kocarkopedie
17. črc 2019
1466 

Dynamický turista v haute-couture šatu – recenze sportovního kočárku Maclaren Atom

Opravdu malý, lehký a šikovný 'závodník'. Navíc netypicky pro tuto kategorii vybavený kvalitními kolečky, propracovanými detaily a na pohled i dotyk kvalitními textiliemi. Drobek napakovaný extra vlastnostmi - i takový nám připadal nový první ultra skladný sporťák od Maclarenu - Atom, výborný společník (nejen) na letní dovolené. Na exkluzivní testování jsme ho dostali od www.babymarket.sk.

Image title

Maclaren Atom

Stručně:

Plusy:

+ lehoučký a kompaktní

+ kvalitní materiály

+ odolná kola, všechna odpružená

+ vysoká rukojeť s průduchy a koženkovým potahem v ceně

+ zpracování, detaily, reflexní prvky

+ velká stříška s UV ochranou

+ polstrování

+ dobré těžiště kočárku

+ příslušenství - taška na přenos, oboustranná podložka a pláštěnka v balení

+ jednoduchá aretace předních kol nohou (netřeba se ohýbat)

 Mínusy:

  • vyšší cena (odvozená od použitých materiálů a celoživotní záruky na konstrukci)
  • kratší ložná plocha (souvisí s typem kočárku a kompaktností skládání)
  • šikmější sed
  • kočárek nemá madlo
  • nelze složit jednou rukou
  • puzzle způsob zapínání pásů
  • aretaci nad kolečky dokáže starší dítko během jízdy samo zablokovat

A detailně 😉:

Pro rok 2019 vydal dlouholetý velikán a první výrobce golfových kočárků Maclaren svůj první ultra kompaktní model - Atom. Potěšil tak množství rodičů, kteří zvažovali praktický skladný kočárek na dovolenou, ale měli dost levných chrastítek či toho nejznámějšího, nejvíce kopírovaného, ale i kvůli tolika extra dokupovatelným doplňkům, jednoho z nejdražších sportovních kočárků "do letadla". Atom kombinuje nízkou váhu (bez stříšky, košíku a popruhu na přenášení 5,4 kg), vysokou nosnost (25 kg), rozměry vyhovující kritériím na příruční zavazadlo (složený 53,5 × 45 × 24 cm – možnost vzít ho na palubu ale vždy ověř u vybrané aerolinky) a zároveň pro značku typický dynamický styl a luxusní provedení použitých materiálů.

Image title

Když ho děti viděly, rovnou se ptaly, zda je tento kočárek "rychlý". Ano, odpovídám, když vidím, jaký je lehký a jednoduchý na manipulaci. Zmíním název Maclaren, který asociuje i podobně znějící značku aut, a "už jsme doma". Všichni tři kluci byli z designu nadšení, a, popravdě, i mě jako "nechlapa" zaujal. První (a také každý pozdější) dojem, navozený povrchy netypicky sršícími kvalitou a detailním zpracováním, k čemuž se přidala překvapivě výše umístěná, na dotyk příjemná, rukojeť, mě na používání kočárku jednoznačně navnadil. Malí, kteří po převzetí kočárku právě odcházeli na výlet za babičkou, kočárek ihned považovali za svůj - a bez váhání ho vzali s sebou.

Image title

Konfigurovatelnost

Maclaren Atom je dostupný jako tzv. 'Style set', tedy set sportovního kočárku, oboustranné podložky, popruhu na ruku, chráničů na popruhy, obalu na přenášení kočárku na rameni, resp. ochranu před poškrábáním při převozu, obalu na rodičovskou rukojeť a originální pláštěnky. Celý style set stojí přibližně 390 eur.

Image title

Samotný kočárek podrobně rozeberu dále; nedá mi však nevěnovat se trochu příslušenství. Ráda bych vyzdvihla skvělou podložku, která je nejen super polstrovaná, ale i oboustranná (jedna strana více prodyšná, druhá vhodnější do chladného počasí) a vzadu má dva suché zipy na integrované uchycení, takže neklouže.

Image title

Popruh na ruku je podle mého názoru spíše na ozdobu - kočárek "neutíká", udržet ho i bez popruhu není problém. Mít tuto možnost však není na škodu a u staršího sourozence oceníš fakt, že se jí dobrovolně drží i sám (pokud zrovna nemáš volnou ruku, použij tento tajný trik 😉 a ukaž mu ho).

Image title

Tašku s jedním ramenním popruhem jsme ocenili zejména při delších cestách, kdy kočárek nejen prakticky přeneseš z / do auta, ale v přeplněném kufru samotného auta kočárek i ochrání. Rovněž jím při vkládání nikde nezavadíš trčícími částmi, rohy či koly...

Image title

Koženkový obal na rukojeť je určitě skvělou ochranou proti jejímu oloupaní, především při častém skládání či špatném počasí.

Image title

Pláštěnka, typicky dodávána s každým Maclarenem, je jednoduše nasaditelná, nepříliš hrubá (takže ji složíš relativně úsporně a dobře sedí). Nožky dítěte - rozuměj část, kde jsou botičky, budou starším dětem na konci vyčuhovat. Nemyslím si však, že toto je kočárek, který vezmeš na dvou-tříhodinovou procházku v bouři a základní ochranu jednoznačně zajistí.

Image title

Dokupovat hodně příslušenství se mi nezdá nutné - ale pokud by ses zajímala o další možnosti, dostupné budou i propracovanější tašky na přenos s duálními popruhy na ramena (Atom Jet Pack). Druhým oficiálním, výrobcem propagovaným, doplňkem je organizér na kočárek.

Hluboká korbička

Jelikož se jedná o micro-urban, tedy v první řadě cestovní / městský kočárek, jen málo rodičů ho reálně bude chtít využívat jako plnohodnotnou kombinaci. Pro hluboký leh, měkkou vložku, či případně v kombinaci s univerzálním hnízdem, ho však lze využít už pro nejmenší miminka, což podporuje i, pro značku tradiční, záchytná síťka zabudovaná v opěrce nohou. V létě je to výhodná alternativa k hluboké korbičce, která je však také dostupná. Jedná se o vložitelnou korbičku Maclaren Carrycot, stojí kolem 120 eur a dá se v případě potřeby objednat.

Image title

Autosedačka

V některých zemích je dostupná i kombinace s autosedačkami Britax -Römer, Maxi- Cosi / Cybex (a další se stejnou koncovkou), případně též Concord (Jané, Be cool ...) - je k nim však třeba dokoupit adaptéry, které nejsou zrovna nejlevnější. V našich obchodech zatím adaptéry k autosedačkám ve velkém dostupné nejsou, ale také si je můžeš doobjednat například i na Babymarket.sk.

Image title

Vlastnosti

Sportovní kočárek - hlavní aktér celé této recenze, je v první řadě maličký a lehoučký. Lehoučký na zvedání, ale i na tlačení, otáčení, manévrování. Spolu se vším, co na něj nasoukáš, je jeho váha stále nižší než 6 kg, takže opravdu nebude zbytečnou zátěží. Díky rozumnému těžišti, kvalitním kolům, odpružení a umístění rukojeti je opravdu jednoduchý na manipulaci při každodenní jízdě. Na hladších površích, například obchodů, je to samozřejmost, ale ani na chodnících nebudeš mít s Atomem problém. Tedy, pokud nenatrefíš na díru větší než jsou kola - pak je určitě lepší ji obejít, nebo kočárek nadzvednout.

Image title

Co se týče zvedání na obrubník (pro mě velmi důležité kritérium) - neměli jsme jediný problém, jde to zcela hladce s lehčím i těžším děťátkem. A to jsme zkoušeli (a nasadili) nejmenšího, dvouletého Ferdíka, ale i čtyřletého (16 kg) Felixe i nejstaršího, pět a půlletého Floriho - ten váží přes 20 kg a pomalu se tedy blíží k maximální, 25kg udávané nosnosti kočárku.

Image title

Vzhled kočárku je na první pohled typově podobný dalším v této cestovatelské kategorii, protože ultra kompaktní skládání je některým designovým záležitostem jednoduše nadřízené. Stačí se však podívat trochu blíže (nebo v mém případě, nasadit si brýle 😉), a hned vidíš unikátnost textilií, vyšívaných, prošívaných a potištěných detailů, velikost stříšky a důraz na odvětrávání 'na každém rohu' ... Dynamický duch stylu značky Maclaren je u Atom-u také hned zřejmý - navzdory odlišnosti od všech svých golfových bratrů. Galaxie na bočních tlačítkách, polstrování popruhů, případně ufo na světlé straně podložky dodávají celému designu hravý podtón, se kterým se děti velmi rychle ztotožní. Atom v tmavé barvě je přirozeně elegantní, přičemž zůstává hravým a 'veselým'.

Image title

Rukojeť

Jedinečnost rukojeti kočárku je spíše v detailu - je možné, že si ho z promo fotek ani nevšimneš. Je však opravdu unikátní - kromě toho, že k rukojeti dostaneš stylový koženkový potah, máš možnost kočárek využívat i bez něj, tedy v plastové verzi. Plast je však - nemám ponětí, jak se to výrobcům podařilo - velmi příjemný na dotek, je jakoby sametový. Další výhodou v beznávlekové verzi jsou průduchy - rozšíření s dírkami po stranách. Praktické řešení, především pokud se ti potí dlaně, nebo potřebuješ při tlačení trochu lepší grip. Ne každému to však bude pohodlné - v tom případě se zase dá vrátit ke komfortu koženky.

Image title

Spojená rukojeť a její výška umístění (podle mého měření 103 cm od země) umožňují pohodlné řízení i vyšším rodičům. Se svými 176 cm jsem neměla nejmenší problém - a věřím, že i všechny "neextrémní" výšky budou relativně v pořádku. Pod 160, nebo nad 190 cm určitě doporučuji odzkoušet živě (tento, ale i každý jiný kočárek, který zvažuješ koupit 😉).

Image title

Stříška

Stříška je vzhledem ke klasifikaci kočárku jednoduše výborná. Má několik funkčních úrovní a je řádně propracovaná. Samozřejmostí je sluneční kšilt v přední části, jakož i klasické rozepínací rozšíření. To je dostatečně široké - tvoří celou, plnou, třetinovou část stříšky. Jsou v něm integrovány také boční (stříbrné) síťky umožňující cirkulaci vzduchu, která je podpořena i celkovým provedením materiálu stříšky a tichým (magnetickým) okénkem s další síťkou ve vrchní části. Okénko je dostatečně velké a je umístěno rozumně. Celá stříška je právě pro (převážně) letní používání na dovolených opatřena ochranným faktorem UV 50 + - hlavičku, záda, ani tvářičku děťátka slunce nespálí.

Image title

Image title

Image title

Kočárek, který je takto skladný, větší stříšku ani nemůže mít. Nožičky samozřejmě nelze zastínit kompletně - to by vyžadovalo mít stříšku na hloubku delší, ale konstrukčně to, při zachování skladnosti, není možné. Stříšku (a kočárek) doplňkově oživují milé detaily štítků po bocích s letadlem a kufrem na druhé straně. Pokud vezmeme v úvahu, že nejde o zimní, ale naopak, o co nejvzdušnější kočárek, můžeme stříšku hodnotit plným počtem bodů.

Image title

Sedadlo

Sedací část není největší - s opěrkou 42 cm, hloubkou sedáku 20 cm a 12,5 cm opěrkou na nohy tvoří 75 cm ložnou plochu, adekvátní typu kočárku na cestování. Na šířku (34 cm) je ale Atom relativně prostorný a prostor pro dítě vyvažuje opravdu úctyhodnou výškou, od sedáku k stříšce - 66 cm. Pokud ti jde o několikahodinový každodenní spánek v kočárku, je Atom vhodnější spíš pro menší děti, ale v případě běžných vycházek se v pohodě vejdou i delší jedinci 😉.

Image title

Vlastností sezení, kterou je nutné zmínit - a je typickou právě pro takovéto kočárky - je sedící poloha, která je mírně zešikmená. Polohování na pás jde do sklopeného stavu snadno, nahoru je ho třeba silněji popotáhnout. A - malý "lifehack", na který jsem přišla - v konečné fázi ještě pořádně zatáhni dvě části pásu 'od sebe', čímž dosáhneš nejmenšího možného zešikmení, tedy nejrovnějšího sedu, jaký kočárek umožňuje. Malý si nestěžoval a i v občasné mírně sklopené, polosedící pozici, si pohodlně hověl. Sedadlo jde až do lehu, ale Dino rád spal právě mírně zvednutý a úplný, rovný, leh ho obvykle vzbudil (a rozhněval 😀).

Image title

Sedák je laděn převážně do černé se stříbrnými a bílými detaily. Jak si lze všimnout i z fotek, potahy (například i stříšky) jsou jakoby poloprůhledné, tedy dobře větrané, propouštějící vzduch. Co však z fotek až tak jasné není - jsou skutečně pevné, "tuhé", ale zároveň lehké a poddajné ... láska na první dotek. Z kočárku přímo cítíš, že se nerozpadne, látka se nepotrhá, jen tak snadno nevybledne. A potahy je možné i sejmout a prát.

Image title

I když nejsem fanoušek velmi tmavých kočárků (a Atom je aktuálně dostupný pouze v tmavé variantě), tato "perforovaná" struktura v kombinaci s bílou, šedou a stříbrnou mě neznervózňovala pro slunce ani horko. V kombinaci s UV faktorem a podložkou, která je z jedné strany kompletně světlá, nemohu ani po testování v podmínkách horkých letních dnů říci, že by kočárek malému způsoboval jakékoliv pocení navíc. Je to určitě i tím, že jako typ 'na cestování' je kočárek kromě odvětrávání i dost otevřený.

Image title

Opěrka nohou, tedy její polohování, je regulovaná spodními jakoby klipy - v porovnání s klasičtějšími páčkami se mi toto řešení zdálo trochu neobvyklé. Aby držela natažená, opěrku nohou zdvihneš, zaklikneš spodní mechanismy dozadu a pustíš - není to náročné. Spustit opěrku znamená opačný proces, tedy zakliknout ji zpět - dopředu, čímž se uvolní. Tento extra prostor není vysloveně dlouhý, ale menším a spícím dětem určitě přidá na pohodlí. A těm s větším zadečkem zase na sedací ploše. Integrovanou funkcí je záchytná síťka, ve spodní části zajišťující uzavřenější, bezpečnější, prostor pro nejmenší miminka, která se tak ze sedadla ani náhodou nevysmeknou. Zaklikneš ji o cvočky po bocích sedadla.

Image title

Image title

Ráda bych upozornila i na podnožku, tedy spodní 'poličku' na nohy pro starší děti. Krásná, propracovaná, s detaily značky sloužící i protiskluzově, a komfortně široká - možnost položit si na ni nožky děti využívaly opravdu často.

Image title

Atom není vybaven dětským madlem. Namísto něj, pokud to bylo nutné, se kluci přidržovali zaoblených plastových bočnic. Ty jsou zde takové, jaké jsou, asi zejména z konstrukčně-skládacích důvodů. Jako boční 'držáky' se mi však zdály vhodné 🙂.

Image title

Kromě nich mi z hlediska pohodlí a bezpečnosti sezení nedá nezdůraznit i opravdu pohodlné, plně nastavitelné pětibodové pásy, které můžeš plně regulovat a nastavit jak opravdu nízko, tak opravdu vysoko. I jejich délku upravíš v ramenní i břišní části na krátkou či dlouhou podle potřeby. Drží pevně a jsou celkově dobře udělané - včetně bohatého polstrování s mini grafikou, drží přesně tam, kde mají.

Image title

Výhradu mám k puzzle systému (aktuálně dost populárnímu), při kterém musíš nejprve vložit jednu stranu do druhé a až potom do klipu. S rozzlobeným prckem to může být náročnější. Škoda je i to, že slavná Maclaren přezka se dvěma bezpečnostními prvky (stlačení vpředu i vzadu) již není přítomna. Rozepínání funguje stlačením jedné, boční červené strany, dítko se však samo neosvobodí.

Image title

Konstrukce

Rám z hliníku, jak jsme zmiňovali již výše, je opravdu lehounký. Nepruží tak, jak si představujeme při slově "odpružení", ale každé kolo je citelně, individuálně, odpružené a absorbuje otřesy a nárazy. Na konstrukci (pozor, ne na kola, která se přirozeně opotřebují) výrobce poskytuje celoživotní záruku.

Image title

Jelikož kola jsou malá, logicky, i když s odpružením, nejsou určena do terénu. Běžné, i hrbolatější, chodníky zvládnou, rovněž kočičí hlavy (samozřejmě cítit je mírně budeš) či občasnou trávu apod. Průměr kol je 12 cm, šířka však až 3 cm a jsou vyrobena z typicky "maclareňácké", tedy kvalitní pěny. Po kompletním testování (a to i na štěrku, trávě, hřišti) nemají zapíchnutý jediný kamínek, což je dobrá zpráva. Co mě také potěšilo - kola jsou vpředu i vzadu od sebe přibližně stejně vzdálena. To je vždy dobrým znamením, co se týče ovladatelnosti, a, jak jsem již zmínila, právě ovladatelnost je jedna ze silných stránek tohoto modelu. Zabrzdíš je malou, tedy nezavádějící, ale jednoduše funkční, kolébkovou brzdou v pravé části. Tomuto systému nemám, co vytknout.

Image title

Image title

Jedním z velkých plusů, ale zároveň i poměrně podstatných mínusů, kočárku je aretace kol, která je umístěna v tlačítkové formě nad nimi. Neskutečně praktické a rychlé - jen stiskneš nohou obě strany a průchod trávou, rozbitým úsekem apod. je mnohem jednodušší. Je třeba si však zvyknout na fakt, že i (starší) dítě, které díky pozici tlačítek na ně dosáhne svojí spodní "packou", bude tuto "kratochvíli" z času na čas využívat a mamina nebude chápat, proč proboha nejde kočárek otočit, když kola nezaretovala! (true story) 😀

Image title

Skládání kočárku

Skládání není jednoruční ani jednokrokové, ale přesto není složité a po pár odzkoušení nebude složení kočárku žádný problém. Nejprve, pomocí velkých bílých knoflíků, spustíš rukojeť, a pak zohneš po (již jednoruční) mechanismus dvou knoflíků na spodní středové ose. Jeden posuneš, druhý stiskneš a svižně kočárek zdvihneš - hotovo, je složeno. Minimalistický rozměr po složení (53,5 x 45 x 24 cm) by měla akceptovat i většina aerolinek.

Image title

Při rozkládání na to půjdeš opačně - stisknutím stejných dvou knoflíků ho uvolníš, odjistíš boční automatický zámek proti rozložení, energicky švihneš a Atom máš rozložen.

Image title

Nákupní košík

Nákupní košík je tradičním představitelem této kategorie kočárků. Je relativně dobře přístupný, ale je poměrně malý - 43 x 29 x 19 cm, začátek a konec jsou mělčí, střed hlubší. Díky otevřenosti je možné do něj naskládat i menší až střední nákup, ale pozor, aby ti nic nepopadalo (menší věci dej radši dospodu). Nedoporučuji ho ani přetěžovat - zadní část je na suchý zip, takže pokud bys košík naložila několika lahvemi vody, může se odepnout. Košík je nejideálnější využívat v rozumné míře - běžně ho nakládat nejpotřebnějšími věcmi (pláštěnka - ano, vejde se a nezabere celý koš; dečka, láhev, náhradní oblečení, vlhčené ubrousky a případně pár náhradních plenek) - a nákupem ho zatížit jen občas.

Image title

Navíc máš k dispozici také zadní kapsu ve stříšce, která je dokonce poměrně velká. Cestou-necestou jsme potkali dvě slečny rozdávajícího čokoládky a k lahvi v kapse tak nacpali asi 30 darů ve formě vzorků 😉. Ideální je využit kapsu na nápoj (pokud není v košíku) a snack, případně nějaké kapesníky. Nebo tedy klasičtější - mobil, klíče. Já se však vždy bojím, že mi je odtamtud někdo vezme a raději je mám u sebe.

Image title

SHRNUTÍ

Maclaren Atom je krásný a na tuto kategorii ultimátně kvalitní kočárek s mnoha výhodami, ale samozřejmě i nevýhodami vyplývajícími především z typu kočárku, jakým je. V poměru k ceně, kterou však platíš za ověřenou kvalitu použitých materiálů i kol, ale také výbavu navíc, je to opravdu funkční model, který se mezi mnoha z konkurenčních modelů jen tak neztratí.

Image title

Atom se totiž, podle mého názoru, funkčně i skládáním, nejvíce přibližuje modelu Babyzen Yoyo, kterému dělá vyrovnaného, ne-li ještě lepšího soupeře. Ať už pro o něco nižší cenu, nebo příslušenstvím, které už nemusíš dokupovat. Nemluvě o úplném lehu bez potřeby extra kitu...

Babyzen Yoyo 2

Jednoznačně bych ho dala k sobě s kočárky Babystyle Oyster Atom (s nímž sdílí i Atom v názvu), Ergobaby Metro, GB Qbit + All-City či Easywalker Buggy XS - všechny jsou však už trochu jiné, cenově, výbavou i provedením, a tedy v úplně jiném "hávu" (textilie a léto usnadňující vlastnosti tohoto kočárku nemá ani jeden z nich).

Babystyle Oyster Atom 2

Ergobaby Metro

GB Qbit+ All-City

Easywalker Buggy XS

Image title

Atom je jednoznačně kočárek pro rodiče - cestovatele. Využiješ ho i jako druhý kočárek ve městě, v autě či při nákupech, kde tě potěší svou nízkou vahou, mini rozměry a skvělou manipulací. Určitě bych si ho však, tak jako ani jiné kočárky z této kategorie, neobstarala do velmi náročného terénu (hory, kompletně rozbité chodníky). Rovněž není nejlepší volbou pro extrémně dlouhé děti či extrémně nízké rodiče, nebo v případě, že vyžaduješ zcela kolmé sezení. Všem ostatním ho mohu doporučit, a shrnu to 85 procenty a dodatkem, že i když sama vlastním (záložní) golfáč Maclaren u babičky a na jistý standard jsem už zvyklá, propracovanost materiálů na Atomu mě velmi příjemně překvapila. Ta, spolu s vysokou rukojetí a skvělým příslušenstvím, tvoří asi nejsilnější argument pro zakoupení tohoto malého, ale odolného, atomového světoběžníka.

Image title

________

Image title

Za možnost kočárek reálně otestovat a napsat recenzi děkujeme celému týmu BabyMarket, nově umístěnému v Golden City v Bratislavě (kde kočárek lze vidět i živě). Všechny názory a hodnocení kočárku jsou mé vlastní, zohledňující jeho výhody, ale i nevýhody.

Image title

by @eliniatko

Komentář byl odstraněný

Začni psát komentář...

Odešli