Rada bych dnes poreferovala o tom, jaka je nase skola a jak vypada vysvedceni. Uz jsem zminovala, ze Martik chodi do trochu jine tridy. Na nasi spadove skole je jedna specialni trida, tuv. celodenni trida. Uz v prvni tride maji vyucovani do 15:30 (mimo patek). Nicmene se neuci celou dobu, ale maji bloky vyuky prokladane s hrou a druzinou. Martik tam chodi velmi rad a kdyz ho vyzvedavam (16:30-17:00), tak se na mne mraci, ze chce jeste zustat.
No a ted k vysvedceni. To je na nasi skole stejne pro vsechny deti (bez rozdilu, jestli chodi do celodenni ci klasicke). Znamky deti dostanou az na konci 2.tridy. Do te doby maji pouze slovni hodnoceni. V pololeti tedy probiha tzv. LEG = Lern-Entwicklungs-Gespräch. Musi byt pritomno dite a minimalne 1 z rodicu (my byli oba). V tu dobu ma pi. ucitelka vyhrazenou pul hodinku jen na to 1dite.
Prisli jsme do tridy, pi.uc. nas privitala a posadila do lavice. Martik s ni sel k tabuli, na ktere byl nakresleny horsky masiv. Zacinalo se udolim, pak prikre hrbolate kameny, prikry sraz se stromy az na nahorni plosinu s cilovou vlajkou. Toto pak bylo pro prehlednost jeste rozdeleno na 5 smileyku: 😢☹️😐🙂😆.
Pani ucitelka zacala Martikovi vysvetlovat, ze je to cesta ucenim. Ze kdyz prijde do skoly, tak se zda vse tezke a neprekonatelne, ale cim vic se do toho da, tim snaz mu to jde. Pak ho vyzvala, aby umistoval na tabuli magnetky jednotlivych cinnosti… a to podle toho, jak si mysli, ze mu to jde. Jak se hodnoti a v dane sfere citi. Postupne mel umistit: psani, cteni, pociani, prvouku, vytvarku, hudebku, telak, nabozenstvi, schopnost naslouchat, porozumeni zadani, timeing, soustredeni, kamarady a hlaseni se. Kazdy jednotlivy magnet s nim pak rozebirala, proc ho dal tam ci onam a ze ona si mysli, ze by mohl patrit i jinam. Po umisteni zakladnich magnetu pak smel umistit 2srdicka (pro veci, kde si mysli, ze je dobry) a 2blesky (kde to trochu vazne). I toto s nim rozebrala a kdyz nevedel, tak ho svoji napovedou dovedla na spravnou odpoved. Kdyz skoncil, tak sla ona umistit hvezdu, na jeho silnou stranku. A pak lupu, na vec, na kterou je treba se zamerit a kterou musi zlepsit.
Po tom vsem se posadili oba k nam a Martik dostal ukol vymyslet 2cile na nasledujici pulrok. Tam tedy byl hodne bezradny, ale s notnou pomoci pi. ucitelky vymysleli, co musi udelat. Zaverem pak dostal od pi. ucitelky motivacni karticku, s jeho silnou strankou a karticku s jeho dvema cily na nasledujici pulrok. Oboji si ma dat do penalu, aby to mel stale na ocich 😍.
Nakonec jsme vsichni, i Martik, museli podepsat dokument, kde byly jeho vykony sepsany. To je oficialni dokument, 4strankova tabulka. V ni jsou jednotlive predmety, chovani a obecne studijni predpoklady. Kazda z polozek pak ma jednotlive kolonky.
Priklad: cteni- cteni znameho textu
- cteni neznamych a slozitych slov
- porozumeni psanemu slovu
- schopnost reprodukce prectene myslenky,…
Takto kazdy jeden predmet v tabulce s ohodnocenim vzdy/casto/obcas/zridka/vubec ne.
Puvodne jsem si vubec nedokazala predstavit, co to obnasi, jak to uchopi dany problem. Ale musim rict, ze jako motivace a sebereflexe skolacka je to mnohem lepsi, nez obligatni motivacni velka jednicka v CR. Navic vidim, kolik prace a angazma to ze strany vyucujicich je.
Za mne velka pochvala a obdiv.
Zaverem bych jeste rada podotkla, ze mame ohromne stesti na cely team Martikovy tridy a ze jsem velmi stastna, za volbu, kterou jsem pred rokem udelala 😍😍😍
Moc se mi to líbí 🙂 Já jen doplním, že i český učitel to může pojmout výstižněji než jen pomocí známky, já jsem cíle a slovní hodnocení psala rodičům v listopadu na schůzkách, tak polovina to přišla i zkonzultovat a dětem jsem teď udělala hodnotící hodinu, kde jsme shrnuli první půlrok (co se daří, na čem je třeba pracovat - vše co nejvíce na míru každého žáka). A jsou u nás i školy, co mají slovní hodnocení přímo na vysvědčení.
Super! Mě se celkově německý hodnotící systém líbí v tom, že němčina (takže jako naše čeština) je rozdělena do více oblastí a každá tato oblast hodnocena zvlášť (právě tuším těmi 4 stupni). Takže když mrknu na vysvědčení, vidím: čtení mu jde perfektně, porozumění taky, vlastní vyjadřování je trošku horší a na psaní je potřeba zapracovat. U nás se objeví 1 nebo 2 a víš velké kulové. Na druhém stupni mají pak procentuelní vyjádření, takže ve škále 0-100% se člověk najde mnohem líp než v naší škále 1-5. Jenže u nás o změnu stojí málo lidí☹ To vlastní hodnocení je taky fajn, ale myslím, že pro malé děti dost abstraktní, vidím to u dcery, uvědomuje si jen částečně, co jí jde a co doopravdy ne, vymyslet si vlastní cíl je fakt těžké. Já osobně bych to dělala spíš u starších dětí, třeba od 4. třídy nahoru, ale je fakt, že ti malí se to takto aspoň učí. Podobný hodnotící systém jsem slyšela z montessori škol.
Díky za článek! Velmi zajímavé!
@zuzkasim dnes jsem to probirala s kamaradkou z Hamburgu a maji to podobne. Dcera je v prestupnem rocniku (zakladka konci 4.tridou a pak se deli na gympl, realku, hauptschule…). A jeji cile vcetne splneno/nesplneno se pisou i na prechodove vysvedceni 🙃
@kamimnichov Byla jsem u hostitelské rodiny v Berlíně zrovna, když děti přinesli vysvědčení, kochala jsem se. Fakt mě moc mrzí, že u nás není žádná snaha to změnit. Slovní hodnocení spousta lidí nechce přijmnout, rodiče chtějí známky, učitelé nechtějí to slovní hodnocení moc psát, kdyby se aspoň přešlo na ty procenta! Třeba na tom 2. stupni, protože děti na prvním stupni by tomu dobře nerozumněli. A ty cíle, budu nad tím přemýšlet, jestli to přece jen nezkusím nějak zapracovat do své výuky u starších dětí🙂
Přesně tohle máme ve čtvrtletí v obou pololetích, jen děti si doma musí připravit 2 A4, kde vymezují cíle, silné stránky a slabiny. Hodnotí každý předmět a vztahy ve škole. Taky uvádějí, co by jim pomohlo do budoucna. To potom rozebírání s učitelkou a rodiči, nakonci se podepíše úmluva mezi všemi. Na schůzce si s učitelkou navzájem řeknou, co jim třeba nevyhovuje. Je to moc fajn.
@zuzkasim no, ono spousta ucitelu to zmenit i chce, ale ono psat kazdemi ditwti slovni hodnoceni treba aspon o 3 vetqch v kazdem predmetu, kdyz je ve tride 32 zaku, je opravdu hodne narocne... Pravda nevim, kolik zaku je bezne v nemeckych skolach... Ja treba i na SS se snazila vysvedceni doplnit sebehodnoticimi aktivitami, konzultqcemi, cili apod. Ale slo to do chvile, nez jsem mela ve teide 32 a posleze na vyjimku dokonce 34 zaku... Pak uz na to nebyl cas tolik do hloubky, jak bych rada... Ono totiz mely treba 14 predmetu.. A teda plus jsem musela vydavat bezne vysvedceni, jak chce skola...
@pestas ten dokument je ale excelovska tabulka… takze se opravdu jednotlive polozky vyskrtaji. Psat volne vety by bylo fakt strasne slozite 🤪
@zuzkasim Já jsem jako dítě nastoupila do školy se slovním hodnocením, jedna z malá v ČR tenkrát. A byla jsem z toho jako dítě nešťastná. Slovnímu hodnocení jsem nerozuměla, všichni kamarádi seděli v lavicích a měli známky. My seděli na koberci v kruhu a hodnotili nás slovně. Do 4.třídy jsem z vlastni vůle nastoupila na klasickou základku.
Takže tahle škola hrou taky není pro každého.
@terulin uzasny, ale prvnacek by sam asi nedokazal. Kazdopadne u starsich deti super.
Moc rada vidim moderni pristup i v CR 🥰
@pestas Samozřejmě to právě vím. I proto toužím po tom procentuelním vyjádření, protože se na něj dají snadno připravit třeba i testy. Nebo jednotlivé dovednosti rozčlenit, ne jen Čj, ale aspoň to čtení (technika), porozumění, psaní, vyjadřování - příklad.
@tanaku To je to očekávání společnosti. Já kolem sebe vidím, jak rodiny touží po "známkách". Tak se to snažím aspoň doplnit tím stručným slovním hodnocením. A jsem moc ráda, že v jedné části mé práce nemusím hodnotit vlastně vůbec.
@zuzkasim To nevím jestli společnosti, ale je to i o povaze dítěte. Já jsem konzervativní, mám ráda řád, všechno jak má být (znamení Panna 😀). Ale vím, že ta škola je hodně vyhledávaná. My byli tenkrát první ročník,tak ani nikdo netušil,co od toho čekat. Ale dneska je o tuhle školu asi vážně zájem.
@tanaku Šestileté dítě přece samo nepřijde na to, že chce za svou snahu známky, musel mu to někdo poradit. Myslím, že jestli tvým rodičům vyhovoval systém slovního hodnocení a mluvili o tom s tebou, jestli se nedivily babičky a tetičky, tak by přece nepřipadal divný ani tobě. Dost učitelů v klasické škole první měsíce hodnotí třeba razítky. Fakt myslíš, že to bylo jen tvou povahou?
@kamimnichov jo ta tabulka jo ale tady je zatim nejvetsi tlak na zmenu ze znamek na slovni hodnoceni prave v podpbe vet...
@zuzkasim Jo, do té školy jsme šli všichni,co jsme bydleli poblíž. Byli jsme první třída. Takový experiment. Teď tu školu vyhledávají rodiče konkrétně a jsou ochotni dojíždět. Ale za mě jsme tam chodili, protože jsme tam bydleli. Bratr o rok starší chodil o třídu výš a tam se jelo normálně. Takže jsem to viděla.
Ale ano, byla to moje svobodná vůle, že chci přestoupit a bylo mi 9, když jsem k tomu rozhodnutí dospěla.
Zkrátka mi ten systém neseděl. A upřímně hodně lidí, co dnes tuhle školu vyhledává,tak má dítě s nějakým problémem a nějak doufá, že se to za to slovní hodnocení schová. Prostě nejde o budoucí premianty třídy.
@tanaku Takže jsi známky viděla u bratra🙂 Jestli byla výuka vedená tak, že po 5 letech měly děti propastné rozdíly ve vědomostech jak děti z klasické školy, tak bylo asi něco špatně. A je pravdou, že někteří rodiče od alternativních škol očekávají menší nároky. Slovní hodnocení se velmi slabým žákům (např. na hranici mentálního postižení nebo vyloženě s mentálním postižením, ovšem dnes se to už takto zase nesmí pojmenovávat) doporučuje i na klasických školách, protože vyjádření známkou by tak lichotivé nebylo. Do těch slov se dá napsat aspoň nějaký pokrok, snaha, zájem, to by se v té známce tak snadno neodrazilo. A musím přiznat, že tomu i fandím. Je mnohem lepší, když je na vysvědčení napsáno, že geometrie ti nejde, často ji vzdáváš, slovní úlohy spočítáš s dopomocí a klasické příklady za pomoci tabulky násobků zvládneš, v mechanickém počítání se s pomůckami moc snažíš vyrovnat ostatním.
@zuzkasim Tak známky jsem viděla všude okolo sebe😀 Když jsme byli jediná taková třída. A já vím, že mi chceš podsunout, že to rozhodnutí, že tenhle systém není pro mě, nemohl být z mojí hlavy...ale ano,byl.
Říkala jsem mámě v té 3.třídě, že jsem tam nespokojená, zmatená, že vlastně nevím, jestli jsem chytrá nebo hloupá, jestli bych byla jedničkář nebo propadala atd.. A ona se mi zeptala, jestli chci přestoupit na jinou školu a já byla tak strašně ráda, protože jako dítě mě nenapadlo, že prostě můžu přestoupit jen proto, že chci.
Já nevím,jak to vypadá dneska, ale tenkrát nikdo nevěděl do čeho jde, takže i ty učitelé byli odlišní od klasických. Byli to mládí těsně po škole, alternativní v batikovaných tričkách a nějak to prostě vedli tak, aby formou hry byly plněny osnovy.
@tanaku Tak jsem to nemyslela. Znám rodiny, které prostě žijí trošku jinak, dětí chodí do lesní školky, do montessori školky, je pro ně přirozené nastoupit třeba do montessori třídy a rodiče je i v tom duchu vedou. Takové dítě těžko samotné napadne, že by radši ve škole dostávalo známky. U vás to takhle asi nebylo a navíc vidím, že ti ten systém fakt asi neseděl (nic není pro každého), tohle jsem se snažila pochopit.
@kamimnichov v první a druhé třídě je to obvykle taky (forma je prý lehce upravena), ale nás o to připravil covid. Takže první zkušenost máme až letos ve třetí.
My teda v prvni a druhe tride taky meli jen slivni hodnoceni na vysvedceni, kdyz jsem byla mala. A to byla uplne normalni zakladka, zadna alternativni. Ale pamatuju si, jak me tehdy mrzelo, ze tam nemam nejakou jednicku kterou bych se mohla pochlubit. Rodice mozna ocenili, ze zjistili co oresne mi jde a co nejde, ale me to bylo sumak, ja chtela jit zamavat jednickama a dostat za to lizatko 🤣. Nicmene ted z pozice matky mi takovyhle feedback, do kteryho se zapoji i to dite, prijde naprosto super. Jen teda nevim, jestki tomu uz ty orvnackove fakt rozumi a tu sebereflexi fakt umi, ale rozhodne je super to u nich rozvijet uz od takhle utleho veku. Ale pro ty ucitele to musi bejt teda prace jak na kostele, to si myslim ze od ceskych ucitelu na statnich skolach nemuzeme ocekavat, s tim jak (ne)jsou zaplaceni. Tady bych videla prvni krok k takovymu systemu za tu namahu tem ucitelum nalezite zaplatit...
Dcera má slovni hodnocení a teda nám rodičům neřeklo nic co bychom nevěděli (co se za ten pulrok naučili). Rodina volala a všem chudinka vysvětlovala, že jedničku nemá 😔 váš způsob hodnocení vypadá skvěle
U nás ve škole mají děti v první třídě slovní hodnocení, ve druhé slovní hodnocení i známky a pak známky. Máme dvakrát ročně konzultace žák-rodič(e)-učitel, kde se probírá, co dítě potřebuje, co potřebují rodiče, co učitel, Také tam má dítě hodnotit, co a jak zvládá, co jde, co hůř, co s tím..... Moc se mi líbí, že i u těch mrňavých prvňáčků se učitelka soustředí na to, co dítě říká, a fakt to s ním řeší, i když se náš prcek zeptal třeba na to, jak učitelku napadne, kam je vzít na výlet a jak to zařizuje 😉
@zuzkasim Tak ja mam syna v lesni skolce, vybirame prvni tridu. Mame v merku skolu, kde klasicke hodnoceni znamkou neni a syn mi sam od sebe rekl, ze chce dostavat znamky, aby vedel, na cem je. Okolo sebe zadne skolaky nema, nemel to kde pochytit, ja jsem naopak tihla k tomu, ze slovni hodnoceni je mnohem hodnotnejsi, nez jen znamka (pokud je delane opravdu poctive).
Takze @tanaku chapu - povahu proste nepredelas, ta je dana. A je zcela jiste mozne, ze se v “alternativnim” svete bez pevne daneho “jizdniho radu” necitila dobre a nesouvisi to s tim, jak to mely deti okolo.
@rencinka87
@zuzkasim
Dokazu to pochopit. @tanaku … jdyz jsi jako jedinna jina, tak je to vzdy obtiznejsi. Tady to tak maji vsichni a nikoho to neprekvapi. To pak tu situaci dost ulehci 😂
Začni psát komentář...
Wow, to je boží...