Koktání. Co myslíte?

Zodpovězené
2. kvě 2020

Dobrý den,

dcera, 3,5 let, nám krásně povídala a cca od února začala mírně koktat, žádné stresování, fyzické tresty a ani řvaní nezná. Vše se snažíme řešit v klidu a vysvětlováním. Určitě to není v každé větě a také na týden to úplně vymizelo a pak zase začala. Když zpívá, tak nekoktá vůbec. Přijde mi, že chce něco rychle říct a tím se zakoktá, ale bojím se, aby to nebylo něco vážnějšího, proto Vás prosím o názor.

Děkuji a přeji hezký den.
Lucie

Dobrý den Lucie,

mezi 3. a 4. rokem se často objevuje takzvaná fyziologická koktavost. K té dochází převážně díky rychlému psychickému vývoji dítěte. Ale artikulační ústrojí tuto rychlost „nestíhá“ a dítě nenachází tak rychle slova k tomu, co by chtělo sdělit.

Tato fyziologická či vývojová koktavost by měla cca po 3 měsících sama ustoupit. Pokud se problém horší a nebo pokud se koktavost u někoho z rodiny dříve objevila, je lepší vyhledat pomoc logopeda.

U komunikace s dcerou byste měla dodržovat určité zásady – Koktání nijak nekomentovat a neupozorňovat na něj, aby z něj neměla dcera trauma. Udělat si na dceru čas, když Vám chce něco říci, sehněte se na její úroveň, ať si vidíte hezky do očí a dejte najevo, že na její sdělení máte čas a že je pro Vás důležité. Nepřerušujte ji při její promluvě. A nedoříkávejte za ni slova ani věty. V klidu vyčkejte až vše řekne sama. Můžete však po dceři její celé sdělení zopakovat a ujistit se tak, že jste ji dobře rozuměla. „Ty mi chceš říci, že.... Chápu to dobře, že... atd.“

Dohlédněte na to, aby se dceři nikdo nesmál. A kdyby ona sama za Vámi se svým problémem přišla a chtěla o něm hovořit, mluvte s ní otevřeně a klidně.

K vymizení koktavosti také pomohou různá dechová a fonační cvičení. Například zkoušejte nacvičit dostatečný nádech nosem a výdech ústy. Výdech můžete prodlužovat pomocí foukání brčkem do vody, foukání na svíčku (opět co nejdelší, aby plamen svíčky pouze plápolal a nezhasl.) Zkoušejte také nácvik rychlosti a plynulosti řeči. K vizualizaci tohoto cvičení pomůže obrázek nebo představa zajíce (jehož tempo řeči je rychlé) a želvy (ta mluví pomalu a jednotlivé hlásky na sebe navazují).
Dobré je také cíleně rozšiřovat slovní zásobu dcery, aby nemusela jednotlivá slova hledat. Zkoušejte dle obrázků vyprávět známé pohádky, zkoušet dle situačních obrázků vyprávět příběh (například jak se staví sněhulák, co děláme po probuzení, atd.), kdy vždy podle alespoň 3 obrázků převyprávíte děj. Nebo zkuste pro jednu činnost vymyslet více slov.

Zkuste dceři také číst a nebo na ni mluvit malinko pomalejším tempem, ale dodržujte přirozený rytmus řeči. Aby řeč nezněla strojově či roboticky.

S pozdravem 
Dana Svozilová


Mgr. Dana Svozilová, DiS.
Web: www.logopedie-svozilova.cz
E-mail: dana@logopedie-svozilova.cz
Tel.: +420 728 433 982