Nádherný, kompletně inovovaný, všestranný. Úplně jiný – větší a luxusnější, přitom ale stejné krevní skupiny jako jeho předchůdcové. I takový je nový Oyster 3, jeden z nejočekávanějších modelů 2018/2019.
V krátkosti:
+ jednoduchá manipulace
+ nevtíravý, luxusně působící design
+ propracované detaily
+ pohodlná sedačka
+ stylové materiály, které se lehce udržují
+ praktická regulace výšky stříšky a pásů
+ dobře umístěné okénko vhodné pro větrání a sledování dítěte
+ příjemné odpružení
+ kola nenabírají kamínky
+ dobře řešený a prostorný nákupní košík
+ úsporné skládání a šířka kočárku jen 57 cm
A v dlouhosti 😉 :
Oyster 3 od oblíbené britské společnosti Babystyle je třetím pokračováním jejího vlajkového modelu a zároveň nejjednoznačnějším představitelem její kočárkové filozofie. Od svého staršího bratříčka, Oyster dvojky, se velmi liší, ale základ – všestrannou funkcionalitu, pevnou a kvalitně působící konstrukci a luxusní detaily – mají společné. Na tento kočárek jste se mě ptaly ze všeho nejvíc, což naznačuje, že jsme na něj všichni netrpělivě čekaly. I když oficiálně vyšel už na konci roku 2018, konečně je dostupný i u nás. Rozhodla jsem se tedy zodpovědět, co nejvíce otázek tak, že ho důkladně vyzkouším, změřím a otestuji, a tak vytvořím jeho kompletní recenzi.
Začnu s tím, jaké jsou možnosti konfigurace Oyster 3. Pokud si koupíš jen sportovní kočárek, kromě samotné sedačky s konstrukcí k němu dostaneš už jen pláštěnku. Kočárek je ale v nabídce i jako dvojkombinace sportovního kočárku s hlubokou korbou, pláštěnkou a moskytiérou, jako trojkombinace sportovního kočárku s hlubokou korbičkou, autosedačkou Carapace Infant (i-Size) s adaptéry a pláštěnkou, anebo jako kompletní set (tzv. luxusní balíček) zahrnující sportovní kočárek, hlubokou korbičku, autosedačku Carapace Infant (i-Size) s adaptéry, pláštěnku, moskytiéru, fusak, přebalovací tašku a případně i isofix základnu k autosedačce. Fusak, přebalovací tašku, hlubokou korbičku, adaptéry na autosedačku (kromě samotné Babystyle autosedačky s nimi lze použít i všechny známé značky autosedaček s koncovkou typu Maxi-Cosi) i s autosedačkou a také originální přídavný stupínek/buggyboard pro sourozence si můžeš ke kočárku dokoupit i samostatně.
Předmětem našeho testu však byl jen sportovní kočárek. Jelikož se náš malý chlap blíží dvěma letům, z hluboké korbičky už vyrostl, a tak jsem si ji naživo jen prohlédla a ohmatala. Navzdory tomu ale mohu konstatovat, že korbička vypadá maximálně pohodlně. Není však z těch největších – matrace s délkou 73 cm a šířkou jen 30 cm ji předurčuje k používání do přibližně čtyř až šesti měsíců věku dítěte v závislosti na jeho velikosti a také na ročním období. Půlroční děťátko se silnějším fusakem bude v korbičce už trochu namačkané, pokud není vysloveně drobnější. Výborný rozměr má však v hloubce – je to doopravdy „hluboká“ korbička, která děťátko chrání před jakoukoliv nepřízní počasí. Přestože bych uvítala prodloužení stříšky korbičky nebo stříšku s clonou, je dostatečná, jelikož kromě extra hloubky je vybavená i zvýšeným nánožníkem, který díky vyklenutí nahoru dobře chrání i stíní.
K autosedačce toho moc neřeknu – snad jen to, že je možná lepší si počkat na ADAC testování tohoto modelu, nebo si radši koupit autosedačku už testovaných, bezpečností známých, značek. Carapace Infant (i-Size) ale vypadá luxusně, komfortně a bezpečně a není ani extrémně drahá (okolo 3 000 Kč). Isofix báze sumu podstatně zvýší, ale to platí pro každou autosedačku. Vyzdvihla bych úžasné polstrování pro nejmenší děti – ani ty drobné v ní nebudou ztracené. Materiálově připomíná řadu Plus autosedaček od Cybexu, stříška zase vypadá jako u autosedaček Maxi-Cosi.
Přejděme však k samotnému sportovnímu kočárku, který budeš používat nejdéle a jeho funkce jsou, logicky, nejpropracovanější. Jeho váha – 12 kilogramů – není nízká, ale ani extrémně vysoká. Popravdě, přesně odpovídá tomu, jak kočárek působí a co dokáže. Pokud ale plánuješ kočárek často přenášet, váha je, samozřejmě, znatelná. Pokud jde však jen o naložení a vyložení, zvládnou to s přehledem i drobnější maminky. Delšímu nošení nebo každodennímu vynášení do osmého patra bych se ale radši vyhnula. Při jízdě ale váhu nepocítíš – jízdní vlastnosti Oyster 3 jsou doopravdy velmi dobré. I v případě, že máš trochu těžší děťátko, s kočárkem se manévruje snadno – těžiště je vhodně umístěné. Zvládneš to i jednou rukou, a to i na nerovném povrchu. Vyjet na obrubníky také není problém – když jsem měla děťátko v protisměru, ani jsem si neuvědomila, že kočárek zvedám. Při směrování vpřed to také není těžké, ale je důležité mít rukojeť ve vhodné výšce, tedy ne příliš vysoko. S příliš vyvýšenou rukojetí bylo zvedání náročnější. Přejezd obrubníků je přitom jedna z věcí, které jsou pro mě extrémně důležité. V okolí máme množství obrubníků a kočárky, u kterých to jde těžko, měním jako ponožky. Je totiž strašná otrava bojovat s každým zvedáním. Další předností kočárku je fakt, že i když jsem vysoká, o kočárek jsem při chůzi nezakopávala.
Poslední ze „všeobecných“ vlastností, které bych na Oyster trojce ráda zdůraznila, je celkový „look“. Kočárek působí robustně, ale není velký; elegantně, ale nemáš potřebu si stále dávat pozor, zda ho něco náhodou nezašpiní; luxusně, ale nekřičí. Oyster 3 je totiž nevtíravě velkolepý. Výborný pro moderní městské rodiče, kteří na sebe nepotřebují upozorňovat extravagancí, ale preferují funkční a vkusný doplněk k jejich životnímu stylu.
Pokud začnu odshora, prvním, na co narazíš, je rukojeť. Ta je teleskopicky nastavitelná v rámci mnou měřených 99 až 109 centimetrů. Výšku rukojeti nastavíš středovým centrálním tlačítkem – trvá to skutečně pár sekund. Tlačítko přitom při tlačení kočárku jednou rukou nepřekáží, jak to u některých modelů bývá. Polohy jsou čtyři a myslím, že vyhovují každému. Já osobně jsem poměrně vysoká (176 cm) a preferovala jsem druhou nejnižší pozici. V nejvyšší poloze budou spokojen i ti nejvyšší tátové. Vyplatí se též říct, že rukojeť je potažená strukturovanou koženkou, připomíná tak trochu hadí kůži. Vypadá atraktivně a je i příjemná na dotyk. Stejnou koženku pak najdeš i na dětském madle.
Jednou z důležitých věcí, které bych rukojeti chtěla vytknout, je fakt, že vzhledem k mírné vůli a teleskopickému nastavení ji je na horších površích slyšet. Je to tak nejhlučnější část kočárku a maminky, které nesnášejí, když jejich kočárek i jen trošku drncá, budou pravděpodobně uvažovat o jiném kočárku.
Další v pořadí shora je stříška. Pochválit musím krásný melange materiál, který zároveň chrání před škodlivým UV zářením.
Přestože se v základní podobě zdá malá, dá se prodloužit otevřením zipu a také výklopnou clonou. Takto prodloužená stříška je pro dítě v sedící poloze doopravdy dlouhá a děťátko tak kompletně chrání. V lehu je dostatečná a jedině v případě, že je slunce nízko (například ráno nebo pozdě odpoledne), může na spící dítě v některých úhlech přímo svítit. Tato situace ale nastává prakticky u každého kočárku, kde se stříška hýbe zároveň s nastavením zádové opěrky. Čekala jsem, že s délkou stříšky to bude horší a příjemně mě překvapila.
Nějaké výhrady ale přeci jen mám. Clona je zpevněná, což je celkově výhoda, ale při skládání a jeho následném mírném krčení clony je to i nevýhoda. Pokud bych mohla rozměry nějak ovlivnit, udělala bych ji ještě delší (klidně i dvojnásobně – vyřešilo by to mini problém se stříškou, když děťátko leží). Kovový lem nad clonou působí přepychově, ale povrch je upravený tak, že se při nakládání do auta časem jednoznačně opotřebuje. Větrací okénko je výborně umístěné, tiché a prakticky řešené – je přes něj dobře vidět a umožňuje i proudění vzduchu. Při složené stříšce ale krytka okénka trochu plandá (pokud ji manuálně nezastrčíš), což působí nedotaženě. Posledním malým mínusem je, že na námi testovaném modelu stříška až tak dobře nedržela a při skládání občas spadla, což ale může být jen chyba tohoto kusu.
Unikátní funkcí stříšky a sedačky celkově je funkce zvýšení polohy stříšky pomocí bočních tlačítek a následného posouvání, což také mění výšku bezpečnostních popruhů a polstrovaného podhlavníku. Je to skvěla „vychytávka“, která se hodí jak pro mladší děti (které, čím jsou blíž, tím jsou lépe chráněni a zastíněni), tak pro ty starší, které mají hromadu místa na růst do výšky. Se skoro dvouletým Ferdinandem se dala používat i s nastavením v nejnižší poloze, ale preferovali jsme ji v té zvýšené. Co se prostoru týká, do tří let dítěte kočárek určitě využiješ, při drobnějším děťátku i déle.
Samotná sedací část určitě není malá. Zádová opěrka s délkou 49 cm je na typ klasické (nekorýtkové) sedačky úplně vyhovující. Sedačka možná působí jako užší (vnitřní šířka je 30 cm), ale pohodlně zvládne i větší dítě. Samozřejmě, už ne s péřovým fusakem, klasický se ale ještě vejde. Hloubka sedačky 25,5 cm je za to úctyhodná. Sedačka v lehu měří na délku celkově 92,5 cm, což je úplně v pořádku. Větším dětem mohou trochu trčet nohy, ale nám se nezdálo, že by ležení nebylo pohodlné. Aby okraj sedadla netlačil na nohy, dá se spodní část nadzvednout. Ferdy se v sedadle občas nakláněl do stran, což ale bylo způsobené hlavně tím, že jsme měli delší čas nastavený korýtkový typ sezení. Překvapilo ho tak množství místa k pohybu a zkoušel, jak moc se může v sedadle vrtět. Pokud bych na velikosti sportovní části měla něco změnit, možná bych ještě prodloužila opěrku nohy, nebo bych přidala možnost jejího prodloužení podle potřeby tak, jako to je například u Joolz.
Bezpečnostní pásy jsou pro pohodlí většího i menšího dítěte vyřešené tak, aby se daly pořádně zkrátit, nebo prodloužit. Zapínají se způsobem „puzzle“, tedy horní vložíš do spodních a potom zatlačíš do přezky. Pásy jdou do přezky ztuha, ale je to tak z bezpečnostních důvodů – aby je děťátko nemohlo samo rozepnout. Puzzle systém je podle mě výhoda a zároveň nevýhoda. Plusem je fakt, že pětibodové popruhy jednoduše dokážeš využít jako trojbodové, pokud si to přeješ. Jejich oddělitelnost ulehčuje i vkládání do fusaku či podložky, a to i u těch s klasickými dírami na jednotlivé pásy. Mínusem zase je, že u rozzlobeného neposedného dítěte může být jejich zapnutí poměrně náročné. Překvapením pro mě byl i systém spodního bederního pásu, který je jakoby „na volno“, dá se tedy volně posouvat doprava a doleva. Přišla jsem však na to, že to podstatně zjednodušuje zapínání dítěte a úpravu pásu, který tak posuneš do strany, kterou právě zapínáš.
Polstrování pásů je měkoučké, ale musím mu vytknout, že vzhledem k systému pásů může po rozepnutí padat dolů. Připrav se, že při vyndávání dítěte ze sedačky jednotlivé polštářky na ramenech a mezi nožičkama bude občas potřeba upravit či sbírat, nebo je možné je v budoucnu i ztratit. Pokud používáš (například u staršího dítěte) jen tříbodové pásy (tedy jen spodní tři), doporučuji horní polstrování dát úplně dolů a nechat ho doma.
Dětské madlo je klasické – tyčové. Dá se odklopit, čehož jsme při nastupování a vystupování z kočárku hojně využívali. Jeho poloha – výška a vzdálenost umístění – je ideální a maličký se ho pohodlně držel bez nutnosti se předklánět, či jinak natahovat.
Co se potahů – textilií týká, musím pochválit nejen jejich vzhled, ale i to, že se super snadno čistí a jsou příjemné na dotyk. Polstrování je měkké a děťátko se tak vozí „jako na obláčku“. Černé části (košík a prostor u nožiček) se však poměrně rychle zašpiní, protože jsou na nich okamžitě vidět jakékoliv stopy. Naštěstí se ale dají jednoduše vyčistit.
Přestože konstrukce z hliníku působí robustně, vejde se i do úzkých uliček. Oyster 3 jsme právě proto testovali i v nákupních centrech a obchodech s oblečením během výprodejů a zkouškou prošel bez problémů. Zvládli jsme i nastoupit a vystoupit z autobusu.
Složit konstrukci vyžaduje více kroků, ale i když se to v první chvíli může zdát složité, při přibližně třetím skládání jsem si uvědomila, jak je to rychlý a příjemný proces. Po sklopení stříšky a rukojeti do základní polohy překlopíš zádovou opěrku dopředu, zatáhneš postranní páčky na rukojeti a přehodíš ji dopředu, a nakonec zvedneš kočárek za rukojeť ve spodní části konstrukce (ta je zároveň praktickou pomůckou při přenášení a nakládání). Po zvednutí se kočárek kompletně sklopí, a pokud jsou kolečka ve správné poloze (mírně do boku), dokáže složený Oyster i samostatně stát. Vzhledem k této funkci je na rukojeti kousek z gumy – zabraňuje poškrábání koženky. Samozřejmostí je i automatický zámek proti rozložení na boku, i když občas mu bylo potřeba pomoct rukou. Fakt, že kočárek je po složení i se sedačkou kompaktní, je s ohledem na jeho váhu a velikost obrovským plusem. Myslím si, že není auto, do kterého by byl problém kočárek vtěsnat. Pokud bys přeci jen chtěla ještě ušetřit místo, je možné jednoduše sundat všechna kola. Nezdálo se mi to ale potřeba.
Všechna čtyři kola jsou vyrobena z pěny, ale je to kvalitní pěna a ani po procházce nejrůznějších terénů jsem v ní nenašla žádné kamínky nebo díry. Všechna kola jsou zároveň odpružená. Přední způsobem anti-shock, zadní tzv. „cantilever“ systémem, kterým je vybavený i u nás oblíbený Oyster Zero. Kočárek se tedy teoreticky dá i mírně „houpat“, i když o retro houpání se jednoznačně nejedná. Odpružení ber především jako systém tlumení nárazů a otřesů, které hodnotím jako velmi kvalitní. I přechod přes tramvajovou trať byl pro nás bezproblémový. Kola jsou přitom tak tichá, jak jen pěnová kola mohou být. Na extrémně špatných površích můžeš však slyšet mírné tření materiálu o materiál, ale jinak je to podle mého názoru tichý kočárek (pokud odhlédneme od zmíněné rukojeti).
V případě jízdy doopravdy náročným terénem se dají přední kola uzamknout (zaaretovat) vpředu jednou páčkou, což celý proces podstatně ulehčuje. Uzamykat kola jedním pohybem zní jako zbytečnost, ale mně to vše velmi ulehčilo a tuto funkci jsem i reálně využila. A to teda musím přiznat, že jinak nikdy nedělám 🙂. Oyster 3 dokáže zvládnout i náročnější povrchy – zvládli jsme offroad, trávu i štěrk, ale bylo to už znát. Je to především městský model. Co se sněhu týká (jelikož je to v poslední době v souvislosti s kočárky stále častější otázka), nemyslím si, že je do něho vysloveně určený. Udupaný nebo odhrnutý sníh nebude problém, hluboký ale bude (tak jako u skoro každého kočárku) způsobovat nepříjemnosti.
Z technických údajů ještě uvedu průměr kol, který je 19 cm u předních a 28 cm u zadních koleček. Zajímavý „turbínový“ výplet kol vypadá dobře a stříbrné části výpletu jsou na pohled efektní. Lesklé části mají působit luxusně (což i dělají), ale pro mě je to už trochu moc a též časem, po běžném opotřebení, mohou ztratit svůj šarm. Preferovala bych celá kola v matném provedení, ale je to věc vkusu. Kola zabrzdíš brzdou pedálového typu, na kterou šlapeš vždy seshora. Její obsluha je skutečně jednoduchá, takže nehrozí žádné zničení a ošoupávání bot.
U kol najdeš i nákupní košík, který je sice méně podstatnou, ale pro mnohé velmi důležitou součástí dětského vozítka. Jeho rozměry jsou 48 x 39 x17 (d x š x h), ale čísla ti toho často moc neřeknou. Jednoduše, košík je poměrně velký. Není obrovský, ale bez problému se ti do něj vejde nákup a tři dětské zimní bundy (true story). Oceňuji přitom i jeho dobrý přístup a zároveň zvýšené okraje, díky kterým mi z něho nic nevypadávalo. Součástí košíku je i kapsa na drobnosti využitelná například pro pláštěnku. Na spodní části opěrky nohou jsem objevila i tajnou kapsu, kterou bych využila na moskytiéru, pokud bych si koupila více-kombinaci. Super detailem na košíku je i použití koženky v zadní části, což nejen dobře vypadá, ale dělá ho i v tomto, na prodření citlivém místě, pevnějším. Kromě toho se i snadno čistí, pokud košík zašpiníš například nohou. Otázka je, zda se časem a namáháním nepoškodí. Důležité upozornění týkající se skládání – před složením kočárku je nutné všechen nebo aspoň většinu nákladu vyndat, jinak bude košík překážet a kočárek úplně nesložíš. Já jsem do košíku z tohoto důvodu obvykle ukládala věci v (látkových) taškách, které jsem potom při nakládání do auta jednoduše vytáhla.
Abych to shrnula. Oyster 3 doporučuji hlavně jako městskou kombinaci už od narození. Pokud máš větší děťátko, obvykle se už totiž v čistě sportovní verzi díváš po něčem lehčím. Prvo – i vícenásobní rodiče, kteří plánují s kočárkem procházky jak po městě, tak v přírodě, či po obchodech, ocení všestranný kočárek s výborným „sporťákem“ vhodným i pro nesedící děti, a skvělými jízdními vlastnostmi, který se dá využít od začátku až do konce kočárkového období. Není to sice kočárek vysloveně pro nadšence off-roadu či sportovce (ale pro ně jsou určené jiné) – „běžné“ mamince či tátovi však má, co nabídnout.
Pokud bych měla svůj pocit z kočárku shrnout v procentech, bylo by to dobrých 85 % 🙂. Podtrhává to i fakt, že na to, jak luxusně působí, není v porovnání s hihg-endovými značkami příliš drahý. Určitě je Oyster 3 jeden z top modelů své cenové i výkonnostní kategorie, porovnatelný s Mutsy Nio, Quinny Hubb či Easywalker Harvey2.
_______________________________
Za příležitost důkladně kočárek odzkoušet v reálných podmínkách našeho domova a okolního prostředí děkuji Katce a celému týmu kociky.sk, kde ho můžete najít jak v on-line nabídce, tak na prodejně.
Recenze nebyla zaplacená a všechny názory a hodnocení kočárku jsou moje vlastní – zohledňuji tak jeho výhody i nevýhody. Cílem je skutečně jen zprostředkovat každé mamince, která o tomto či o jakémkoliv jiném kočárku uvažuje, jeho reálné silné a slabé stránky.
.by @eliniatko
Začni psát komentář...