1. Prekonvenční úroveň
A. Zlé to, co přináší trest. Mám strach z trestu, a proto se budu vyhýbat
špatnostem.
B. Dobré je to, co přináší odměnu, co je pro mě výhodné. Pojďme se dohodnout
na tom, co bude výhodné pro mě i pro tebe. Já na bráchu, brácha na mě. Malá
domu. Kdo neokrádá stát, okrádá vlastní rodinu. Atd.
2. Konvenční úroveň
A. Být hodný chlapec, dívka. Chci naplnit
očekávání blízkých lidí. Beru tedy v úvahu
především pocity druhých lidí, abych je
nezklamal.
Vůbec bych nepodceňoval lidi, kteří žijí v
tomto stadiu, protože to možná bývají ti
nejslušnější. Jen se u nich nemůžeme ubránit
dojmu, že jsou vlastně dobří proto, že
neumějí být zlí. A právě to jim v životě činí
potíže. Jsou závislí na tom, aby je druzí měli
rádi. Jednou se mohou zhroutit z toho, že se
úplně rozdali a někde, nějak, zapomněli žít
svůj vlastní autentický život.
B. Dobré je to, co odpovídá společenským normám a řádu.
Člověk zvažuje, "jak by vypadal svět, kdyby každý mýrnyx týrnyx porušoval dané
předpisy? Chtěl bych v takovém světě žít?" Jde vlastně o postoj, na kterém stojí
právní systémy. Zákon musí limitovat lidské choutky po vlastních výhodách, aby
společnost dobře fungovala. Tento zákon respektuji i já, protože vím, že je to dobrépro každého jednoho z nás, jinak bychom se navzájem sežrali jako vlci.
3. Postkonvenční, autonomní úroveň
A. Orientace společenskou smlouvu. Víme, že ve výjmečných případech je duch
zákona silnější, než psaná formule. Víme, že zákony nejsou neomylné, ale že jsou jen lidskou snahou naplnit jakési vyšší ideje, které člověk v tomto stadiupříjmá a respektuje. V případě, že zjistí, že zákony jsou špatné, má vůli je změnit.
O konfliktu mezi konvenčním stadiem 2B a postkonvenčním stadiem 3A pojednává napr. Formanův film Lid versus Larry Flint. Nechceme-li zničit principy svobodnédemokratické společnosti, musíme připustit i právo bavit se pornografií. Tyto principyjsou vyšší než zákony, které nás mají ochraňovat před zlem a mravním úpadkem.
B. Univerzální, transpersonální etika. Vnitřní hodnota každého člověka, jeho
právo na svobodu a spravedlnost je taková, že je důležitější než názor většiny. Tuto hodnotu bude ctít jako výsostné právo každého člověka. Život jednoho člověka je víc než názor všech. Hypotetické stadium. Do tohoto stadia vkročí jen ti nejlepší z nas.
Těmito stadii (1-6) je nutné projít z jednoho do druhého, není možné "přeskakovat".
Člověk na nižším stadiu morálního vývoje není schopen pochopit pohnutky člověka
na stadiu vyšším. (Bude si je vykládat svou vlastní optikou vidění).
Nikde není řečeno, že všichni lidé projdou všemi stadii.
Kognitivní vývoj (rozšiřování hranic našeho poznání) je pro vývoj morální
podmínkou nutnou, ale nikoliv dostačující.
Pohyb z nižšího stadia do vyššího je podpořen s kognitivním disekvilbriem.
Začni psát komentář...
Kritika Kohlbergova pojetí: lidé v se v praxi chovají úplně jinak, než by sami sebe
chtěli vidět. Každý tedy sám sebe zařadí do stadia o několik stupňů vyššího.