Zrovna jsem řešily s kamarádkou (sama dělá asistentku pedagoga na jiné škole). Jejich paní učitelka (3. třída) počítá zkoušku opravdu prohozením sčítanců. My jsme od naší paní učitelky zvyknutí, že od výsledku odečteme jeden ze sčítanců...
Takto se to děti u nás učí, že se dělá zkouška záměnou sčítanců.
Pokud dobře vidím, tak nahoře paní učitelka píše, že zkouška má být sčítáním... Já bych postupovala jako vaše dcera, ale asi jde i o to, jaké pokyny dostali ve škole.
Za nás se dělala zkouška přesně tak, jak to napsala tvá dcera. Ale pokud p.u. chtěla zkoušku sčítáním, tak to udělala špatně.
No právě tento postup vidím prvně. Druhá dcera v páté třídě, ta samá škola a postup se učili jako vypracovala dcera.
Jinak pokyny dcera neměla... Jen příklady. Vypracovávala to doma za úkol, podle vytisknutého papíru.
Jinak všem děkuji. 🙂
Upřímně…Zkouška má být kontrola pro dítě, že to má správně, takže mým cílem je, aby děti pochopily, proč je dobré ji dělat, ale už mi přijde zbytečné trvat na jednom konkrétním postupu, když existuje i jiný, který je také správný.
Pokud zadáním bylo, že mají provést zkoušku sčítáním, tak to dcera udělala špatně. Pokud zadáním bylo, že má provést zkoušku, tak nevidím chybu 🙂
U sčítání se dělá zkouška prohozením sčítanců. U odčítání se dělá zkouška sčítáním. Děti se to takhle učí už hooodně dlouho, není to žádná novinka, rozhodně nás to na fakultě takto učili před 20 lety.
nedává mi smysl zkouška přehozením sčítanců. Je to totiž pořád to stejné počítání se stejnými čísly. Zkouška se provádí opačným postupem. Takže u sčítání by to mělo být odčítání.
Paní učitelka neměla nic šrtat, ale měla vysvětlit, co chce. Jestli už jim to vysvětlila, tak potom bych to jako chybu viděla.
Já samozřejmě nevím, jaký pokyn dostala ve škole a nepamatovala si ho třeba, i to se mohlo stát. Mě to jen nedávalo logiku, neznám tuto metodu. A jak říkám, dcera v 5. třídě a na stejné škole,učila se zkoušku odčítáním.🙂
@terulin Promiň, ale asi jsme se dost nepochopily. Pár lidí nahoře píše, že "za nich se zkouška dělala odčítáním". Já upřímně říkám, že si nepamatuju přesně, jak to učili nás, myslím si, že taky prohozením sčítanců, ale úplně jistá si nejsem. Čím si však jistá jsem, je pak to studium. Nemám potřebu brát vše, co nás učili, jak dogma, vždy nad vším přemýšlím. A píšu argumenty, proč dává smysl použít ke zkoušce prohození sčítanců a ne odčítání. Jestli ti to nestačí a nestačí ani to, že učitelky to takhle učí od doby, co děti začnou zkoušku dělat, pak není o čem diskutovat.
Jde také o to, jestli už se písemné odečítání učili? Pokud ne, tak se může stát, že dítě do výsledku napíše číslo, které tam vlastně "patří", ale ve skutečnosti nepočítá. Jestliže se učili už i odečítání, pak by mi jako učitelce nevadily obě zkoušky. Ale pokyn paní učitelky by měly děti respektovat.
Země se točí, říká žák.
Ne, nemáš, pravdu, říká učitel, Země se točí.
@katella Teprv začínají s příklady pod sebou. 🙂 Respektive s jejich zkouškami.
A mimochodem, holčička je šikovná. Dělá to sice "jiným " způsobem ale počítá. neprohodí jen sčítance a nedopíše to co tam "patří" jak píše katela@. Takže ve skutečnosti opravdu dělá kontrolu výpočtu. Možná, že 20 let se to učí prohazováním sčítancům, ale před 35 lety, to bylo určitě odčítáním. 🙂
Učitelka u syna to dělá tak, jak má tvoje dcera. Učitelka u holky zas tak, jak to opravila učitelka. Takže při konttole úkolu musím fakt dávat pozor.
Oba postupy jsou správné, však za to také nedostala zhoršenou známku. Ale paní učitelka se je snaží naučit, že zkoušku mají dělat sčítáním, protože, jak píše Zuzka výše, při odčítání se dělá více chyb, takže je lepší naučit se dělat zkoušku sčítáním. Bohužel, jsme zvyklí červenou barvu vnímat, jako že je to celé špatně. To není, paní učitelka připsala i vysvětlení. Prostě dceři vysvětli, že počítala správně, že není nic špatného na tom dělat zkoušku odčítáním, ale že paní učitelka se je snaží naučit, aby ji dělali sčítáním, protože je to snazší a spíš při tom neudělá chybu.
@rebe Však jak píšu v komentáři výš, jen mě to překvapilo, protože je tento postup nový i pro mě 😉 Včera přišla ukázat úkol, přepočítala jsem ji ho, podepsala, pochválila a dnes mi ukázala toto. Než budu reagovat a dceři něco říkat, chtěla jsem se jen ujistit.
Děkuji všem za reakce 🙂
@malejmonasek Ano, je to tak, počítala správně, ale jde o postup a jen o ten postup. Jen to vypadá tak strašidelně, jak je to celé červené 🙂
@zuzkasim @rebe Holčička prokázala, že dokáže velmi dobře matematicky přemýšlet. Nedodržela možná doporučený postup, ale nemá tam chybu, takže vrátit jí červeně přeškrtaný papír je nevhodné. Kdyby to paní učitelka neškrtla, ale napsala vedle a vysvětlila, proč preferuje jiný způsob zkoušky, neřeknu ani popel.
Jediné, co by bylo omluvou paní učitelky, by bylo zadání s konkrétním požadavkem na zkoušku sčítáním, to na úkolu, ale není vidět.
Takovy postup u zkousky vidim poprve, ani jedno z mych deti ani my jsme toto nemeli...a uprime prohozeni scitancu to podle me ani neni zkouska neb od prvni tidy se deti uci,ze 5+4 je stejne jako 4+5 😅 a z meho pohledu pokud dite ptovede zkousku takto,tak si nic neoveruje, staci spatne secist a mohou v klidu opsat spatny vysledek i do zkousky ..... pro me by to takto jako to ma holcicka bylo spravne...pokud se uci jiny postup budiz ale ucitel by mel .it vice ,,otevrenou hlavu,, a netrvat ma jedinem spravnem reseni dle sebe
Oba způsoby jsou správné. Myslím si že učitelka se je snaží naučit tento způsob a proto se jí to nelíbilo. Odkud je to cvičení?
@trpaslicek19 Píšu v komentářích... Dostala vytisknutý papír s příklady.
@salinka souhlasim... Taky pro me neni zkouska u scitani prohodit cisla....... A navic se me vybavuje, ze jsme delali zkousku odcitanim.... 🤔 Takze logicky bych to nechala tak jako dcerka.... A pak taky zalezi na zadani, pokud by bylo zadani zkousku proved scitanim, tak logicky to je jen to prohodit, ale pokud tam bylo jen proved zkousku nebo nic a jen jim to rekla... Pak bych ji to neskrtala a jen to k tomu dopsala a vysvetlila, ze se to ucime (ted/zatim) takhle, ale jeji postup spatne nebyl..... Nebo tak nejak
je to trapný... dodnes si živě pamatuji první třídu dotaz paní učitelky, dá se ještě jinak vypočítat 3? Kromě 2+1? Má odpověď Ano 1+1+1... Ne! přece 1+2! omg díky za motivaci na dalších 13 let ve škole 😂 hrůza a to nepočítám jiné paní učitelky a jejich postupy... z tohoto důvodu už mám peďák taky a jako fakt by se měly dělat při přijímačkách psychotesty, protože co za roboty bez empatie tam studovalo se mnou se nedá popsat... štěstí, že existují i fakt výborní učitelé, ale ti se s tím rodí, žádná škola z nich fajn člověka co umí naučit neudělá...
Myslím, že oba postupy jsou správné.