Dobrý den, paní doktorko,
v listopadu 2021 jsem od developera koupila novou bytovou jednotku na základě kupní smlouvy. Záruční doba 2 roky. Na konci dvouleté záruční doby tj. v září 2023 jsem reklamovala prosakující vodu na stropě (nad mým bytem je terasa). Oprava byla provedena malířem, který flek na zdi pouze zamaloval. Po asi 9 měsících se opět na stejném místě objevil prosakující flek od vody. Když jsem ho opět reklamovala, tak mi byla reklamace zamítnuta s tím, že již uplynula 2letá záruční lhůta na bytovou jednotku.
Domnívám se, že oprava byla provedena nedostatečně, a proto se po čase opět objevila prosakující voda.
Mám právo na bezplatnou opravu?
Je nějaká lhůta na uplatnění reklamace opravy?
Jak bych měla teď postupovat?
Děkuji za radu.
S pozdravem
Hana
Dobrý den,
Vaše situace spadá do oblasti odpovědnosti za vady a reklamací vadně provedených oprav, přičemž právo na bezplatnou opravu může být zachováno i po skončení původní záruční doby na bytovou jednotku.
Pokud byla oprava provedena v rámci záruční doby, měla by být provedena kvalitně a problém s prosakováním by měl být odstraněn trvale. Jestliže malíř pouze přetřel flek, ale neřešil příčinu, nebyla oprava provedena dostatečně. Vadné plnění nebo nedostatečná oprava může znamenat, že původní vada nebyla vůbec odstraněna, a v takovém případě se můžete domáhat nové, řádné opravy.
Podle občanského zákoníku platí, že pokud byla oprava vady provedena v záruční době a ukáže se jako nedostatečná nebo nesprávná, můžete vadu reklamovat znovu. Přestože uplynula dvouletá záruční lhůta, reklamace vadně provedené opravy je možná. Můžete se odvolat na to, že původní vada nebyla řádně odstraněna.
Doporučovala bych Vám poslat developerovi písemnou reklamaci, kde uvedete, že původní oprava vady nebyla dostatečná, neboť malíř pouze přetřel skvrnu, ale neřešil příčinu prosakování. Požádejte o opětovné prošetření problému a provedení řádné opravy, která odstraní příčinu vlhkosti. Uveďte, že vzhledem k tomu, že vada nebyla odstraněna trvale, trvá odpovědnost developera za řádné provedení opravy. Přiložte fotografie původní a aktuální vady a kopii původní reklamace, pokud ji máte, jako důkaz, že jste vady řádně reklamovala ještě před koncem záruční lhůty.
Pokud developer nereaguje nebo reklamaci opět zamítne, můžete:
• Obrátit se na odborníka, např. stavebního technika, který může provést posouzení opravy a vystavit zprávu o příčině problému a její nedostatečné opravě.
• Domáhat se práva na bezplatnou opravu soudně, přičemž by vám odborný posudek pomohl jako důkaz v případném řízení.
V případě zájmu o právní zastoupení jsem Vám k dispozici.
JUDr. Renáta Smetana
Smetanovo náměstí 979/2, Ostrava
mail: info@advokatkaostrava.cz
web: www.advokatkaostrava.cz
tel.č.: 603 33 33 44