Ráda bych navázala na článek https://www.modrykonik.cz/blog/anetka1701/article/z-8aukyg/
Asi se shodneme, že hledat si práci po či při rodičovské dovolené není právě jednoduché. A to i v dnešní době, kdy se říká, že "berou všechny". Neberou, nebudeme si nic nalhávat - skloubit rodinný život s pracovním umí být opravdu zapeklitá věc a vůči ženám s malými dětmi je zakotveno mezi zaměstnavateli stále dost předsudků.
Vracíme se do práce povětšinou po určité pauze (mnohdy i pěti a víceleté) - chybí nám potřebné znalosti, nejsme extra časově flexibilní, na rozdíl od bezdětných nám extra nezbývá sil na pracovní "dodělávky" večer či o víkendech.
Spousta z nás by však asi ráda práci, která nás baví - přece jen v zaměstnání trávíme mnohdy více času, než co se nám podaří naspat za noc s malými dětmi.
Anetka1701 nás v základu provedla úskalím napsání životopisu. A co dál?
Zaujme vás inzerát a říkáte si: "Jo to by mohlo být právě pro mne!". Jenže podobných jako vy, jsou třeba desítky. Takže jak zaujmout? Motivačním "dopisem". Respektivem oslovením potenciálního zaměstnavatele v e-mailu (asi už nás moc není, co bychom životopis v dnešní době posílaly poštou).
Není potřeba sáhodlouhého představování své osoby (P.S. ne, fakt není potřeba popsat celou A4 s podrobným a dalekosáhlým popisem vašich dosavadních pracovních "zásluh" - věřte mi, odrazuje to a málokdo to bude ochotný číst). Opravdu stačí třeba 3 - 8 jednoduchých výstižných vět.
Hodně také zabodujete slušným a milým oslovením, poděkováním a dovětkem, že rády více informací sdělíte osobně na případném pohovoru.
Znovu si přečtěte pracovní inzerát, na který reagujete - promyslete si, proč vás právě tato pozice zaujala. Protože popisuje to, co byste chtěla dělat? Protože nabízí práci na částečný úvazek? Protože chtějí po uchazečkách práci a znalosti, které máte z předchozích zaměstnání?
Vyberte si to, co vás zaujalo. A napište to oné personalistce nebo personalistovi na rovinu. Vyzdvihněte své znalosti a důvody, proč vy jste ta pravá.
Názorný příklad - vkládám okopírovaný text inzerátu:
Popis:
Hledáme zaměstnance na pozici junior účetní - požadujeme:
• Min. základní znalosti účetnictví a min. znalosti daní
• Psaní nejlépe všemi 10 prsty na klávesnici
• SŠ vzdělání nejlépe obchodní akademie
• výhodou je praxe na obdobné pozici je, ale není podmínkou
• Dobrou znalost práce na PC (Word, Excel, Internet, E-mail, apod.)
Hlavní náplň práce:
• Vedení účetnictví, příprava podkladů, spolupráce s hlavní účetní
• Spolupráce s vedením společnosti a hlavní účetní
• Ostatní administrativa ve firmě
Co HR v tomto případě třeba napsat?
Dobrý den, paní Vomáčková,
reaguji na vaši pozici "Junior účetní" zveřejněnou dne 19.9.17 na ucetni.cz. Na této pozici jsem pracovala v letech 2013-15. Připravovala jsem podklady pro hlavní účetní, mám praktické znalosti s účetními systémy Pohoda a ABRA, pracovala jsem také v týmu, který připravoval podklady pro roční uzávěrku. Také jsem vedla Knihu jízd a měla na starosti pokladnu s hotovostí obchodního oddělení společnosti.
Věřím, že bude příležitost sejít se s Vámi osobně na pohovoru a doplnit případné informace k mé praxi a znalostem - jsem vám k dispozici na tel.č. ...
Mějte se hezky,
Marta Jandásková
V tomto textu shrnujete vše potřebné a vyzdvihnete své znalosti - i kdyby v dané firmě používali jiný účetní systém - vy máte praxi s dvěma, tzn. že by neměl být pro vás problém se naučit další. Ročními uzávěrkami si dopředu naženete 100 bodů oproti jiným uchazečkám, nemluvě o informaci o svěřené hotovosti (tedy zdůraznění své spolehlivosti) a spolupráce s obchodníky (kdo má s tímto oddělením zkušenosti, jistě ví, o čem mluvím ,-) ). Uvedením personálního serveru a datumu inzerátu zaujmete smyslem pro detail. A svým milým a vstřícným jednáním si prošlapete cestičku mezi těmi, které se ani mnohdy neobtěžují s oslovením kontaktní osoby u inzerátu.
P.S.
Držím vám pěsti, ať si najdete práci, v níž budete spokojené.
@nikolatje Článek se týká přímých reakcí na konkrétní inzerát daného potenciálního zaměstnavatele.
Další super článek, já myslím, že je to tu pro nás hodne přínosné. Před měsícem jsem psala motivační dopis, nebyl vyžadován, nicméně po pohovoru jsem byla ze všech kandidátů vybrana já... Jedná se o pozici, kde se hodně komunikuje, člověk může být na pohovoru nervózní, tak jsem dopis přidala 😉
A spousta lidí ani neví, jak napsat klasický životopis, takže za články díky 😉👍
A rozlišit, kdy je jaká forma třeba, to už je asi na každém ☺
@nikolatje já dostávám motivační dopisy od lidí furt i když je v inzerátech ani nepožaduji.. Každopádně já beru motivační dopis jako snůšku canců, kterým snad nemůže věřit ani sám potenciální uchazeč. Zvlášť, když tam uvádí slinty typu "vybral jsem si právě vaši společnost, protože se mi jeví jako vhodná pro můj budoucí rozvoj.." a pak když mu zavolám, tak ani neví, o jaký inzerát, pozici či firmu jde.. Jinak z pohledu dlouholetého zaměstnavatele se mi spíš osvědčuje brát lidi na doporučení než na zaslaná CV (ale doporučení pouze od schopných lidí s racionál uvažováním..).
Jinak @brunetka11 víš že s tebou hodně sympatizuji, ale tentokrát mám teda jiné zkušenosti i úhel pohledu. Osobně zaměstnávám 4 maminky na mateřské dovolené a musim říct, že jsou to naprosto nejlepší pracovníci. Práce je strašně baví, dělají víc než musí, se 120% nasazením.. jako takhle, u nás ve firmě - práce na projektech, které mají přidělené, se dá dělat kdykoliv a to z pohodlí domova. Mně je jedno, jestli to dělají ve dvě ráno nebo přes den, jestli tu práci udělají za týden nebo za dva, za tři. Jsou placené měsíčně za vedení projektu paušální částkou, a kdy si zkontrolují a připraví podklady od klienta během toho měsíce a kolik hodin nad tím stráví času - je mi šumák, hlavně aby to bylo v daném termínu odevzdané a bez chyb. Navíc práce je královsky placená, práce na částečný úvazek jim vynáší to, co většině republiky na úvazek celý.. samozřejmě ale práce je dost odborná, klade nároky na samostatnost, logické myšlení, pečlivost, znalost mnoha oborů atd.. ale o tom se rozepisovat nechci.. Každopádně - moje zkušenost je ta, že maminky na mateřské mají perfektní potenciál. Těší se do práce, jsou nadšené, přijdou si "konečně" taky po dlouhé době užitečné na něco jiného než úklid vaření a praní, že je někdo pochválí, že mají výsledky, že se nemusí chlapa doprošovat, aby si mohly koupit kabelku.. jsou vděčné a když to řeknu ošklivě - tak zároveň ekonomicky závislé, bojí se změn, bojí se riskovat.. perfektní koktejl pro zaměstnavatele....
je fakt, že moje je specifické odvětví, mně part-time zaměstnanci vyhovují, ta práce se dá dělat z domova.. když jsem zaměstnávala maminku samoživitelku, která byla na full-time a měla pozici, kdy jsem jí v tý kanceláři opravdu denně potřebovala, tak tam byl často problém právě s docházkou, protože měla školkové dítě a to bylo vždy 14 dnů v práci, 14 dnů nemoc, 14 dnů v práci, 14 dnů nemoc.. tam už mi to teda vytáčelo dost, byť vím, že za to nemohla a opravdu se snažila jak mohla, ale ta pozice to bohužel vyžadovala a jiná v té době nebyla možná pro ni vytvořit a ona byla v tak špatné finanční (i rodinné) situaci, že byla za tu práci nesmírně vděčná a hodně o ní stála a já jsem v tomhle ohledu měkkejš a vyrazit jsem jí fakt nemohla (naopak jsem navrhovala námi placené hlídání).. Jináč - jak se bavím s ostatními řediteli a majiteli firem, tak odevšad teda slyším to samé - "nemáme lidi", "nemáme schopné lidi", "bereme kohokoliv, kdo má ruce a nohy"..trh práce je teď v takovym srabu, že si my podnikatelé krademe lidi navzájem což vychytralé zaměstnance staví do pozice "tak a teď si budu diktovat podmínky, protože mám dost na výběr".. i díky tomu se šroubují mzdy tak moc a tak rychle nahoru.. a jen zvyšovat plat nestačí.. musí tu být další benefity (zkrácené úvazky, homeoffice, telefon, notebook - to vše je vlastně už v dnešní době naprosto samozřejmý standart). Z pohledu mého muže pracujícího v nadnárodní korporaci na pozice ředitele - uplně ten samý problém.. nejsou lidi, aktuálně např. v jedné pobočce na 30členném oddělení jim chybí obsazení 6 (!!!) pozic..a nemůžou nikoho sehnat, vděční jsou za naprosto každého.. a poboček po republice mají xy.. suma sumárum - v mém oboru maminky jako zaměstnance vítám, jsou stejně schopné jako před porodem, jen potřebují příležitost a trochu jiný přístup. Mají chuď dokázat, že nepatří jen k plotně a naopak je vnímám ještě jako výkonější protože se naučily multitasking, krizový management a určování priorit.. a tyhle měkké dovednosti jsou k nezaplacení. Jako zaměstnavateli se mi naopak spíš vyplácí je mít na ty zkrácené úvazky, protože i logicky - pokud pracujete 10 hodin týdně tak vaše pracovní nasazení a péče 1 projektu věnovaná je o mnoho vyšší než péče na 4 projektech při 40 hodinách týdně.. no to jsem se rozepsala 🙂) tak dobrou
@budouci_maminka berete dalsi matky na materske?😉
@nikolatje samozřejmě, dokonce nám i inzerát visí 🙂) ale jen schopné a se zkušenostmi v oboru
@budouci_maminka mohla bych poprosit o odkaz na inzerat?
@budouci_maminka Když my se vlastně shodneme... ,-)
Pokud mi tam dotyčný/á napíše "Já, já, já jsem nejlepčí!!!" (jakože ano, i tohle mi přišlo) nebo "vybral/a jsem si vaši společnost pro svůj rozvoj..." - beru automaticky zpátečku - když najdu v CV potřebnou praxi a znalosti, pozvu si jej/ji. Pokud ne, zamítám.
Ale pokud mi teď někdo na aktuálně otevřenou asistentskou pozici napíše, že měla na starosti evidenci majetku (což ve většině CV prostě kandidátky z nějakého důvodu nenapíší), rovnou postupuje do dalšího kola, i bez telefonického pohovoru 😉
A je mi jedno, že to dělala pět let dozadu.
@budouci_maminka A s těmi nej zkušenostmi s holkami na rodičáku - nápodobně... Příští měsíc se v týmu "rozrosteme" o další tři děti.
80 % týmu mám postavený na kolegyních s malými dětmi, flexibilní úvazky jsou všechno holky na rodičáku. Přes veškeré výtky vedení, co chvíli slyším, jestli to mám zapotřebí, že si takhle komplikuji práci a život.
Takový názor nesdílím - ano, je to průser, když nám onemocní děti. Na stranu druhou jsme všechny flexibilní, vzájemně se vykrýváme a pomáháme si - jednou tamta, podruhé tamta. Je nám jasné, že se permanentně musíme učit za pochodu a reagovat velmi pružně, takže jet a spoléhat na zajeté koleje u nás fakt nehrozí.
Všechny si mohou vybrat určitý počet dní home office, máme k dispozici oficiální sick days. Někdy však nezbývá, než aby si některá vzala OČR, ale na stranu druhou - já mohu kdykoliv zvednout telefon a žádná z nich mi neotříská o hlavu nebo nevyčte, že si v té době sedne na hodinku k notebooku a potřebná data mi pošle.
U holek na plný home office - nápodobně - je mi jedno, jestli svou práci udělá ve čtvrtek v noci, v pondělí ráno či během víkendu. Prostě máme dohodnutý určitý objem práce (kdy jsem si musela najít a následně pro všechny nastavit parametry, aby byla měřitelná - přestože se jedná o HR).
P.S.
Víš, co je paradox? ,-) Jediného člověka, kterého jsem musela za poslední roky řešit s neplněním dohodnutých úkolů a neflexiblitou zorientovat se v řešené oblasti, byla holka - bezdětná, na plný úvazek.
Mně tuhle volali z jedné firmy několik hodin po odeslání životopisu a to jsem si myslela, že mi ani neodepíší. Ale zřejmě je šokoval natolik, že se rozhodli mě oslovit. Zcela normálně jsem tam přiznala, že se vracím z rodičáku, bylo to taky poprvé, kdy jsem si dala práci s motivačním dopisem, do té doby jsem měla přesně takový názor, jaké tu padly - jaký je to canc a že to stejně nikdo nečte. Ačkoliv to nebyl ani tak motivační dopis, jako spíš průvodní mail. Kde jsem napsala stručně, jakou mám kde praxi a jak jsem se snažila i během rodičáku, i když tedy v jiném oboru a že teď se vracím po rodičovské dovolené a že je mi jasné, že to nebude procházka růzžovým sadem, ale že se velmi těším (samozřejmě jsem to tam napsala jinak), noa to hlavní - dala jsem si práci s předmětem mailu a napsala tam přímo, že bych chtěla pracovat pro danou společnost. To bylo poprvé, kdy jsem nevypisovala nějaký přiblblý kontaktní formulář, ale rozhodla se prostě ragovat jen sama za seben auvedený mail. Byli velmi ochotní, ale bohužel jsem nakonec práci nemohla vzít, jelikož byl problém s pracovní dobou - se třemi dětmi a manželem s určitou pracovní dobou, přes kterou nejde vlak, by se dvousměný nepřetržitý provoz zvládal dost těžko. Ale aspoň mi to dalo naději, že být upřímná se vyplatí.
Začni psát komentář...
Dovolim si reagovat. V dnesni dobe rady pracovnich agentur je bezne ze agentura na vas napise posudek sama-tzv prvni dojem a ten prezentuje potencialnimu zamestnavateli. Takze ja dostavam na stul hlavne CV ze kterych vybiram. Motivacni dopis jsem za 10 let videla jen jeden. A ten mi osobne predal kandidat sam.