liss_durman
22. bře 2020
1405 

Proč nepodepíšu petici za otce u porodu a proč žádám i vás, abyste svůj podpis zvážily

Jsme teď všichni hozeni do neznámé situace, kterou je nouzový stav a s ním spojená opatření, a musíme se s tím naučit pracovat. Všímám si, že nastávající maminky teď nejvíce drásá nové nařízení, které zakazuje přítomnost otce u porodu.

Jelikož do skupiny nastávajících maminek patřím také, není to lhostejné ani mně. Ale tak jako chápu všechna opatření, která se možná trochu chaoticky přidávají a pozměňují každým dnem, chápu i toto jako nezbytné k tomu, abychom se ze situace co nejdříve všichni dostali. 

Velmi soucítím s těmi maminkami, které budou rodit každým dnem a pro které je to jistě velká rána. Jste v nezáviděníhodné situaci, protože na tento zvrat jste neměly čas se připravit. Vy to máte nejtěžší a moc vám držím palce, ať to zvládnete v klidu a pohodě.

My ostatní, které ještě nepraskáme ve švech, máme čas se se situací vyrovnat a já bych vás (nás) všechny chtěla moc poprosit: pojďme se namísto protestování vzájemně podpořit a pomoct si, jak jen to bude možné. 

Můj postoj je takový, že toto opatření je nezbytné, proto nemám problém ho přijmout. A nebudu proti tomu ani protestovat. Myslím, že v tuto chvíli, kdy vláda prakticky ve dne v noci jedná o chodu státu a zajištění naší bezpečnosti, nepotřebuje tříštit pozornost na něco z globálního měřítka tak malicherného.

Jistě, pročetla jsem spoustu diskuzí, všude převládají ty samé argumenty. Z pozice jednotlivce hledícího si své svobody to chápu. Z pozice jednotlivce, který chápe své povinnosti vůči společnosti ne. 

Jaké to jsou?

1) Pokud je nakažen otec, je zcela jistě nakažena i matka, takže zdravotnický personál je v ohrožení tak či tak.

Ano, je to dost pravděpodobné. Ale zamyslete se nad tím selským rozumem a přirovnejte si to k jakékoliv jiné nemoci. Když se vyskytnete v uzavřené místnosti s jedním nemocným s rýmičkou a kašlíčkem a se dvěma nemocnými rýmičkou a kašlíčkem, při které z těch možností je větší šance, že tu rýmičku s kašlíčkem chytnete taky? Smyslem všech těchto nařízení je, aby se eliminoval počet lidí shlukujících se na jednom místě, aby se snížilo riziko nákazy. Jinak má tenhle argument asi stejnou logiku jako kdybychom řekli toto: Proč jsou vlastně zavřené obchody s oblečením, když potraviny jsou otevřené, tím pádem se lidé stejně potkávají? Ano, jde o omezení shlukování lidí na nezbytné minimum. Co se týče nakupování, potraviny jsou nezbytné minimum, oblečení nikoliv. V případě porodu je nezbytné minimum rodička, otec nikoliv.

Pokud mohu snížit riziko nákazy zdravotníků za cenu sníženého komfortu, udělám to.

2) Otec u porodu výrazně pomáhá rodičce porodit a tím pádem ušetří porodním asistentkám a sestrám spoustu práce, tím pádem i eliminuje jejich styk s rodičkou (potenciálně nakaženou) na minimum.

Ano, já sama jsem za přítomnosti manžela rodila dvakrát, takže mohu potvrdit, že mi opravdu byl velmi nápomocný. Na druhé straně, když si převíjím ty porody, tak bych si asi to pití z tašky uměla vyndat sama, ten hroznovej cukr taky a nakonec i ten klistýr bych si možná radši odbyla sama bez jeho starostlivých dotazů a trapných pocitů. Rovněž do sprchy bych zvládla dojít sama a držet si sprchu na břiše a skákat přitom na míči taky. Jo, když se nad tím zamyslím, rozhodně se dá porodit bez přítomnosti otce a bez zbytečného přivolávání personálu. 

Když mohu snížit riziko nákazy zdravotníků za cenu sníženého komfortu, udělám to.

3) Ale kdo mi zaručí, že zdravotnický personál nenakazí mě? Vždyť nemají dostatek ochranných pomůcek.

Na tenhle argument nějak nemám slov. Opravdu ne. Dělají pro nás vše, co je v jejich silách a my to nejsme ochotni ani trochu ocenit. Je mi z toho smutno. Ale dokud je potřebujeme (a že je potřebujeme stále a ještě budeme), nezbývá nám než věřit, že dělají, co je v jejich silách. Nedostatek ochranných pomůcek pro první linii je tristní a opravdu nedává logiku jimi plýtvat ještě pro doprovod k porodu. A to ani když maminky křičí, že si je koupí samy. Nekoupí. Nejsou.

Více argumentů se mi rozebírat nechce, většinou jsou tak vágní, že mi prostě nedávají smysl ani při sebelepší snaze je pochopit. Vypíchla jsem čistě ty, které se nejvíce opakují.

Chci vám totiž říct jeden argument, proč to nepodepisovat a nechat to celé být a to je zároveň velká prosba ode mě.

Představte si, kam až může vést nerespektování všech pravidel. Tím nemyslím jen doprovody k porodu, ale to, jak se lidé celkově chovají jako ignoranti (zapírání pobytu v rizikových oblastech, vynucování si testování i bez příznaků a to osobně apod.). Já vím, jde si to představit jen těžko, protože jsme v této situaci nikdy nebyli a jsme zvyklí volat po svých právech a nevzdávat se svého pohodlí.

Ale představte si to. Postupně se jedno oddělení nemocnic za druhým bude přesouvat do karantény. Protože stačí jeden nakažený zdravotník na oddělení a je po "hehe". Oddělení nebudou mít pracovníky. Budou povoláni záložní síly jako medici, obvoďáci, specialisté ze soukromých ordinací apod. Tedy lidé, kteří (a to při vší úctě prosím vás!) drželi skalpel v ruce naposledy při školní pitvě, případně s ním tu a tam říznou do úplně jiné části těla. A ti všichni teď budou nouzově fungovat v nemocnicích, aby se vyřešil nedostatek personálu. 

Umíte si představit, jak vám někdo takový dělá například akutní císařský řez? Umíte tuhle situaci vůbec domyslet? Opakuji, je to těžké, protože jsme v ní nikdy nebyli, nikdy jsme se nemuseli obávat, že by takové absurdní události nastaly. Ale teď je to docela reálné.

Já vás prosím za nás všechny, kdo budeme rodit ve střednědobém horizontu, abyste se nad celou touto situací zamyslely a zapomněly na chvíli na sebe a na to, co je nejlepší pro vás. Teď je opravdu čas převzít díl kolektivní zodpovědnosti a jednat ve prospěch celé společnosti. 

Věřím, že my všechny jsme skvělé a zvládneme porodit i bez otců a bude to pro nás krásný zážitek. Planá naděje, že možná nějaká petice dobře dopadne, teď nikomu nepomůže, ba naopak, může psychiku jen a jen zhoršit.

Zvládly to naše maminky, tchyně a babičky, zvládneme to také. Pojďme se v tomto vzájemně podpořit, založíme třeba nějakou skupinu (pokud už taková není) a psychicky se na to připravíme, budeme mít jedna druhou a společně to dáme. 

EDIT:

Skupina založena - odkaz ZDE.

Mimochodem (a to je už trochu od tématu) toto považuji za návrat k tradičním hodnotám, kdy ve všech kmenech ženy držely při sobě, pomáhaly si s vařením a dětmi, podporovaly se... Nevím, jak to bylo s porody, ale to můžeme dotáhnout zase my. 🙂 

Pojďme to uchopit tak, aby z toho nebyla tragédie, ale nová zkušenost, která nám to pomůže překlenout v pohodě a klidu a dopřeje maminkám, které budou rodit na konci roku nebo v dalších letech, aby opět mohly mít u porodu své partnery tak, jako tomu bylo doposud. 

Pokud tento názor sdílíte a čeká vás porod v následujících týdnech (měsících), sdílejte článek a dáme dohromady tu skupinu, už se na to těším. 

Držím nám všem palce. 🙂

Nevím jak článek sdílet, a nejsem v očekávání ale váš text je skvělý 👏

22. bře 2020

Konečně nějaký rozumný, vyvážený názor 👍

22. bře 2020

Amen. Neni co vic dodat.

22. bře 2020
22. bře 2020

Jako vzdycky jsi to trefne a vystizne napsala! Uplne souhlasim se vsemi body 👍 Je potreba zacit myslet jinak. Je nouzova situace,ktera si,bohuzel,vyzaduje nouzova reseni a kazdy se musime neceho vzdat. Budme radi,ze zatim jsme jeste schopni resit takove "banality " (a vubec tim nerikam,ze mi toto opatreni neni lito a nesnizuji jeho dulezitost !!!),postupem casu muze byt mnohem hur...Tak vse musime prijmout,jinak to do budoucna nezvladneme 🍀

22. bře 2020

Jak s tímhle souhlasím. Jsem ve 33tt a nechápu tu petici.. Nouzový stav a ony si tatínky nutí i tak.. 😵

22. bře 2020

Výborně sepsáno.A všem holkám, které budou v dohledné a této náročné době rodit, držím palce.🍀

22. bře 2020

Souhlas. A doplnim: predstavte si, ze by petice uspela a v porodnici by o vas pecoval personal, co ve vasem muzi vidi hrozbu, byla by to ta pohoda, po ktere u porodu touzite?

22. bře 2020

Tak pod to bych se podepsala!

22. bře 2020

Díky za komentáře. Vůbec nevím, proč ten článek nejde sdílet. Netušíte někdo?

22. bře 2020

Skupina Rodíme jako bohyně - i bez tatínků je zde:
https://www.modrykonik.cz/group/8762/

22. bře 2020

Ja rodila nedavno bez manzela.U nas to byl "nouzovy stav" protoze jsem rodila uprostred noci a nemeli jsme hlidani pro starsiho syna. A melo to sve pozitiva-mluvila jsem kdyz jsem chtela(bez otazek jestli jsem v poradku atd.),soustredila se jen na dychani a na sve telo a prestrihla jsem pupecni snuru.. Chapu ze pro nekoho ten manzel/partner tam ma byt jako "psychicka podpora", ale opravdu to jde i bez nej.My zenske zvladneme vsechno💪💪💪 Maminkam ktere budou v blizke dobe rodit,preju hodne sily , protoze az doma na mne padlo do jakeho casu jsem vlastne porodila sve dite😲 takze stres z cele situace plus hormony, nemoci se jit projit s kocarkem ven, vyprodane pleny atd. A to uz s vami manzel/partner bude a muze byt tou psychickou podporou❤ drzte se!!!

22. bře 2020

Tak já s článkem nesouhlasím a nemám ráda řeči typu že bez chlapa to jde taky a že naše maminky a babičky bla bla.. Ano jde to bez něj samozřejmě taky a prát prádlo jde taky bez pračky, jako naše babičky, mýt nádobí jde také bez myčky a tak bych mohla pokračovat dál dal... Nechci se hádat a ani nebudu, zároveň nemám potřebu obhajovat názor svůj. Opačný názor nikomu neberu, ale proboha, přestaňte se pořád ohánět tím, že naše babičky a maminky...... Vždyť už to je pořád dokola.

22. bře 2020

@ovecka14 vždyť o babičkách tam není ani věta ne? 😅 Ale chápu někdo bude řešit otce u porodu a je mu jedno riziko pro ostatní, protože je zajímá jen jejich pohodlí. Dneska se kolem porodů dělá strašný haló... Musím rodit přirozeně, PA se na mě nesmí ani zašklebit, natož něco poradit, nabídnout, doktoři jsou svině a zásahy do porodu dělají jen, aby si je mohli naúčtovat.... Bla bla bla

22. bře 2020

plne s tebou souhlasim,sama jsem tehotna chlap uz ted nemuze na screening a vypada ze nebude u porodu ale chapu situaci a nechapu komentare nekterych zen typu bez chlapa neporodim nebo je to pro me smrtelne dulezite 🙈 rikam si jestli tahle petice projde co prijde jako dalsi? zeny budou chtit aby byl snima chlap od porodu az do propusteni v nemocnici a nejlepe aby to mel placene zamestnavatelem 😁 coz uz jsem par takovych navrhu slysela ze sveho okoli 🤦‍♀️🤦‍♀️

22. bře 2020

Díky za článek, vystihuje přesně to, co si o tom myslím. A taky jsem těhotná, i když samozřejmě doufám, že do mého porodu bude už vše zase při starém.

22. bře 2020

@kacenka115 Je tam psáno že to zvládneme také když to zvládly naše babičky, tchyně..... A ne jen tady, vídám to právě i na zdi často. To co píšeš ty, je trochu extrém a to, že se mě nelíbí zákaz otce u porodu, neznamená to, co popisuješ..

22. bře 2020

@kacenka115 přesně, mne by pak zajímalo jak by se takové maminky postavily k situaci kde by u jiné maminky byl u porodu manžel a byl nakazenej a pak by bylo ve stresu celé oddělení.pak by se byly do prsou že to porodnice podcenila a ohrozila i její dítě a bla bla bla..každá se ohání právem ale když by nastala situace tak by se jim to nelíbilo..prostě stejné pravidla pro všechny a smitec..

22. bře 2020

Skvěle napsáno 👏👏👏👍🤗

22. bře 2020

@simix22 Já se třeba žádným pravém neohánim.. Ja vím že pokud do mého porodu to bude jako teď což doufám že nebude, prostě budu rodit bez něj. Holt mi prostě nic jiného nezbyde a nezblaznim se z toho, já se nehroutim, jen říkám že si prostě myslím něco jiného.. Nechápu proč pořád musí být dva extrémy.

22. bře 2020

@ovecka14 jasně je to extrém, nemyslela jsem to konkrétně na tebe, ale obecně. Vidím to všude okolo a je až trapný, co všechno si ženský navymýšlí. Otec u porodu je fajn věc, ovšem ne nutnost.

22. bře 2020

@kacenka115 Však jo, nutnost to vážně není.. Zároveň to ale nejde brat tak, že je to rozmar rozmazlenych rodiček.. Prostě na MK je móda mít na každé téma dva extrémy a nic mezi tím se tu většinou neuznává. Pak se tu ženský hádají kolikrát jako by šlo o život a vzápětí se píše po zdech, buďme na sebe hodné... Odbočila jsem, pardon. Ale říct jsem to musela.

22. bře 2020

@ovecka14 a navíc nejde jen o tatínka, ale k jakoukoli osobu blízkou. Nepodepsala bych, mám to za pár, ale čára přes rozpočet to je. Člověk se tak nějak systematicky chystá, teď jsou v háji všechny ty finální rozmazlovací věci - ženský kruh (ten jsem ořvala, potřetí jsem si chtěla ezorituál užít, předchozí těhotenství jsem byla nastavená jinak), masáž, skupinová hypnoporodní lekce ... Makám na přenastavování mysli, ale letí mi čas moc rychle, není to lehký.

Akceptuju celou situaci a jsem ráda za svou PA, že mě provází a radí. Věřím si, ale zároveň si to chci usnadnit - mít ji u sebe, vyrazit tak akorát, mít přistavené auto a ambulantně jít domů apod. Ale tohle se asi ve skupině nebude řešit, co? @liss_durman ?

22. bře 2020

Můžete mi teda vysvětlit proč je můj manžel u porodu větším rizikem, než rodiče, kteří caraji za nezletilym do nemocnice, protože, ti tam chodit můžou.

22. bře 2020

@ovecka14 Ale babičky nebyly argument, spíš konstatování, povzbuzení. Protože co ti jiného zbývá než si říct, že to prostě zvládneš? Mmch v těchto dnech jsou i ženy, které perou/myjou nnádobí jako naše babičky v ruce, protože se jim porouchala pračka/myčka a obchody jsou zavřené, není šance tu situaci vyřešit. Tak se DOČASNĚ uchylujeme k praktikám babiček. No a co? Je to mimořádná situace. Stejně tak je to s otcem u porodu. Nikdo nechce, abychom se k tomu vracely natrvalo, proboha. Ale když tě neberou ostatní argumenty a odnesla sis jen babičky, tak to asi nemá smysl řešit.

22. bře 2020

@alneka To asi záleží na osazenstvu skupiny, zatím nevím, určitě by pomohlo sdílení zkušeností od těch, které to teď absolvují. A myslím, že ambulantní porod teď zvažuje hodně z nás (dokonce i já, která bych to do sebe nikdy dříve neřekla 😀 ).

22. bře 2020

@katjja123 Nemůžu, o tom vůbec nemluvím. Mluvím o respektování tohoto nařízení ne o tom, co bych jako zákonodárce udělala jinak, lépe.

22. bře 2020

@liss_durman Mě by zajímalo zda perou na valše všechny ty, které se babičkama ohání... Nemyslela jsem to na tebe, ale celkově.. A znovu opakuji, že já kolem sebe nekopu, chápu že s tím nic neudělám ani kdybych se na hlavu stavěla, prostě to tak teď je, bohužel nezbývá než se s tím smířit. Jen jsem napsala že s tím nesouhlasím a mám názor jiný a už je to špatně..

22. bře 2020

@liss_durman doufám, že budeš vzdy tak uvedomela a budeš respektovat všechna nařízení, které kdy vláda vydá 🤦‍♀️

22. bře 2020

@liss_durman tak uvidíme, když z osazenstva budu chytat pupínky, odejít můžu vždycky 😀 Prostě třetí trimestr, já se dostanu do vrtule i sama ze sebe občas 😀

22. bře 2020

@alneka ambulantní porod teď asi zvažuje hodně z nás, i když by do toho normálně nešly. Já mám ještě spoustu času, takže se ještě vše může změnit. Pokud ne, tak počítám s tím, že mě chlap vyhodí před porodnicí a pak zase nabere v nejbližší možnou dobu. ;)

22. bře 2020

@kacenka115 jenže to bohužel není jen o odchodu. Následná poporodní péče v domácím prostředí, pediatr je to nejmenší, chce to ženu/komunitní PA, co ti pomůže u tebe doma, jedna poporodní návštěva většinou stačí. Ale mít se na koho obrátit, protože jet do porodnice s dotazem, že se nějak zavinování nedaří a je mi mdlo, je docela kontraproduktivní. A těch kapacit není neomezeně. Uvědomit si, co znamená ambuporod.

22. bře 2020

@ovecka14 to je otazka 😁 vsak v pohode, je treba to brat tak, jak to je, prijmout to a pak mize prijit neco lepsiho. Vsichni tim musime projit (nejen v souvislosti s porodwm, ale z te situace celkove).
@katjja123 pokud jde o nouzova opatreni, tak ano. Ja napriklad sedela doma jeste v dobe, kdy to bylo pouze doporuceni. Myslim, ze kdyby se kazdy choval jako ja, dostaneme se z toho brzy. V tuto chvili je mi prednejsi to zdravi (a nejen mohe) nez muj vlastni komfort. A jo, tusim, ze pro tebe to bude desna svanda.
@alneka to chapu. Uvidime, zatim tam nikdo neni 🤦‍♀️😁

22. bře 2020

@liss_durman žádost jsem poslala

22. bře 2020

@katjja123 ty mas opravdu problém a mela bys s tím strachem být bez manžela u porodu pracovat 🙏.

22. bře 2020

@alneka No ono hlavně u spousty porodnic znamená ambuporod v podstatě jedině podepsat reverz. A ono pak tam jeď s problémem, tě sežerou. 😔 Hrozně bych to teď tak chtěla řešit, ale včera jsem měla termín, není prostě čas, prostor a těžko budu mít koule hned po porodu odejít... 😔

Spíš doufám, že pojedu, co nejdřív a rychle to budu mít za sebou, co to půjde nejdřív domů (i když nějakou tu hodinu, den tam prostě zůstaneme) a nevylézat... Co nejdřív, hlavně než bude situace ještě horší... Ale prostě madam nevím na co čeká... Dost blbý to dítě "nenávidět" už před porodem, že nemohlo vylézt o týden, dva dřív...

22. bře 2020

Přesně tak🙏🏼

22. bře 2020

Moc hezky napsané.

22. bře 2020

@krtikkrtovaty nechci malovat čerta na zeď, ale v nemocnicích bude hůř, za měsíc, za dva ... Za dva třeba už ne, ať je to optimističtější 🙂 takže rychle madam vylifrovat, a proto se jí teď nechce. Hlava, hlava, znáš to ...
A ten případný problém, proto to chce mít zajištěnou adekvátní péči v domácím prostředí, UNIPA už ministerstvu nabídla své kapacity, i tak už PA hlásí extrémní nárůst zájemkyň.

22. bře 2020

Super ❤

22. bře 2020

@alneka u nás v porodnici, normálně jsou proti ambuporodu, teď sami nabízí odchod do 48h,pokud je vše ok. Jinak u nás v gyn. ordinaci nabízí bezplatně návštěvy PA před porodem a během šestinedělí, mají kontraktované. U prvního jsem nevyužila, teď doufám, že to bude možné, kdyby se situace nezlepšila.

22. bře 2020

@alneka Právě počítám, že bude hůř. A štve mě, že jsem hlavně v týhle situaci takhle na poslední chvíli, že ten prostor na zajištění všeho už není. 😔 Po prvním porodu jsem měla problém a byla jsem fakt ráda, že jsem k dr. po porodu musela jen 1x a pak na kontrolu přijela PA ke mě, probraly jsme i kojení, odbouraly kloboučky, které mi narvali na šestinedělí, jenže zrovna tato PA z ordinace mého dr. bohužel nemá takhle rychle kapacity. Před touto situací jsem to, co by druhorodička neřešila. Brala jsem to tak, že manžel se mnou porodí, s miminem budu vědět, co a jak takže si je na 6nedělí usměrním a hned jak budeme ok domů, mít teď třeba měsíc dva do porodu reším to úplně jinak.

22. bře 2020

@kacenka115 jo v Centru jsou skvělý. Já doufala, že se malá rozhoupe ve čtvrtek nebo včera, to by mě rodil můj dr. 😢

22. bře 2020

@dannyel
Já jsem to měla úplně stejně 😉

22. bře 2020

@krtikkrtovaty no teď je to hrozné, nemohly jste se na to připravit. Ale věřím, že jako ženy jsme silné a když chceme dokážeme vše. Třeba i v autě porodit, jak to tu nedávno bylo. Já se už od začátku připravuji na všechny možnosti. Ne kvůli koronaviru, ale pravděpodobnosti překotného porodu. Takže jsem našla stránky, co dělat když se nestihne vyjet/dojet. Vymyslela varianty hlídání pro synka od pomoci rodiny, po budu rodit sama a chlap bude s malým. Takže ještě připojím další možnosti a uvidím, co bude.

22. bře 2020

A jako jedna z mala s clankem nesouhlasim. Argumentovat tim, ze "bych oba predchozi porody bez chlapa zvladla", je uplne mimo a je to individualni. Ja bych oba porody zhebla nekde ve sprse bez chlapa, asi bych jim vyrvala trubky na ktere bych se misto na chlapa vesela. PA me videla 1x za dve hod... Je tu i nespocet pripadu, kdy pritomnost chlapa zabranila zenine vykrvaceni nebo aby dite nevylitlo ven bez zachyceni apod. Vse je proste individualni. Ja mam odrozeno, petici jsem podepsala. I z mnoha naprosto klicovych duvodu jako je psychika, rodina... Nema cenu o tom diskutovat, kazdy ma na to svuj pohled. Spis respektujte, ze nekdo to vnima jinak a potrebuje jiny druh podpory. Tyhle zeny nepotrebuji presvedcovat jak je to dobre. Pro ne neni, at uz to muze znit sebevic sobecky. To je asi tak, ze ac budu chtit zachranit vsechny deti, ty me budou mit vzdy prednost. Tak to proste je.

22. bře 2020

No, potom,co prymula s Vojtěchem v nedělní partii přiznali, že celé to zakázání doprovodu k porodu udělali plošně kvůli tomu,že už to některé porodnici praktikovali i během té vyhlášené výjimky...tak o tom zákazu mám čím dál tím větší pochybnosti. Rozhodně nezpochybnuji, že je potřeba lékaře a další složky IZS chránit, ale už před zákazem to měly některé porodnice fakt zvládnuté a osobně si myslím,že kdyby měl doprovod ( ne jen tatínek dítěte) vlastní roušky, rukavice, nesměl se vzdalovat z porodního sálu, dalo by se to zvládat dál. Umožnit ambulantne odejít co nejdříve po porodu, ať se nedrží rodičky a děti pohromadě v jedné místnosti několik dní.
Sama mám termín až v srpnu a tedy dost času se se situaci srovnat a připravit se na ni, ale ženy ,které rodí v následujících dnech, ten čas nemají. A ano, i ten pro ženy přirozený proces pro ně může být hrozivý stres, ptz v porodnicích k tomu bohužel ještě často přistupují jako k možné patologii a můžou tak různými zásahy způsobit (nechtěně,prostě jsou tak naučení a považují to za to nejlepší) trauma.
Fakt se nechci hádat a dohadovat,obhajovat se, jen si prostě myslím,že je potřeba vzájemného respektu, empatie, ať se ty ženy klidně vyplaci, vyvztekaji,postezuji si, nějaké vysvětlování,racionalizace a jakékoli zlehčování (naše maminky,...to taky zvládly, já to zvládla a trauma nemám, co blbnete,hystercite,...) prostě není na místě.

22. bře 2020

@roseinka a nenapadlo te, ze PA te třeba viděla jednou za dvě hodiny právě proto, že tam byl muž?
PA totiž zase prý casto slychaji "my jsme tam chtěli mít klid a někdo nám tam pořád coural.."
Takže když tam muž je, přijdou jen občas, jinak čekají, že je muz v případě potřeby zavola.

22. bře 2020

@dmiska nevim, kdyz jsou 3 saly plne a 2 PA, pochybuju, ze by to slo, asi zalezi jaka je to porodnice.. treba ted posili personal, ale toho byl nedostatek i predtim

22. bře 2020

Skvělý článek! Naprosto se s ním ztotožňuji 👍

22. bře 2020

Já mám termin začátkem dubna, čili můžu rodit kdykoli už, a plně s článkem souhlasím... Když už to takto je, proč si zbytečně nakládat, sebelitovat apod...? Kdyz s tim stejně nic neuděláme.. Proč radši nezkusit se na to podívat aspoň trošku pozitivneji.. Těšit se na miminko, nikdo vás v porodnici nebude navštěvovat, čili budeme mít s miminkem pár dní jen na to, abysme se seznámili jen my dva atd atd...

22. bře 2020

@ovecka14 reakce moji tchýně, když jsem ji řekla no M tam nemůže a budu tam sama....a ona udělala chacha no to budeš 😜 mám ji každým dnem radši 😁😁😁😁

22. bře 2020

@liss_durman kolínská porodnice má první nakaženou doktorku... Minulý týden jsme měli jarnaky a nikdo jiný z personálu nakažený není. Takže je velká pravděpodobnost, že to chytla mimo nemocnici. Plošné testují všechny miminka, maminky a pacientky, co s ní prisli do styku. Upřímně, když jsem četla rekce lidí bylo mi hodně líto primáře oddělení. Právě hodně často se tam objevovala, že otec je riziko a přitom to tam dotáhla doktorka z venku.Mě to osobně hodně rozhodilo a hodně jsem to obrecela, ale petici jsem taky nepodepsala.

22. bře 2020

Super článek ! Díky ! Pracuji v porodnici, tak děkuji za každý takový názor !

22. bře 2020

Mě ty články typu musíme se ponořit do svého ženství, návrat zpátky k přírodě, jsme silné a urcite to zvládneme připadají jako totálně trapný kecy, které vyplodila nějaká sekta. Ještě chybí kadidlo a léčivé péro 😁😁😁 moje sestřenice si vzala araba a měla u porodu korán jako ochranu proti zlým duchům 😁😁😁 to mi přijde podobné. Já půjdu normálně rodit a rozhodně se nebudu ponořovat do svého ženství a vracet se do středověku 😉

22. bře 2020

@julietta111 mě by zajímalo jak se na to reálné kouká personál, bez jakýchkoliv emocí. Máte víc práce? Jsou ženy vystrasene, hysterické nebo v pohodě?

22. bře 2020

@veinnna můžu vidět tvůj diplom z psychologie, když jsi takový specialista na psychiku těhotných žen? A muzu si s tebou domluvit sezení, aby jsi mi teda pomohla, když se v tom tak orientuje?

22. bře 2020

@dmiska přesně👍

22. bře 2020

@katjja123 myslím, že to bude ta jedna z netěhotných statečných žen, ktera odrodila své děti za asistence svého partnera, jako 99% statečných na koniku. Je zrovna fakt smůla, ze v době koronaviru budou rodit jen ty slabší kusy s pošramocenou psychikou jako jsi ty a já 😁😁😁 pokud bude paní otvírat kurz taky bych se přihlásila 😁😁😁

22. bře 2020

Petici jsem podepsala a i po přečtení tvého článku jsem toho ani na vteřinu nezalitovala Hrubě se mi nelíbí manipulace, s níž do článku o tomto tématu mícháš nedodržování pravidel a bezohledné lidi, kteří své okolí ohrožují často jen pro zábavu. Nikdo nepíše o tom, že by se pravidla neměla dodržovat, jen usiluje o jejcih změnu. To se tak v demokracii dělá... Samozřejmě chápu, že pokud má někdo pocit, že toto omezení vede ke zvýšení bezpečnosti, připadají mu snahy o odvolání zákazu sobecké, bezohledné a nepochopitelné. Po celém světě ale mnoho odborníků vyslovilo názor, že zákaz přítomnosti otce bezpečnost nijak nezvyšuje a je absurdní, proto také je tak málo států, které ho zavedly a trvají na tom. Jistě je možné, že oborníci se mýlí a pravdu mají laici u monitorů počítačů. Pravděpodobnější mi ale připadá, že je to jen jejich názor, který vychází z toho, že nemají všechny informace, nebo je hodnotí jinak. Pro mě například je naprosto nepřijatelné obvinit ze sobectví ženu, pro níž je bezpečnost jejího novorozence důležitější než zdraví zdravotníků, jejichž přítomnost u svého porodu často ani nechce. Když si vzpomenu na ten zástup, který strašně nutně potřeboval vidět můj porod a mohl se rozskočit, že jsem je nezavolala a nestihl to. Nikomu nepřijde divné, že u porodu musí být mnohde i šest(!!!) lidí, ale jeden otec tam děsně vadí, protože je málo roušek...

22. bře 2020

@aneta15 Na sál si jdu až pro miminko, nejsem u porodu, ale všechny asistentky dělají pro maminky maximum když tam nemuze být partner.Ta situace je nepříjemná pro všechny, ale zatím žádná maminka nebyla hysterická a snaží se situaci chápat. Děti se propouští dřív a nečeká se na 72h. Včera jsme na noční, neměli ani jednu jednorázovou roušku, natož respiratory. Jen ty látkové, které jsme dostali od hodných lidi. A díky za ně! A to máme i maminky co jsou v karanténě. Ale i maminky se snaží a dodržují nošení roušek.

22. bře 2020

@katjja123 asi by ses divila 🤣🤣🤣🤣

22. bře 2020
Autor komentář smazal

@julietta111 děkuji za odpověď. Jen mě to zajímalo. Přistupují k tomu stejné. Prostě si teď pobrecim a pak půjdu normálně odrodit. Přijde mi, že si tady všichni myslí, že se matky drží tatínku mezi dvermi a hystericky brečí, že neporodi. Doktoři jim nadavají a řvou na ne, že dřív to taky tak bylo.

22. bře 2020

@veinnna tak pokud jste z oboru a jste takto citlivá a plna porozumění ke svým klientům tak doufám, že Vás nikdy nepotkam

22. bře 2020

@aneta15 nepotkáte nebojte a bez ohledu na Vaši jizlivost držím palce ať to zvládnete ve zdraví a nějak v poklidu dle představy m

22. bře 2020

Dámy, děkuji za všechny reakce. Vůbec jsem nečekala, že bude tolik pozitivních reakcí. Trochu mě to uklidnilo, že tu ještě dokážeme vzít rozum do hrsti. Samozřejmě jsem počítala s negací a nevolí, to je jasné. Malinko mě překvapilo, že jsem jak z nějaké sekty a že manipuluju tvrzeními. Jste super, holky, pobavíte i v těžké době, cením si toho.
Inu, v jiných zemích se různí odborníci koukají na věci různě. My jsme jedna z mála zemí, která přijala extrémní opatření už velmi brzy a já jsem za to vděčná. Věřte tomu, že v Itálii, Švýcarsku, Anglii by lidé za takové omezování svobody byli vděční. Mmch jak se vlastně jmenoval ten "odborník" v Anglii, který propočítal, že se jim vyplatí nechat nakazit většinu populace koronavirem a pak prohlásil, že se nějak spletl v číslech? A už teď je Anglie těžce v háji, nezvládá, lékaři se rozhodují, koho mohou léčit a koho už ne. Takže ano, já si stojím za svým názorem, že tato omezení mají smysl a měly by být respektována bez výjimek. Chápu, že ne každý tento názor sdílí.
Diskuze je vždy žádoucí, ale prosím bez hádání a urážení. Já jsem článek psala s vizí toho, že se podpoříme a zvládneme to.
Dávejte na sebe pozor. 🙂

22. bře 2020

@aneta15 Jasně, je to nepříjemné, je mi jich taky lito. Ale žádná hysterie tam zatím nebyla. Byli jsme jedna z posledních porodnic, kdo tatínky a dokonce i duly zrušil. Každý se teď snaží, aby ten čas co tam trávit musí byl co nejkratší...Držím moc palce ať jde všechno bez problému a jste s miminkem v pořádku, to je teď nejdůležitější !

22. bře 2020

Já třeba tomuhle všemu rozumím, ale nemůžu se zbavit dojmu, že tenhle zákaz doprovodu u porodu je jen na efekt, ale opravdovou eliminaci reálné hrozby to nemá.

1.
Pokud zde nebude doprovod, porodní asistentky budou muset přímo u rodiček trávit mnohem více času. Je lepší jednou za dvě hodiny nakouknout do místnosti, kde jsou eventuálně dva nakažení nebo je lepší spoustu času trávit s jedním eventuálně nakaženým? Jen uvažuju.

2.
To, že máš takovou zkušenost je fajn. Ale ne všechny to tak mají. Co ty situace, kdy žena omdlí, začne třeba nečekaně krvácet, situace, kdy si sama nepomůže ani nezavolá pomoc? Všechny víme, že s doprovodem u porodu se dneska počítá a porodní asistentky v počtu, v jakém jsou teď, ohlídat vše nezvládnou.
Při rozhovoru na DVTV Vojtěch na otázku, zda budou navyšovat počet porodních asistentek nebo třeba mediků, aby vlastně zvládli zastat pomoc těch otců, kteří jsou dnes norma, odpověděl, že mediky povolají a že jejich přítomnost u porodu určitě nebudou omezovat. Takže místo otců tam budou medici, kteří už oproti doprovodu hrozbou nejsou. Aha.
Mimo jiné, nebudou medici potřeba spíše na úplně jiných místech než u porodů?

3.
Toto mi nepřijde jako argument pro nebo proti doprovodu u porodu, ale budiž. Osobně si myslím, že zvlášť teď nám tu velmi chybí komunitní porodní asistenky a jejich služby, ambulantní porody atd. Osobně bych se tedy v současné době bála jet do nemocnice porodit a to nesouvisí přece nijak s oceněním snahy zdravotnického personálu. Jen bych měla velký strach, abych nenakazila sebe i dítě. Abych ho při porodu s rouškou přes pusu nepřidusila. Aby mi dítě po porodu nevzali, protože nemají kapacity na to, aby tam se mnou někdo byl a bojí se, že by dítě spadlo. Proto mě mrzí, že zde nejsou jiné možnosti, co jsou v zahraničí normou a žádné drama v oblasti porodů se tam nekoná.

Všichni chceme chránit zdravotníky. Ale u zákazu doprovodu u porodu to na mě působí, že se to všechno ušilo horkou jehlou bez uvažování pouze pod nátlakem některých porodnic. Kdyby doprovod musel přijít v ochranných pomůckách, být u ženy a nehnout se od ní ani na krok, nevěřím, že by to byl problém.
Jinak se mi článek moc líbí, konečně něco neodsuzujícího a chápajícího. Nu což. Zatím je to takto, tak to musíme respektovat. Teď mi ale přijde, že tím plošným zákazem nakonec bude víc škody než užitku pro všechny. Ale třeba se mýlím.

22. bře 2020

A co treba misto plosneho shazovani potreby jinych zen zacit respektovat i nazor druhe strany? Spousta zen je po predchozich porodech v porodnicich tezce traumatizovana, a jejich prozivani je ted ze dne na den uplne jine, nez co popisujes ty (podala bych si s tasky sama, vysprchovala bych se sama....). Ja jsem nebyla schopna poslednich 7hod ani stat na nohou, natoz abych si neco podala. PA byla neskutecne protivna, davala mi najevo, ze jsem pro ni pritezi, protoze jsem chtela rodit prirozene na zinence misto na koze, a ona chudera musela klekat na sva stara kolena... Kazdopadne porod jsem diky manzelovi a dule zazila prirozeny a na prvni porod opravdu moc pekny, a kdyz na to prijde, proste do te porodnice bez manzela pojedu (ale mnohem vic doufam v to, ze porodim v klidu doma). Ale proc nenechat zenam volbu? Proc radeji nepodepsat a nepridat se k tem, ktere otce proste s sebou nevezmou, i kdyz tu volbu budou mit? Rapidne pribude neasistovanych domacich porodu, coz rozhodne neni krok spravnym smerem. Jsem traumatizovanymi zenami z porodnic obklopena a neni jich malo. Neni jich tak malo, aby tady nekdo mohl vyskakovat s tim, ze jsou nezodpovedne, kdyz nedokazi dodrzovat pravidla. Prostredi porodnice v takove zene bude vyvolavat obrovske mnozstvi adrenalinu, ktery bude prirozeny vyvoj porodu brzdit natolik, ze se nakonec znovu zaseknou. Proc? Jak bylo psano vys, takove zene nikdo nemuze upirat, ze uprednostni zdravi sveho ditete pred zdravim personalu. Extra u tech, co zazily u porodu takove veci jako nasili ze strany porodniku.

22. bře 2020

Ostravská porodnice má na FB přiśpěvek o tom, jak jim otcové u porodů chybí. Aby nahradili jejich péči o rodičky, museli prý povolat medičky, takže roušky se nijak neušetří. Prý se budou zasazovat o zrušení podle nich nesmyslného zákazu.

22. bře 2020

@rebe Velmi zajimave a uzitecne info, diky.

22. bře 2020

@rebe No vida. Zajímavé. Nicméně u mě by nepochodili jelikož já mediky u porodu nechci. A myslím že takových žen bude víc..

22. bře 2020

@roseinka Já bych bez chlapa první porod asi porodila sama, poslední 3 hodiny jsem nemohla ani chodit, kdyby tam nebyl chlap sestru bych si určitě nezavolala, ale vzhledem k tomu, že můžu rodit klidně ještě dneska už těžko něco změním, manžela tam nepustí, já se hrozně bojím, co bude, vynervovaná jsem slušně, holt prostě budu hnusná pokud mě tam budou dlouho nechávat samotnou, věřím, že personál toho bude mít dost, ale prostě mě budou muset víc hlídat, jinak uvidí, co dokáže vzteklá ženská. Nesmířila jsem se s tím, ale prostě to tak beru, že mi nic jiného nezbývá. Teď spíš řeším, aby se malá narodila co nejdřív a co nejdřív jsme byly doma... protože situace bude spíše horší a horší... A "vyčítám" jí proč nešla už před 14dny. 😔

22. bře 2020

Holky snad první vlaštovka z FNO, snad se přidají další porodnice a nebo se vláda chytne za nos a toto nesmyslné opatření zruší.

23. bře 2020

Jen pár drobností: není pravda, že ochranné pomůcky si nekoupíme, že nejsou. Jsou. Objednala jsem je v Číně (respirátory FFP2, FFP3, brýle i rukavice) a vše přišlo do 10ti dnů. Tohle je jen neschopnost naší vlády.
Fádní argument o shlukování lidí - u prvního porodu jsem manžela neměla, vyhodili ho s tím, že zdaleka nerodím a ten den nebudu. A že ho zavolají (nezavolali) a já nemohla, mě přikurtovali na kozu a zažila jsem porodnické násilí se vším všudy. 5 lidí bylo u mého porodu, nástřih bez upozornění aniž by byl potřeba byl to nejmenší. Nejhorší bylo jak dala sestra pěstí novorozenému synovi a vysmála se mi a pak ho odnesli a nechtěli vrátit. Neřekli nic, jen urážky a výsměch. Takže kdo nezažil nepochopí, ale otec u porodu je nutnost! Jinak vás “znásilní” a budete mít do smrti noční můry.
Druhý porod byl s manželem, na sále byl jen on a porodní asistentka, víc lidí nepřišlo, nebyli potřeba! Manžel mi nahříval hráz abych se nepotrhala, podával porodní asistentce nástroje a zcela nahradil minimálně jednu pracovní sílu. Čili shluk 5 ti lidí versus jedna porodní asistentka a manžel, co je víc?
Argument “přežily to mámy a babičky” aha, no né všechny. Máma zažila také porodnické násilí a z porodu se dosud nevzpamatovala (64let). Čili nepřežila ho ve zdraví (dle definice WHO je zdraví fyzická i psychická pohoda). Babička rodila první 2 děti doma a na třetí se nechala ukecat do porodnice. Znovu by prý do porodnice nešla, bylo to prý strašné.
Já po těchto zkušenostech holt budu muset porodnici oželet a porodit doma. Protože podruhé porod bez manžela prostě nedám.

30. bře 2020

Rodila jsem 3 krát v Chrudimské nemocnici bez manžela a byla jsem moc spokojená s přístupem, ochotou. Jedna sestřička mě vše ochotně nafotila, prišla s tím sama. Doktorka co mě šila si na tom dala opravdu záležet. Všichni byly úžasný .

12. dub 2020

Začni psát komentář...

Odešli