Dobrý den,
syn, 5,5 let, špatně mluví. Mluví rychle, drmolí a nedostatečně otevírá ústa. Hlásku T (vyslovuje jako K), D (jako G), L vyslovuje vzadu, moc nepoužívá sykavky, o R a Ř ani nemluvím.
Už skoro rok navštěvuje logopedickou ordinaci a pořád se nemůžeme dostat přes Č, začínali jsme na Ť, TI, ke kterému se máme opět vrátit (aby si lépe upevnil tuto hlásku). Jen jsem se teď dočetla, že Ť se mají děti učit, když mají už upevněnou hlásku T (kterou syn bohužel vůbec nepoužívá). Artikulační cvičení děláme pravidelně a jazýček už začíná být více ohebnější.
Chtěla jsem se zeptat, jestli je tento postup správný nebo radši upozornit logopedku, že zakopaný pes může být v tom T.
Děkuji
Dobrý den,
pokud syn drmolí a má zrychlené tempo řeči, doporučuji pravidelně slabikovat a jednotlivá slova vytleskávat. Dobré jsou také rytmické hry a rozpočítávadla.
Na zpomalení tempa řeči pomáhá také přirovnání k želvě nebo k zajícovi. Zkoušejte mluvit pomalu jako želvičky a následně zase rychle jako zajíci. Syn si pomocí hry zafixuje pomalejší tempo a ovládání vlastního tempa řeči.
Co se týká hlásky T, D a pravděpodobně i N (všechny hlásky se tvoří na stejném místě, na alveolárním výstupku za horními zuby), děti by ji měli zvládat okolo 3, tří a půl let. Tyto hlásky přímo neovlivňují výslovnost hlásky Ť (která se vývojově tvoří do 4,5 let), ale jsou hláskami vývojově staršími.
S Vaší logopedkou byste měla konzultovat vše a ona by Vám měla také vysvětlit, proč zvolila právě tento postup vyvozování jednotlivých hlásek. Obvykle se v logopedické praxi postupuje od vývojově nejstarších hlásek k těm nejmladším. Není to však žádné pravidlo. Občas dětem jde něco jiného a tak se začíná od jiných hlásek.
Je dobře, že děláte artikulační cvičení a jazyk i celé artikulační ústrojí pomalu sílí.
S pozdravem a přáním rychlé nápravy výslovnosti u syna,
Dana Svozilová
Mgr. Dana Svozilová, DiS.
Web: www.logopedie-svozilova.cz
E-mail: dana@logopedie-svozilova.cz
Tel.: +420 728 433 982