

Ačkoliv je součástí Spojených států amerických, Havajčané jsou hrdí na svůj původ, tradice a kuchyni. Kořen taro je na Havaji hojně používán, a tak není divu, že malá miminka baští příkrmy z tohoto kořene. Rozvařenému taro se na Havaji říká “Poi”. Tato lepkavá kaše je velice výživná a snadno stravitelná. Sama jsem “Poi” ochutnala, ale musím vás zklamat...po jedné lžičce jsem přestala jíst, neboť ta chuť je opravdu specifická a to ne v úplně dobrém slova smyslu. 

Jamajka - Sladké a ještě sladší

Maminky z exotického ostrova věří, že ideálním prvním jídlem je sladké ovoce. Ostrov Jamajka má spoustu tropického ovoce, které maminky dětem rozmixují. A tedˇ se podržte...do ovocné kašičky přidávají med. Ano, skutečně. Děti na Jamajce začínají s medem už v šesti měsících. 

Spojené Arabské Emiráty- Cizrnový dip

Miminka v SAE často ochutnají jako první příkrm hummus. Lahodný dip známe i my a věřte tomu, že děti jej ochutnají ve stejné variantě. Rozvařená cizrna, tahini, citronová šťáva, sůl, pepř, olivový olej, česnek a exotický příkrm je na světě. 

Mexiko - Ostrá polévka

Pokud jste hádali, že v Mexiku malé děti jedí pálivé jídlo, máte rozhodně pravdu. Maminky podávají dětem fazolovou polévku, na které si pochutná celá rodina. Pálivé papričky jsou častým přídavkem těchto polévek. Starší děti si k polévce klidně zakousnou i tortilu.

Indie - Koření a tradice

Indická kuchyně je známá svým specifickým aroma. Není divu, že i dětské přikrmy obsahují nespočet koření. "Khichdi" je tradiční pochoutka z rýže, čočky a zeleniny. Pokrm je doplněn kořením jako je kmín, koriandr a skořice. Tento tradiční pokrm ochutnají děti zhruba v šesti měsících. 

Japonsko - Rituální pokrm

Japonské maminky představují příkrmy poměrně brzy. Sto dní po narození miminka rodiče připraví tradiční pokrm nazývaný "Okayu", což je rýžová kaše se sušenou rybou, zeleninou nebo rozmačkanou dýní. Dalo by se říci, že okayu je něco jako rituální pokrm - miminko začíná být méně závislé na mamince, co se jídla týče.

USA - Rýžová kaše

Někteří z vás vědí, že bydlím ve Spojených státech, takže nemohu nezmínit, co jedí miminka v USA. Ačkoliv současná doporučení jsou identická jako v Česku, mnoho maminek stejně sáhne po trošku starším doporučení, kterým se řídily jejich maminky. Jako první pokrm pediatři doporučovali rýžové kaše. Kaše se dá rozmíchat s vodou, ale také mateřským nebo umělým mlékem. Od tohoto doporučení se v současnosti spíš dávají ruce pryč, neboť se hovoří o tom, že rýžová kaše nemá vlastně žádné výživné hodnoty a jsou to pouze “prázdné kalorie”. Kaši jsem dostala od své tchýně, která to sice myslela dobře, ale já představila synovy jako první rozmixovanou zeleninu a ovoce. V USA je také populární baby led weaning.

Jak je vidět, první jídla mohou být opravdu pestrá a na naše poměry netradiční. U některých jídel si možná řekneme, že zkoušet je jako první jídla, je poněkud bláhové, ale na druhou stranu se možná často držíme zbytečně při zemi. Studií o dětských příkrmech je nespočet a doporučení se často mění. Jedno je však jasné... Každá maminka chce pro své děťátko to nejlepší. Vždy krmíme děti podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

V komentářích mi určitě povězte, co si o těchto dobrůtkách myslíte. Pokud jste žili v některých z těchto uvedených zemí, můžete potvrdit, že maminky takto děti skutečně krmí?

#drbrowns 

.

.

.

.

.

.

Zdroje a zdroje fotografií:

Archiv Dr.Brown's

https://www.shakatime.com/blogs/what-is-poi/

https://www.organicfacts.net/health-benefits/beverage/orange-juice.html

https://www.thespruceeats.com/okayu-2031328

https://myheartbeets.com/instant-pot-khichdi-rice-lentil-porridge/

https://www.cooksillustrated.com/recipes/1773-black-bean-soup

https://www.inspiredtaste.net/15938/easy-and-smooth-hummus-recipe/

https://blog.frontiersin.org/2019/12/04/manuka-honey-sandwich-fighting-infections/

https://panlasangpinoy.com/lugaw-recipe/

https://www.torrestropical.com/assortment/exotics-by-air/passionfruit-maracuja-granadilla-curuba

https://www.thedailymeal.com/travel/baby-food-around-world-slideshow/slide-10

https://yummyspoonfuls.com/resources/babies-first-foods-around-the-world/

Moc pekny clanek, fakt jsem valila oci, co se kde ji.😁 Asi to fakt moc hrotime. I kdyz dcera mi reagovala kolikami na kazdou druhou potravinu, tak to bylo tezke dat cokoli. Syna si ted v tomhle uzivam, ten basti vse. 😊

30. kvě 2020

@roseinka Dekuji 🙂 Nez jsme zacali s prikrmy, tak jsem byla hrozne zmatena z tech vsech informaci a co je a neni "spravne". Ackoliv jsem vdecna za ruzne studie a moderni vedu, tak si nekdy rikam, ze maminky z mene vyspelych zemi, jsou stejne o kus pred nami a jak delaji spoustu veci podle intuice a vedomosti, ktere se predavaji. Tak doufam, ze tvuj syn zustane dobrym jedlikem. 🙂

30. kvě 2020

Švagr s rodinou žije v Sydney: vždycky mě pobavil příkrm avokádo, klokan, žralok 🙂

30. kvě 2020

@bramarfi Jakoze to jsou masa, ktera mimca ochutnaji pomerne brzy? Nas maly dostal avokado jako jeho prvni prikrm 🙂

30. kvě 2020

@mariegroth Ano, jakmile najedou na masozeleninu, jsou jedna z nejčastějších 🙂

30. kvě 2020

@bramarfi tak to je opravdu zajimave. To si deticky posmaknou

30. kvě 2020

Hodně věcí řeším čínskou medicínou a terapeutka mi pro dceru 6m taky doporučovala rýži se zeleninou 👍 naopak brambory, které jsou tady běžné v začátcích naopak nedoporučuje.. já se ale osobně řídím svým instinktem a z každého doporučení a směru si beru to, s čím se vnitřně ztotožním. 🙂

3. čer 2020

Moc zajimave srovnani 😊 Coz mi presne potvrzuje, ze je uplne jedno cim se zacina, je to proste ochutnavacka. Taky jsem strasne tapala v tom jak a kdy zacit. Informace ruznorode, nekdy i vzajemne odporujici si doporuceni. Bala jsem se neco pokazit. Prcek se ale nakonec prihlasil sam a jedeme cestou pestreho ochutnavani. Mesic zeleniny kdy mu opravdu ob 2-3 dny stridam, aby ochutnal co nejvice, zaroven dostal uz i kousky ovoce na ozuzlani. Tak nejak dle pocitu.
S ryzovou kasi take vaham. Nekdo dava, nekdo ne, casem ji zkusime.

3. čer 2020

Dekuji za zajimavoati z jinych zemi.
Za minuleho rezimu byl med pro miminka (mladsi pul roku) bezny i tady v Ceskoslovensku. Deda byl vcelar, dostavala jsem ho denne na dudaku od flasky, kterou jsem jinak odmitala. Protoze slabe mleko... Uuuf, jeste ze uz je to prekonane.

Ja se drzim nazoru, ze prvni rok je nejdulezitejsi materske mleko. Takze primarne stale kojim a k tomu davam ochutnat cokoliv, co jime my. Davam stranou mini porci, kterou nesolim, nesladim. Kase miminku nedelam vubec, starsi ji poprve ochutnala asi v roce a pul. Mam radeji blw, ale kdyz delame zeleninovy krem, brkasi apod, tak blw nema (at ji to stejne). Neresim, jestli je to ovoce, zelenina, 3 dny na zvyknuti, imunookno co kdyby...

3. čer 2020

Moc hezký článek!...I když u nás nefungoval žádný příkrm snad do 10 měsíců. Malý odmítal jíst cokoliv kromě mateřského mléka, sem tam ožužlal, co jsme měli na stole, ale lžičku čehokoliv nesnesl. A tak jsem kojila hektolitry mléka místo příkrmů. A ještě dnes, ve dvou letech stále kojíme a hodně, což je právě již zmíněná metoda BLW, kdy se dětem jakoby žádné příkrmy nedávají a oni jen ochutnávají rukou a sami, co vidí, že jedí rodiče. Myslím, že jsem o tom četla, v překladu něco jako ,,jídlo do pacičky". Asi to využívají více přírodní národy, netuším přesně. Ale rozhodně to také funguje (když tedy opomenu, že moje prsa už vypadají jako z přírodního afrického kmene😅)

3. čer 2020

Díky za zajímavý článek. Vůbec mě nepřekvapuje že ne všude se začíná mrkvičkou, ale je to vtipný vidět čím začínají jinde a přesto žijou😀
My jsme ve Francii a tady je to vesměs podobný jako v ČR, až na to že se tady moc nekojí, takže se s příkrmy začíná už ve 4 měsících. A taky mě zaujalo v jedné knížce s příkrmy recept "od 10 měsíců" kde byl součástí Roquefort, což je plísňový sýr z ovčího mléka, taková silnější Niva😀 Obecně tady plísňové sýry začínají brzo, holt Francie. Od 1 roku dostávají v jeslích Camembert atd. A žijou 🙂

3. čer 2020

@lenatko91 Tak, tak hodne je to o vlastnim instinktu 🙂

3. čer 2020

@dejvitka Take jsem se tech prikrmu bala. Snad abych to dite nerozbila :D.

3. čer 2020

@puhelin Jo, to s tim medem mi mamka radila taky. A nebo jeste namocit dudlik do cukru. Strasny.

3. čer 2020

@bedlyna Haha, myslim, ze cesky nazev je jidlo do tlapky. Treba v Mongolsku zeny koji 2 roky. To je jejich norma. Takze to delas skvele

3. čer 2020

@bigbig Tak s narodni pochutinou se proste musi zacit brzo :D. Jinak o tom kojeni a UM jsem cetla. Pry jenom 3% deti jsou kojene vic nez 3 mesice. Kratka materska?

3. čer 2020

@mariegroth Přesně tak, když musíš do práce v podstatě hned po šestinedělí, a dítě pak nevidíš 10h denně, tak je holt těžký udržet si laktaci dýl. Sotva se rozkojíš a už abys odstavovala, takže se na to spousta holek rovnou vykašle.

3. čer 2020

@bigbig Je to tak. V USA je velice rozsirene odsavani mleka, ale proste take tezko rict, jak dlouho zena vydrzi takhle odsavat nekde v kanclu...

3. čer 2020

Hezky článek, u nás kaše jedou ve velkým, jak rýžové, tak ty mléčné instatní. Spí se mu po tom krásně. Zeleninka to je horší, ale Mrkvička dýně docela jde. Jinak ovocné kapsičky jedou.

3. čer 2020

@mariegroth 3 % deti v USA?

3. čer 2020

@mariegroth jo presne 😂😂😂

3. čer 2020

@puhelin ve Francii. V USA je to cislo docela vysoke s ohledem na to, ze tady neexistuje materska. Znam spoustu zen, ktere jeste koji po druhem roce ditete

3. čer 2020

@puhelin @mariegroth Jo, já jsem četla že průměrná délka kojení je ve Francii 3 měsíce. Zhruba 40% dětí jsou od narození na UM, v měsíci je na UM už něco přes 60% dětí. A potom po 3 měsících věku, tedy době odpovídající návratu do práce, jsou už na UM skoro všechny. Myslím že ty kojené jsou ty, jejichž maminky se rozhodly zůstat s nimi doma. Zatím tu není běžné odsávát v práci. Musím říct že velmi obdivuji maminky co zvládají kojit při chození do práce na plný úvazek, obzvlášť u těch malinkých miminek které jsou jen na mléku. Odsávat v práci, střádat mléko v lednici, nosit ho do jeslí v termotašce - opravdu klobouk dolů. Já musela jednou odstát pro 3 měsíčního syna na celé odpoledne a střádala jsem to skoro týden. Měla jsem elektrickou medelu a stejně to nešlo. Já bych v té práci nedělala nic jiného než seděla na WC a odsávala...

3. čer 2020

@bigbig Tady Nastesti ze zakona musi zamestnavatel zajistit lepsi prostredi na odsavani, nez WC, ale proste furt je to nic moc. A souhlasim. Je to tezke.

3. čer 2020

Víte, co je naprosto nejlepší knížka na tohle všechno vůbec?...Koncept kontinua.Také o tom, jak by šla skloubit práce, děti, kojení, spánek, výchova a vše je inspirováno přírodními národy, versus západní civilizací. Ono je vše ve skutečnosti, podle té knihy strašně jednoduché, jen my si to komplikujeme (ta západní civilizace) a už nevíme, co je přirozenost. A tak, když jsem četla tuhle knížku, fascinovala mě, otevřela oči a člověk si říká: ,,NO jOOO".. Je tenká, přečtená raz dva. Řídím se jí až co mám tedy druhé dítě, ale neskutečně mi zjednodušila mateřství. Na pajdě to byla povinná četba, už jsem jí koupila několikrát a darovala všem svým známým s malými dětmi.

4. čer 2020

Myslím, že jestli si jí někdo přečtete, pak si řeknete: komentář k čemukoli už netřeba.

4. čer 2020

Ze stejné série, je ještě strašně zajímavá etnopediatrie pod názvem ,,Naše děti, naše světy." Která jen čistě porovnává výchovu a péči o kojence z celého světa.

4. čer 2020

@bedlyna podívám se po ní

4. čer 2020

@bedlyna My jsme ji cetli s manzelem oba. Pak jsme zkusili v praxi aplikovat nektere situace (treba jestli se batole bude stale drzet pri nas, jestli nas bude hledat). Vubec na to nase dcera nereagovala. Zkusime to ted se synem znovu.

4. čer 2020

@bigbig Ten chladny pristup celkem odrazi ten "francouzsky" zpusob vychovy. Chladny, neempaticky.

4. čer 2020

@puhelin v čem jsou Francouzi chladni a neempaticti dle tvé zkusenosti?

4. čer 2020
4. čer 2020

@mariegroth
@bigbig Osobni zkusenost nemam. Kdyz do googlu zadate "francouzska vychova", vyjede vam x clanku o tom, co povazuju za chladny a neempaticky pristup.
Urcite nebylo fer to brat plosne, ze takto to delaji vsichni.

4. čer 2020

@bigbig A s tim odsavanim... Pokud prsa nejsou "trenovana", je mala sance, ze se to hned napoprve podari. Uz kojim pres 3 roky s kratkou prestavkou pred druhym porodem a stejne se mi nepodarilo mleko odsat tehdy 6mesicnimu, abych mohla odjet na pohotovost s mym urazem.

4. čer 2020

@puhelin Tak ale to jsme zpatky u te strasne kratke materske. Davat deti do jesli (Pokud treba narazis na Tohle) je urcite neco, kde spousta rodin nema na vyber a pracovat musi oba rodice. Ono je strasne jednoduche se na to divat z ceskeho pohledu. V CR je uplne jine socio-kulturni prostredi. Matky maji v rodicovske dovolene velkou jistotu. Myslim, ze by ses na rodicovstvi treba divala take Jinak, pokud bys musela rano brzy vstat, odvezt dite do jesli, byt do vecera v praci a videt dite na par chvilek pred uspanim. Kazda mama svoje dite miluje (samozrejme vyjimky se najdou). To, ze se to nekde dela jinak, neznamena, ze je to hned spatne. Myslim, ze Tohle mohu posoudit jako Ceska zijici v zahranici. Take jsou veci, ktere si myslim, ze se v Cesku “nedelaji dobre”. Zase nechci, aby sis myslela, ze si myslim, ze deti by se nemely mazlit. Naopak. Deti by mely mit co nejvic kontaktu, ALE proste nechci a nemohu soudit jiny styl rodicovstvi a treba prave takove prostredi jake ma Francie. A myslim si, ze by treba maminky z africkych kmenu koukaly, jak Cesky jsou nekontaktni zase z jineho uhlu pohledu. Jak ja vzdy rikam - kazda maminka dela vse podle nejlepsiho vedomi a svedomi.
Ja ti moc preji to kojeni a vypada to, ze si krasne uzivas materske a deticek 🙂

4. čer 2020

@puhelin Ano, ono existuje takové klišé, ale to je stejný klišé jako že všichni Francouzi jedí žáby a šneky. Ve Francii žiju skoro 15 let a za tu dobu jsem se dostala do úzkého kontaktu se spoustou rodin. A výchova někde byla chladná, někde velmi láskyplná a kontaktní, tak jako kdekoli jinde na světě. Francouzi rozhodně nejsou nijak citově deprivovaní a většina má naprosto zdravý a hezký vztah se svými rodiči. Nevím co vyjede na Googlu když se napíše "česká výchova", ale velmi by mě zajímalo jak by to v Česku vypadalo kdyby, tak jako tady, mateřská končila v 10 týdnech dítěte. Ono prostě není jednoduché být stoprocentně kontaktní empatická maminka naprosto k dispozici svému dítěti a zároveň být 100% zaměstnanec. Já neříkám že je to správně, já sama se rozhodla jinak, ale je velmi nefér soudit podle délky kojení míru lásky a empatie.

5. čer 2020

@bigbig
@mariegroth Ano, bohuzel to je chyba systemu. Ale verim tomu, ze kdyby se to nelibilo, dokazi se ozvat nebo zaridit jinak. Vzdyt kdybychom my tady v CR mely 3 roky zit jen z prijmu kde matky prispevek do spolecne kasy je jen 10 tisic mesicne, nefungovalo by to. Bud maji predem nasetreno (tak jsme to udelali my), nebo chodi po brigadach, na pul uvazku se vrati do prace apod. Stridaji se v hlidani s partnerem (protoze co by vydelaly, by slo na chuvu).
Od rodiny z USA (3 rodiny, emigranti v rozmezi 1860 az 1980) vim, ze kdo doma zustat chce, neni v tom problem. Pocitali s tim predem a pripravili se na to. Ale pak jsou ty, ktere doma zustat nechteji nebo ktere otehotnely neplanovane a k detem nemaji tak blizko. Vnimam to tak, ze jsou to ruzne priority. Nekdo chce pokracovat v kariere, protoze nechce prijit o vysoke prijmy a nekdo se spokoji s obycejnym zivotem. Tak je to i v Cechach.

5. čer 2020

@puhelin Promiň, ale dávat na jednu stranu touhu po vysokém příjmu a na druhou láskyplnou péči o děti je ještě o něco víc nefér. Věř mi, že spousta lidí opravdu na výběr nemá. Navíc to není o tom našetřit si na pár let, to je rozhodnutí který ti změní celý život. Já jsem zůstala se synem doma. Díky tomu že jsme se přestěhovali z velmi drahé Paříže do menšího města (kde manžel získal místo) si můžeme dovolit žít chvíli z toho co jsme si našetřili předtím a z manželova platu. Ale kdybychom zůstali v Paříži kde jsme dávali oba většinu platu za 30 metrovou garsonku, tak nevím jestli bych měla na výběr. Oba jsme vědci, já kvůli mojí rodičovské pauze můžu na práci v oboru zapomenout, a nejen na práci v oboru, ale i na práci odpovídající mému vzdělání. Dokonce je velmi těžké vůbec nějakou práci teď najít. Opravdu nejde o drahé dovolené a drahá auta.
A že kdyby jim to vadilo tak se to určitě změní? No takhle, tak dlouhá mateřská jako je v Česku není nikde jinde na světě, pro Francouze je tenhle systém funkční, vidí ho všude kolem a hlavně se na to nekoukaj naší českou optikou. Tenhle jejich systém má i svoje výhody, nikdy není nic jen černobílé.

5. čer 2020

@bigbig K tom jsem psala. Je to proste na ukor neceho. Vy jste se prestehovali do levnejsi oblasti. Muj manzel take dela vedeckou praci, i kdyz v CR, ma ji prerusenou, dokud se nevratim do prace, protoze bychom z toho prijmu nevyzili. Uci ted na stredni skole a jeste ma jednu praci.
Pariz je opravdu neuveritelne draha, i kdyz jsem tam byla jen jako turista. Ale pokud je bydleni stejne tak drahe, jako ceny potravin, pak chapu, pokud nekdo ze svych pozadavku nechce slevit.

5. čer 2020

@puhelin Tak me docela mrzi, ze to vidis tak cernobile. Takhle to tady opravdu neni. Zit na jednom prijmu je pro vetsinu lidi skoro nemozne. Usetrit? To muzes porad, ale nikdy si nenasetris tolik, abys mela dostatek penez na celou dobu materske. Hlavne v CR je spousta veci “zdarma” a tady se tvrde plati.

Velky rozdil v CR je ten, ze oni ti praci drzi. Kdyby te Tohle opravdu zajimalo, napsala jsem na MK dva clanky o Materske dovolene v USA.

5. čer 2020

@mariegroth Sice by tu ze zakona praci drzet meli, ale da se to, bohuzel, obejit. Treba ze misto zanikne (staci vymyslet jiny nazev pro stejnou pozici). Tady je zdravotnictvi levne jen relativne (zadarmo uz davno neni, plati se leky, ockovani, pece take ne vzdy je hrazena z pojisteni - zubari v me oblasti s pojistovnama nespolupracuji, apod.). Bezne operace v nemocnici, pobyt, bezne jidlo nastesti pojistovna uhradi, ano, v tom jsme ve vyhode. U vas je zase vybava, obleceni a nektere jidlo levnejsi.

5. čer 2020

@puhelin No to mas pravdu. Zamestnavatele umeji byt “vycurani”. A vsude je neco 🙂

5. čer 2020

Koncept kontinua pojednává o přirozeném způsobu života, něco jako lovečko-sběračský způsob, kdy jsou lidé nezatíženi žádným nepřirozeným a navyklým způsobem žití, ale právě ,,normálním" způsobem z hlediska vývoje člověka jakožto druhu. Tak,kdy jsou potřeby všech, matky i dítěte, rodiny naplněny. Maminka nemá být jen ,,izolována" doma s dítětem, pořád je součástí dospělých. Miminko není nikde odloženo, je součástí maminky a veškerého života dospělých, od kterých se vše učí. Nevím jak to zjednodušit. A teď čekám, kdy mi tady napíše někdo větu typu ,,haha, tak se odstěhuj do pralesa," nebo ,,žijeme přeci v moderní civilizaci". Právě: Jak zapojit dětství, maminky i děti do moderní civilizace, tak aby byli všichni spokojeni? To se tam řeší také. Byli kdysi i pokusy, něco jako,,miminko v kanceláři", jenže to někdo vzal úplně ze špatného konce.
Jak skloubit péči o dítě, práci, a přitom být všichni spokojeni?....Nekonečné dilema většiny žen.
Remcat či nadávat na různé státní systémy nikam nevede. Co vyzkoušet něco praktického?...Založit nějakou iniciativu, jako pracovní skupina maminek...S tím si lámu hlavu už dva roky. Pojďme dát něco dohromady. V dnešní době internetu můžeme, pokud se semkneme, vytvořit něco, co by třeba pomohlo některým vyřešit tohle dilema. Vymyslet nějakou ,,vydělávací" a zábavnou aktivitu. Ale to by bylo na samostatnou diskusi. Kdo se přidá??🙂

7. čer 2020

@bedlyna Tak má teorie je, že právě ta dlouhá mateřská v ČR vede k faktické neexistenci částečných úvazků. Už se to trošičku lepší, ale opravdu minimálně. V UK je normální, že se žena nejpozději v roce vrací do práce - na zkrácený úvazek.

10. srp 2020

Začni psát komentář...

Odešli