Čekáte na první slůvka? Blíží se 1. narozeniny vašeho dítěte a nebo už je dávno po nich? Ať už chcete jen tak trošku podpořit první slůvka nebo vám jde o cílenou stimulaci, protože slova ne a ne přijít, mé dnešní řádky patří vám.
Než začne dítě pojmenovávat lidi, zvířata, věci... musí mít tyto pojmy ve své pasivní slovní zásobě. Tedy slovům rozumí, má o nich konkrétní představu. Když slova nepřichází, přichází komentáře typu:
"asi na něj málo mluvíš" nebo "málo si prohlížíte knížky."
Knížky jsou nesporně významným pomocníkem pro vývoj řeči, trénujete u nich sdílenou pozornost a ta je klíčová pro komunikaci. Ale když dítě knížky spíše odmítá, nevydrží u nich, nezoufejte. Zkoušejte dál a ke kratičkým chvilkám s knížkou přidejte i
m a n i p u l a č n í h r u.
U prohlížení knížek dítě nasloucháním vašich komentářů a ohlížením obrázků dítě spíše jen přijímá, je pasivnější. Když k tomu ale přidáme ještě motorickou činnost (dítě manipuluje s předmětem) "útočíme" tak přes více smyslů a z toho může vaše dítě profitovat.
Asi si umíte představit mé okouzlení a radost, když náš Toník začal trousit první slůvka. Jak jejich produkci podporuji? Intuitivně využívám jednoduchých manipulační her.
Máme doma mísu (každá máma nemá Emu, ale určitě má mísu;) ), do té mísy dáváme nejen hračky, ale i předměty, které Toníka zaujaly a jsou bezpečné pro hru. Její obsah se tedy mění. Do mísy jsem přidala například figurku krávy.
Každý den jsme "hledali" krávu s doprovodným komentářem:
Toni, kde je BÚ? BÚ! Následně vybírám a pak vybírá i sám Toník krávu z mísy. Zvedne ji a následuje společná radost, že jsme ji zase našli. Jé tady je. Tady je BÚ, kráva, BÚ!
Tedy než od Toníka zaznělo BÚ (ano, i krátké BÚ je slovo, pokud je opravdu adresované krávě, protože děti broukají hlásky a slabiky nejdříve jako vokální hru a to za slova ještě nepovažujeme), mohl rituál s mísou přinést své ovoce a
rituály děti milují, všimli jste si toho?
Toto "schovávání" oblíbených hraček a věcí nemusí být jen rituálem. Může být hrou pro rozvoj orientace, zrakového vnímání. U starších dětí, můžete "přitvrdit" umístěním hračky na dobře viditelné místo v pokoji, v úrovni dětských očí a trénovat už v postoru. Nemusíte se tak omezovat jen na mísu, krabici či polici....
Zdraví Vás Barbora
kde najdete tipy a návody, aby řeč Vašeho dítěte byla dobrá.
#blogujeme #mk_blog_academy #blogujeme #materstvi #vyvoj reci
Elois, psala jsem Vám soukromou zprávu. Dorazila?
jejda milej! zkoušela jsem posílat podruhé - a odeslal se jen divný hybrid. Který působí více než divně. Omlouvám se, ale nemůžu za to! PROSÍM napište mi na FB na stránku - pro SLOVA.
Jo, našla jsem to FB, napíšu vám tam.
@xkletzlo No snad se obě dočkáme. 🙂
@bar21 Tak nějak se nám velice rychle podařilo zbavit té velké závislosti - dudlíku, fakt jsem nečekala, že to půjde tak dobře.🙂 Davídek ho už nemá ani na noc. Slova sice zatím neříká, ale třeba když hraje hudba, tak si pobrukuje, což s tou věčně ucpanou pusou nedělal, tak doufám, že i těch slov se dočkáme brzy.
Začni psát komentář...
Dobrý den, dívala jsem se na vaše stránky, vidím, že jste logoped. Mám prosím jen dotaz. Mému synovi je 2,5 roku a stále ještě nemluví. Prakticky vůbec, neřekl ještě ani máma, táta. Umí zvuky zvířat, umí říct "ne" ale to je vše. Zatím má stále dudlík a to tak, že ho jen málokdy dá z pusy, chápu, že i to je chyba, ale chci se zeptat, je to nemluvení stále ještě v normě? Okolí se na to už divně tváří, že stále ještě nemluví, prý mu mám více slabikovat a ne s ním mluvit normálně, ale on se vůbec nechytá. Je nějaká rada? Děkuji.