cobaltino
1. kvě 2019
1835 

[Dopis]: Vysvětlení pro babičky

Maminky, tchyňky, babičky a prababičky, děkujeme, že jste z nás vychovaly takové skvělé lidi! Neměly jste to vůbec snadné a nikdy vás za to nepřestaneme obdivovat!

Tenhle článek píšu pro babičky a prababičky, které jsou z dnešního způsobu výchovy dětí tak trochu rozčarované:

Máte pocit, že skoro nic, co jste jako mámy dělaly, není vašim snachám, dcerám a vnučkám dost dobré? Taky vás rozčiluje nějaká z následujících věcích? Začíná to už porodem:

Chlap byl u porodu!

Nedokážete si představit, mít manžela u porodu, protože byste si nepřály, aby vás v takové situaci viděl? Vězte, že tak jak porod probíhal dříve, to už dnes nevypadá. Na porod mnohé ženy rády vzpomínají a pro ty šťastnější byl krásným zážitkem. A kdo by nechtěl se svým nejmilejším sdílet nejkrásnější chvíle v životě? Slovy mého muže: „Moje žena rodí mé první dítě – kde jinde na světě bych měl být, než u ní?!“

Navíc mnozí tatínkové jsou u porodu opravdu užiteční a mamince hodně pomáhají. A pokud porod neprobíhá úplně ideálně, opět je podpora blízké osoby velmi vítaná.

Mají dítě v manželské posteli!

Chápu, že máte o to maličké strach. Ale bát se nemusíte. Tak jako se za vás doporučovalo třeba spaní na břiše (o kterém se dneska ví, že je to nejrizikovější poloha z hlediska náhlého úmrtí kojence), tak i poučka, že dítě má spát v tichu a o samotě, je překonaná. Nejlépe děti prospívají, pokud od narození můžou být co nejvíce v kontaktu s matkou. Žádná máma při smyslech své dítě nezalehla. (Rozptýlím i další obavy kolem společného spaní.)

Nepůjčili mi miminko na procházku s kočárkem!

Jistě vás mrzí, že nemůžete čerstvé (pra)vnouče ukázat širokému okolí. A na vožení jste se těšila celé těhotenství snachy/dcery/vnučky. Ale ona vám to nedělá naschvál. Některé děti prostě v kočárku první měsíce být nechtějí – necítí tam to maminčino teplo a bezpečí. Určitě byste nechtěla jezdit s plačícím miminkem. A proč mu tedy nedají dudlík, vysvětluju tady. Vaše chvíle ale ještě přijde – za pár týdnů nebo měsíců bude dítě v kočárku rádo. 😉

Kojí dítě, kdykoliv si zamane!

Říká se tomu kojení na požádání a je to vlastně úplný opak toho, co jste zažila vy – kojení v tříhodinových intervalech. Určitě mi dáte za pravdu, že že kojení je pro děti ta nejlepší výživa. No a aby mohlo být dítě úspěšně kojeno a maminka „nepřišla o mléko“, je takové kojení kdykoliv a jakkoliv dlouho, nejlepší.

Děti se rodí vybavené instinkty, díky kterým vědí, kdy se kojit. Když jim do toho nebudeme zasahovat (a intervaly mezi kojením uměle prodlužovat), budou skvěle prospívat a umělé mléko nebude vůbec potřeba.

Používají látkové pleny, blázni!

Co byste za papírové pleny tehdy dala! Jenže moderní látkové pleny už nejsou tak uživatelsky nepříjemné. Už se ví, že není třeba je pořád žehlit či mandlovat. Nežijeme v hospodářstvích společně se zvířaty, naše domy jsou téměř sterilní. Už nám tolik nemocí nehrozí. Navíc máme pračky a sušičky. (Muset pleny vyvařovat v hrnci, nepoužíváme je taky!)

Hodně maminek zajímá životní prostředí a to je těmi „papírovými“ plenami enormně zatěžováno (ony jsou totiž především z plastu).

No a v neposlední řadě látkové pleny prospívají pokožce miminka – jsou na rozdíl od papírových prodyšné. Jo a svrchňáčky, které za vás byly gumové (takže neprodyšné), se dnes používají vlněné, flísové nebo s PUL zátěrem (pod kterým se dítě nezapaří).

Pořád tahají miminko v šátku!

Máte strach o jeho záda? Bojíte se, že je bude mít křivá, když se pořádně nenatáhne na rovné podložce? Nemusíte mít strach – pokud je miminko nošeno v ergonomické poloze (vizte obrázek), je to pro něj dokonce prospěšné. Jeho kyčle jsou v té nejlepší pozici pro správný vývoj (a překonané široké balení není potřeba).

Bojíte se, že se tím miminko rozmazluje? Nemusíte – rozmazlit kojence prakticky nejde. Čím více bude dítě nošené a bude zažívat bezpodmínečné přijetí ze strany rodičů, tím samostatnější bude v pozdějším věku. Já vím, že vám tvrdili něco jiného, ale to se nedělo jen ve výchově dětí.

Nedávají kojenci napít čaje!

Bojíte se, že bude mít miminko žízeň? Nemusíte.

pokračování článku

Tohle kdybych dala přečíst manželově mamince, tak ta by asi vyletěla z kůže 😀 (a já z některých tedy taky).
Ale v souvislosti s tím, co jsem napsala na úvod, je rozhodně zajímavé, že většinu věcí, které jsou v článku popsané, dělám jinak než naši, ale zároveň úplně jinak než je popsáno v tom článku. Z čehož vyplývá, že každá z nás si najde tak jako tak svou cestu, kterou se při mateřství ubírá. Ta cesta je jen její a jejího dítěte a zkušenost je téměř vždy nepřenositelná.

🙂

1. kvě 2019
Komentář byl odstraněný

@sudylichozrout Přesně!! 🙂
Napsala jsem to hlavně kvůli mým příbuzným 😉
Ostatní to může inspirovat k rozhovoru nebo něčemu podobnému se svými maminkami, tchyňkami, babičkami. Hodně lidí ty neustálé rozepře trápí...

1. kvě 2019

Super dopis pro rodinu! 😁
Asi ho po narození prvorozeneho budu muset emailem přeposlat po rodině.

1. kvě 2019

@cobaltino Bohužel je to částečmě snůška mýtů a polopravd, stejně jako za našich babiček...akorát jiných. Nemám ráda ultimátní "pravdy". Až na ten kontakt...

3. kvě 2019

Jo, děláme všechno popisované. A ještě navíc se hodně angažuje tatínek ( což dříve nebývalo moc). Včera jedna babička u doktora říkala,proč nemám kočárek a jsem tu s takovou hadrou ( šátek za 2 tisíce) 😀 Mám krásný kočárek, procházkový,ale pokud potřebuju hodně vyřídit, nakoupit, vyzvednout děti ze školy ( kde za odložené kočárky neručí) tak jedině s šátkem.

3. kvě 2019

Odkiaľ máš, že na bruchu je najväčšie riziko SIDS? Pravda je, že nikto nevie, čo SIDS spôsobuje a ak sa dieťa na bruchu udusí, tak to nie je SIDS ale udusenie. Pre deti napríklad s vážnym refluxom je poloha na brušku naopak lepšia ako na chrbte, pretože nehrozí udusenie sa zvratkami. Častokrát je to o pohodlí - nebudem predsa núťiť spať dieťa na bruchu, keď nechce a naopak.
Že je najlepšie pre vývoj dieťaťa spať pri matke (v posteli), aby mohli mať čo najbližší kontakt? To je čo zase sa výmysel? Najlepšie pre vývoj dieťaťa predsa je, aby sa veci robili tak, aby mu to bolo pohodlné. Keď mám dieťa, čo chce spať v pokoji a samé, nebudem ho nútiť spať u mňa len preto, že pokla matiek si dnes myslí, že ak dieťa nie je na mne 25/7 nalepené, tak niečo zanedbávam a ono je spokojné samé len preto, že už rezignovalo na pozornosť.
Moje dieťa sa v látkovkách obrudzovalo neuveriteľným spôsobom, takže pre jeho pokožku neboli prospešné vôbec.

Neviem, mne to príde, že my dnešné matky sa tiež tvárime, že máme "patent na rozum". Vždy hovorím, uvidíme jak nás za polovicu vecí sprdnú naše vlastné deti. Ale poučovať babičky, že čo všetko robili zle a jak my to robíme dobre, tak to sa mi proste nepáči.

3. kvě 2019

@ah1234 Máš recht. Mě se děcka občas oprudí i v látce, jak kdy, jak po jakém jídle (a tím pádem hovínku), jak v kterém počasí/oblečení (potí se nebo ne), nebo jestli zorvna nelezou zuby. Ani jedno dítě nebylo šátkové (a že jsem to zkoušela), ani jedno s námi, co by mimčo, v posteli s nadšením nespalo. První dcera spala jak zabitá, ta nešla ani probudit, takže jí to bylo uplně fuk kde je, druhá u mě spala špatně, pořád se budila, plakala, takže v postýlce jí bylo nakonec líp. Ta starší si k nám už teď vleze nad ránem sama když chce, nikdo ji nevyhání, mladší k tomu taky zřejmě doroste časem.

Univerzální panent neexistuje, takže si myslím, že pokud někdo děcku vyloženě neuližuje, nemá mu do toho nikdo co kecat. Říct názor je OK, ale jen jednou, a dál neotravovat. A je fuk, jaká je to generace nebo jaké on zrovna měl zkušenosti se svým vzorkem dětí (obvykle dvěma).

3. kvě 2019

Já teda nevím, jak vypadaly porody dříve, ale pochybuju, že byly zas o tolik jiné. Neznám v mojí generaci nikoho, kdo by na porod rád vzpomínal, nebo pro koho by to byl krásný zážitek (i když nepopírám, že o někom takovém se občas dočtu). Ale za to, že jsou dnes u porodů chlapi, jsem ráda. S tím souhlasím. Moment, když se narodí vaše vlastní dítě je unikátní a stojí za to být u toho. Vlastně jsem si při čtení článku uvědomila, jaké mám štěstí, že mi nikdo do ničeho nekecá, maximálně se zeptá, proč to a to a dál to nezpochybňuje.

3. kvě 2019

@zlutykonik já takových znám hodně, včetně sebe. Právě díky tomu,že porody a přístup k nim ( ze strany zdravotníků i žen) se změnily.

3. kvě 2019

@andelka Spíš jsem uvažovala, co se u porodů změnilo navenek, aby to bylo pro toho chlapa snesitelné. Co se oproti dřívějšku změnilo v tom, že žena X hodin trpí bolestí, je zpocená, vlasy rozcuchané, heká, teče jí krev a nakonec z ní vyleze dítě stejným způsobem jako kdysi 🙂 Ve smylu, že o moc horší to přece být nemohlo. A ohledně toho užívání si porodu, možná se jen pohybuju v jiných kruzích, nevím.

3. kvě 2019

@zlutykonik navenek nevím, možná ( jistě) prostředí, možnosti úlevy od bolesti,možnost mít s sebou svou porodní asistentku,dulu, jiný přístup zdravotníků..? Vnitřně myslím hodně. Já nejsem zastánce absolutní nutnosti mít u porodu otce,jednou se mi to dost vymstilo a mám několik kamarádek, které rády vzpomínají na porod,ačkoliv otec přítomen nebyl. Ale je obecně dobře,že tu možnost má.

3. kvě 2019

Víceméně se ztotožňuji s článkem. Rodině jsem vše vysvětlila. Mamka je na mě pyšná, že to dělám takhle a za svym nazorem si stojím. S babičkou rády porovnáváme, jak to bylo před 50 lety a teď.... Všichni z rodiny mě chápou a nikdo mi do toho nefrfla. Tchán dokonce za nošení dětí pochválil, když viděl, jak jsou jinak uplakane a v šátku klidné. 🙂 🙂

3. kvě 2019

@ah1234 Teď nahonem se o tom píše třeba tady: https://www.idnes.cz/onadnes/deti/tichy-zabijak...
Ale četla jsem to už tolikrát z tolika zdrojů, že jsem to brala jako všeobecně známou věc.

My děláme bezplenkovku, já opravdu opruzeniny prakticky neznám.
Ale tu prospěšnost látkovek jsem nemyslela až tak jako že se neoprudí, ale hlavně že jsou prodyšné a není v nich tak vysoká teplota jako v těch plastových (a musela i být pod těmi gumovými, co byly dřív). A vysoká teplota je riziková pro chlapce z hlediska plodnosti.
Oprudit se může dítě v jakékoliv pleně, pokud je v tom mokrém/pokakaném dlouho, ale v těch "papírových" je navíc kůže vystavovaná chemickému koktejlu, který se díky moči z nich uvolní.

3. kvě 2019

@zlutykonik Dřív byl rutinní klistýr, holení, nástřih hráze, ... to může někomu připadat ponižující, aby u toho byl někdo jiný. Když je porod přirozený, fakt nemusí být plný potu, slz a krve. (Já třeba poslední dvě děti od krve neměla vůbec - ta se objevila až po porození placenty.) A fakt jsem zpocená byla jen u prvního, když jsem tlačila na povel, u dalších dvou vůbec. Nehekala jsem, zpívala, ... Není jen jeden způsob rození (porod = dřina), proto to píšu, abych rozšířila povědomí o tom, že to jde i jinak.

Je smutné, že neznáte nikoho, kdo by na porod rád vzpomínal. Já osobně vzpomínám moc ráda na všechny tři. A v mojí sociální bublině (protože všichni žijeme v nějakých bublinách) je to docela běžná věc. Dokonce jsme se s jednou známou nedávno shodly, že pro nás byly porody hezčí, než naše poslední těhotenství.

Asi vám tohle v ničem už nepomůže, ale pro ty, které porod teprve čeká, to může být inspirace, pátrat po tom, jak tedy jinak 😉

Každopádně gratuluju k tolerantnímu okolí, to je zase naopak něco, co chybí v mnoha jiných rodinách 😉

3. kvě 2019

@baruniceslepice To je hezký! 🙂

3. kvě 2019

@bayt Můžete být konkrétní? Co z toho, co píšu, je mýtus?
Díky za odpověď

3. kvě 2019

@andelka A jo, na to jsem zapomněla! Děda si před mým manželem skoro uplivl, když šel synovi vyměnit plínu. 🙈

3. kvě 2019

@cobaltino Neber to zle, chtěla jsem tím říct, že každá doba má prostě svoje mýty. Tak například, že by látkové pleny měly být více ekologické. Nošení a bezpodmínečné přijetí není rovnítko - mohu kočárkovat a dítě bezpodmínečně přijímat a naopak, ne všechny šátkující bezpodmínečně přijímají. Regulovat dítěti trochu kojení nemusí znamenat, že kojím nutně po třech hodinách atd.

3. kvě 2019

@bayt Jo, tak to souhlasím. Mám na blogu i článek ve kterém zmiňuju kontaktní krmení z láhve.
Látkové pleny ale ekologičtější jsou - i kdyby nebyly vyrobeny z biobavlny nebo bambusu (ale z normální bavlny, která je na výrobu dost neekologická) pořád se dají používat opakovaně a ta látka se jednou po dopoužívání rozpadne, narozdíl od toho plastu (zrovna dneska jsem koukala na složení těch nových pampersek, co se chlubí obsahem bavlny a už na obale se píše: "hlavní materiál: polyakrylát, polypropylen, celulóza, adheziva, polyethylen, polyester, ..." bavlna až na předposledním místě)

Díky za koment! 🙂

3. kvě 2019

Me by treba zajimalo, jak spravne dite uvazat. Vazu jen obcas, moje zada by to absolutne nedala, ale mam pocit, ze vazu blbe, ze to je spis ten obrazek napravo.

3. kvě 2019

@cobaltino idnes nie je relevantny zdroj, chce to vedecke vyskumy 🙂 a proste je fakt ze nikto nevie co SIDS sposobuje. Za prve, hovorim, je rozdiel SIDS a udusenie a za druhe ked urobis "vyskum" ze sa opytas 10 ludi ci ich dieta pri SIDS spalo na bruchu a 6 odpovie na bruchu, 2 na chrbre a 2 na boku, tak to zo spania na bruchu nerobi rizikovy faktor. Moze to byt spurious correlation alebo moze byt efekt uplne zanedbatelny - ale nic z toho proste nikto nedokazal. Jednoducho sa nevie, co SIDS sposobuje a spanie na chrbre je rovnako rizikove, napriklad prave u deti s refluxom.
Inak s malym mame skoro len bezplenkovku uz, ale staci 10 minut v latke a oprudi sa 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️ A pritom v hocijakej jednorazovej plienke (pouziva rozne eko, ale tak obcas dostaneme pampers, babylove..) nema problem aj ked ho raz babka zabudla 4 hodiny prebalit 🤷🏻‍♀️ Ale inak co sa tohto tyka tak okolie bolo skor pozitivne naladene, ze latkujem, moja babka jedokonca mrzita ze uz nelatkujem a furt mi nadava ze je to vela odpadu a ze maly si len potreboval zvyknut 🤦🏻‍♀️

3. kvě 2019

@cobaltino Ano, ale existují jednorázové ekopleny, které se rozloží tak snadno že je můžeš dát do kompostu. A u látkovej zapomínáš na to, že se musí s nějakou energií vyrobit a s nějakou energií (případně i chemií, jak v které domácnosti) vyprat. V zimě i usušit. Někdo dokonce spočítal, že jednorázové ekopleny z toho všeho vychází nejlíp.

3. kvě 2019

@bayt cela kompostovatelna ekoplienka je len jednej znacky. Lenze je skoro nemozne ju kompostovat pokial si nerobis kompost vlastny - lebo ak to do bioodpadu hodis tak ti co to triedia nevedia castokrat, ze je to kompostovatelne takze to hodia do normalneho odpadu. Na skladkach sa ti to nerozlozi a vo velkych mestach ide odpad do spalovne. Ekoplienky su skor o ekologickek vyrone v dnesnej bode bohuzial.. tiez ich pouzivam, ale rozhodne by som nepovedala ze su ekologickejsie ako latkovky. Ak teda clovek latkuje "elologicky", lebo aj to sa da robit neekologicky (napriklad nezmyselnym nakupom velkeho mnozstva plienok, pranim poloprazdnej pracky..)

3. kvě 2019

@ah1234 Jo, tak to já ani nevím, že to jde jinak než mít vlastní kompost 🙂 A které jediné jsou tedy kompostovatelné? Já znám Kikko a Naturae...

3. kvě 2019

@ah1234 nejhorší je na látkovkách to praní...například praní na devadesát je opravdu záhul, když někdo pere na šedesát, pak je to zase hned o něčem jiném...a sušit na slunci

3. kvě 2019

@bayt 😀 Peru na 40 😉 Na devadesát je fakt neekologický... A to je to, co taky pořád přetrvává v lidech jako mýtus o plenách - už se fakt nevyvařujou, ani nežehlí. Těch našich pár plen, co za den máme hodím k ostatnímu oblečení pro děti, které bych prala tak jako tak.

3. kvě 2019

@priefi Doporučuju se poohlédnout v okolí, jestli nějaké mateřské centrum nebo látkovací poradkyně, dula, někdy i laktační poradkyně, .. nedělají setkání s ukázkami vázání a poradenstvím. Na Facebooku jsou lokální šátkovací skupiny, které se scházejí a radí nováčkům. To je nejlepší - když se na to někdo podívá naživo a poradí.
Popřípadně na FB i tady na Koni je možnost do příslušné skupinky vložit fotku s dítětem v šátku a ony poradí, co je potřeba zlepšit.
Takhle naslepo se radí blbě 😉
Držím palce, ať něco klapne!

3. kvě 2019

@ah1234 Já iDnes jako zdroj fakt nebrala. Jen už tu informaci mám tak dlouho, že těžko dohledám, kde jsem to četla.

Jestli se oprudí po tak krátké době, uvažovala bych o atopickém ekzému, je tu na Koni príma skupina Kvasinková infekce a tam se občas takové případy objevily, že se zaměňoval s opruzeninami.

Někdy je to prostě volba, jestli upřednostnit ekologii, nebo vlastní dítě. Já v tom mám jasno, vy taky, takže žádný problém nevidím. Ale nic to nemění na faktu, že ty papírovky neekologické jsou.

3. kvě 2019

@bayt Ty eko jednorázovky se rozpadají na maličké částečky plastu. Ano, rozloží se, ale pak je ten mikroplast v mořích a je to paradoxně větší problém, než ty velké kusy tvrdého plastu. (Prý to dokonce pak my sami jíme v rybách.)
Jakýkoliv biologický materiál ve směsném odpadu je pro spalovny šílený problém (prostě proto, že to nehoří), takže je nesmysl si myslet, že když vyhodím eko jednorázovku do normálního koše, že tím životní prostředí šetřím.
Četla už jsem spoustu poronávání jednotlivých druhů plen mezi sebou (co do ekologičnosti) a vyplývalo ze všech to samé: v dlouhodobém horizontu ( = více dětí než jedno) jsou prostě nejlepší látkovky.

3. kvě 2019

A já se řídím selským rozumem 🤔... Oba kluci jsou spáči, v kočárku hned vytuhnou, takže se vozí v kočárku, pokud jdu se starším do školky, beru mladšího v nositku, ptz je to rychlejší a jednodušší. Spí v postýlce a své posteli od mala, ptz tam v klidu usnou, což je pro mě známka, že jsou spokojeni. Kdyby řvali, vezmu je k sobě. (mě třeba nepřijde ok vyhazovat z postele manžela na gauč kvůli dítěti, které s mámou spát vlastně nepotřebuje, to jen ona po tom tolik touží-mám na mysli děti, co si vklidu lebedi v postylce 😉) Používáme jednorázové pleny ptz představa, že mám denně sušák s prádlem v bytě 2+1 je dost deprimujici🤪😱. U nás je to naopak. Babička chodí do práce, takže se mě nikdo neptá, jestli si může vzít máleho na 2 hodky ven abych si trochu odfrkla nebo udělala, co je třeba. Syn je na um (tady mi hodně vadí deptani maminek s dítětem na um ze strany spousty kojících maminek, kdy takovou div nelyncuji jak je špatná matka že tu snahu o kojení nevydržela a bla bla bla...🍼).

🤔 Mám pocit, že dneska není kolikrát mateřství o dětech a jejich potřebách, ale o tom, ukázat, že zrovna já jsem ta supermatka využívající všechny moderní trendy, internetem vystudovana pomalu lékařka (na to jsem dost hakliva, jak si některé maminky mysli, ze doktoři mají diplom snad za stourani se min 6 let v nose a jde jim jen o to, nahrabat si peníze a ublizovat naším dětem 🙄🤑) ...

🙏 At si to každá maminka dělá po svém, jak to vyhovuje jejich dětem. Každé je jiné a potřebuje něco jiného. A hlavně přestat kritizovat ostatní maminky, že to dělají jinak, ptz v tomto případě se nijak neliší od,, otravných věcně kritizujích a nechapavych babiček,,... Nikdo si to, prosím, neberte osobně, jsou to jen me postřehy z mnoha diskuzi, co procitam už min 5 let, co jsem se sama stala mámou. Každá maminka je SUPERMÁMA pro své dítě, ať už věci dělá jakkoliv a to je důležité. Ne kdo koji/nekoji, nosi/nenosí, spi/nespí s dítětem atd... Pro mě je nejdůležitější, že mám zdravé a spokojeně dítě, ne každý toto štěstí má!!!!!!! ... 🙏💗

3. kvě 2019

Je fakt, že by mě docela zajímalo, jestli byl i dřív takový tlak od matek na matky. Tím teď myslím ty fanatické diskuze, jak jsi krkavčí matka a sobec, když nenosíš a nekojíš do 3 let, nebo jak jsi biožena, když děláš doma příkrmy a zkoušíš BLW. Tohle mi třeba u prvního strašně vadilo, že se člověk někde na něco zeptal a hned do něj (na netu) valily názory, jak musí to a to. Nejsem žádný ořezávátko, ale než jsem si to trochu srovnala, tak mě to celkem semlelo. Mnohem víc, než že mamka mrmlala nad šátkem a jinejma věcma. Jako chápu, že sociální izolace je potvora a spousta žen pak hledá, kde tu potřebu nasytit, akorát vždycky nechápavě kroutím hlavou, jak se někdo ohání tím respektem a vše pro dítě a pak pozuráží všechny oponentky.

4. kvě 2019

@cobaltino Já osobně bych spodní prádlo a pleny třeba jen na čtyřicet neprala....dávám na šedesát....

4. kvě 2019

@cobaltino Hm to je zajímavé, já jsem četla fakt opak. Ale nečetla jsem nic o rozpadání se na mikroplasty, ale o celulóze. Možná je taky rozdíl v ekoplenách a "ekoplenách". Vlastně možná podnět na další článek? Docela ráda bych se o tomto informovala 🙂)

4. kvě 2019

@linbrno Ano, pro mnohé je, dát respekt vlastnímu dítěti, mnohem snazší, než ho dát jiným maminkám.
Tuším že to bude tím, že se to teprve učíme - respektovat jiné názory. My tak vychovávané většinou nebyly, děti musely poslouchat, nikdo jejich názor nerespektoval. Je to proces, další generace to bude mít lehčí. Doufám

4. kvě 2019

@tomici Chápu. S tím posledním odstavce naprosto souhlasím.

K tomu před tím - sušák v bytě neřeším, máme sušičku. V létě terasu. Manžel na gauči fakt spát nemusí, páč máme dostatečně velkou postel (v jednom článku je fotka) 😉 a ok by mi to taky rozhodně nepřišlo.

4. kvě 2019

@bayt Pokud jsou to ekopleny z celulózy nebo podobného přírodního materiálu, nemůžou se samozřejmě rozpadat na částice plastu 🙂 Jedná se o to, že jednorázové ekopleny které jsou teď u nás srovnatelné cenově s plastovými, tedy dostupné pro většinu lidí, jsou snad jen z DM Babylove nature. Tyto ale při větším pročůrání nebo tlaku (v autosedačce, v noci) prosakují, což ale chytrá máma vyřeší použitím PUL svrchních kalhotek z látkovek, pak jsou spolehlivější než plastovky které často protékají kolem nožiček nebo na zádíčka. Samozřejmě jednoznačně vždy jsou ekologičtější látkovky - vyrobí se jen jednou, z přírodních materiálů, které se za pár let třeba vyhodí a rozpadnou. Pouze jsou umělé svrchní kalhotky. Perou se na 60 ne na 90. Spotřeba vody nějaká je ale voda je stále obnovitelná ikdyž je třeba s ní šetřit. Suší se nejlépe ekologicky bez sušičky. Pere se v eko prostředcích. Jednorázovky ikdyž jsou ekologické musíte kupovat stále dokola, musejí se stále vyrábět, na což je potřeba voda i energie, musejí se dovážet, opět energie, CO2, balí se stále do plastu...

4. kvě 2019

@cobaltino rikam, nebrat osobně 😉 my právě sušák nemáme a terasu taky ne, max balkon a ten by to řešil jen v létě. Kdyby byl dům, třeba bych latkovala 🙂A právě znám pár lidí, kterým se manžel i přes velkou postel stěhoval na gauč, ptz mamka s mimcem potřebovala víc a víc místa a chlap chudák nevyspaly 😁 jsem ráda, že to každý dělá po svém, ale čím dál víc se bohužel setkávám s až hysterii, když to někdo dělá jinak, jak některé maminky dávají najevo, že ony to rozhodně dělají nejlepe a mají ve všem pravdu a to mě na tom mrzí,ptz ty druhé to dost depta a pak o sobě mají pochyby. I já měla, obě děti císařem a kojene max do 3 měsíců. U prvniho jsem z těch řeči byla v pr****, teď u druhého syna tam mám právě ty maminky,, chytrolinky,, 😁😁😁 Já třeba nemám ani moc ráda schůzky s maminkama, které se baví jen o dětech, plenkách, kojení, kakani a dalších, toho mám dost doma 😁 Prostě všeho s mírou a dle vlastní intuice. Každá maminka ji má, i když věci dělá jinak než ta druhá 🙂

4. kvě 2019

@bayt Tady vysvětlují, jak to s tou "ekologičností" eko jednorázovek je - když je v nich bioplast na bázi kukuřičného škrobu, neznamená to, že se rozloží.
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-kom...
Tady je moná ne úplně objektivní článek, ale sundavá růžové brýle o většině ekoplen: https://www.biodrogerie.cz/o-plenkach/

Víc se tím zabývat nebudu, pro mě jsou prostě látkovky nejekologičtější. Studovat míru ekologičnosti a rozložitelnosti jakýchkoliv jednorázovek nepotřebuju, kupovat je nehodlám 😉

4. kvě 2019

@cobaltino *sušičku, sušák samozřejmě máme 🤣🤣🤣

4. kvě 2019

@felinegrace Dobře, tak to je zase nová informace - takže i při látkování se tedy spotřebovává nějaký plast? Musím říct, že mě to přimělo si to více nastudovat, zajímavé téma. Jinak DM eko plenky jsem vůbec nebrala v potaz, to vím, že to není doopravdy ekoňůňo :D

4. kvě 2019

@tomici Včera mi bezdětná kamarádka řekla, jak to je super, že se se mnou dá normálně bavit (mluvila jsem o potápění). Měla jsem výčitky svědomí, jestli jsem tedy doopravdy "matka" :D

4. kvě 2019

@bayt ano jsi skvělá matka a k tomu i kamarádka, že netrápís ostatní recma o dětech 🙂🙏 jako prohodit pár vět jo, ale celou návštěvu mlit o dětech, když ona jako bezdetna vlastně neví, o čem mluvíš... To by mě nasralo jako mě teď na mateřské od kolegyň z práce, jak je tam skvěle a jak super bylo sezení na pivu z práce a firemní večírek 😁🤣

4. kvě 2019

@tomici když já nevím, o čem bych jako mluvila :D možná to přijde, až bude syn starší

@cobaltino no, teď jsem si vyhledala článek Stanford Magazine, kde se mluví i o několika studiích, a v podstatě jednorázovky i látkovky vychází nastejno https://stanfordmag.org/contents/don-t-pooh-poo...

@felinegrace

4. kvě 2019

ještě poznámka...neřeší se tam eko jednorázovky, to by zase byla jiná statistika

4. kvě 2019

@bayt Jo, přesně proto nevyhledávám moc společenství jiných maminek - na živo. Chci se taky bavit o něčem jiném, než o dětech a to většinou maminky nějak nedokážou 😀

4. kvě 2019

@zlutykonik oba porody krásné. Obzvlášť ten druhý ♥️♥️♥️

4. kvě 2019

@cobaltino Ale jak s kterou. Mam kamaradky s detma a bavime se o vsem. Zalezi, cim za zenska zila uz pred porodem a co si "ponechala" za zajmy...

4. kvě 2019

@bayt Přesně. Ono taky záleží, kde a komu můžeš ty starosti s dětma ventilovat. Když jseš sama doma a máš akorát to "pískoviště" na potkávání s lidma, tak prostě řešíš děcka. Taky co jinýho, jste tam matky, který se jinak neznají, a mají společné často jen to, že mají děti. A to nemluvím o tom, že můžete potkat někoho na úplně opačném spektru názorů na výchovu atd. Proto se třeba já pískovištím vyhýbám...nebo chodím, když je tam minimum lidí. (jo, nemám ráda lidi a velký shluky matek obzvlášť). Na povídání nedětné mám lidi z koníčků, kterým jsem se věnovala a věnuju doteď, pokud je mezi nějaká matka, pokecáme o dětech, ale i jiných věcech.

4. kvě 2019

@linbrno Zajímavé je, že mám tak vysledování, že takové ty matky, které ničím extra v minulosti nežily - práce je moc nebavila, doma max. zaply telku nebo zašly někam na kafe - tak ty jsou na mateřský nejspokojenější! My trhlý pošuci, co jsme furt něco vymýšleli a někde lítali pak trpíme :D

4. kvě 2019

@cobaltino Díky za článek, pro mě tam jsou teda některé novinky..používám látkovky z bambusové viskozy, což taky není úplně eko, je to podobné jako ten bioplast, s tím že se pere..nejlépe tedy vycházejí biobavlněné pleny (ikdyž tam je samozřejmě spotřeba půdy, vody, energie..na výrobu), prané v eko prostředku a co nejvíce zelenou elektřinou a nějaké vlňáčky - pro mě teda zatím nemyslitelná kombinace :/

4. kvě 2019

@bayt No svrchní na látkovky jsou obvykle syntetické s PUL zátěrem takže plast..víc eko verze je asi ta impregnovaná vlna.. Jinak teda jsem něměla přesné info a je to teda tak že např. Moltex jsou celulozy a DM Babylove z viskozy, celuloza je na tom z eko hlediska lépe..ani látkovky nejsou perfektně eko ale vždy je tam prostor pro víc ekoenergii, ekoprášky na praní..jak se píše v článku na který odkazuješ. O tom že cesta budoucnosti je jednorázové jádro a občas prané svrchní, jsem už četla, tak uvidíme..všechno to je ale buď menší nebo větší zlo a vítězí bezplenkovka :/ :D

4. kvě 2019
Komentář byl odstraněný

Jsem si vzpomněla na tuhle diskuzi 😉
Klasická jednorázová plena versus látka 250 let vs. 1 rok 😉
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1021121...

6. kvě 2019

Začni psát komentář...

Odešli