Dobrý den,
mám dcerku 4 roky a tři měsíce starou. Dost patlá, hlavně mi vrásky dělá výslovnost L, kterou nezvládá vůbec. Kromě L neumí sykavky, R a Ř. Ostatní hlásky zvládá, nebo aspoň v některých slovech zvládá a v jiných ne, ale to očekávám, že naskočí časem.
Ve školce nám v září logopedka řekla, ať se přijdeme poradit ve 4 letech, jenže pak přišla karanténa a vše je zavřené. Doma s dcerou aspoň cvičím artikulační cvičení na jazýček. Zpočátku měla problém vůbec opřít špičku jazyka za horní zuby, to už teď umí, ale vyslovit L jí vůbec nejde. V momentě, kdy s ní chci cvičit už samotnou hlásku, položí jazyk dolů a s použitím rtů a brady řekne "uo".
Chci se zeptat: 1. Existuje nějaký trik nebo cvičení, aby se vůbec naučila to samotné L nějak vyslovit?
Mechanicky ji to učím, jak opřít jazyk za zuby a švihnout dolů, ale to jí vůbec nejde a nechce moc spolupracovat.
2. Mám už to aktivně řešit a hledat logopedii, kde nás vezmou (před prázdninami a po uvolnění karantény bude asi všude nával), nebo jestli mám počkat do září (to bude mít dcera 4 a 7 měsíců)?
Nastupuje do jiné školky, má jim tam chodit co dva týdny klinický logoped. Dcera sama si svůj problém uvědomuje, mele celý den, má velmi bohatou slovní zásobu a komplexní myšlení, ale nikdo jí nerozumí. Ještě dodám, že jako miminku jí na ORL uvolňovali horní retní i podjazykovou uzdičku, tak tam problém snad nebude.
Děkuji za odpověď, nevíme si doma moc rady, co máme dělat.
Dobrý den,
před aktivním zaměřením se na hlásku L je třeba zkontrolovat hlásky D, T, N, které jsou pro zvládnutí L důležité. Na D, T, N, by měl být správně jazyk za horními řezáky a při vyslovení těchto hlásek vytvoří jazyk lehký závěr (přimkne se k dásni za horními řezáky a „uzavře“ proud vzduchu) a po uvolnění vzduchu, jazyk lehce odskočí vzad.
Pokud jsou tyto hlásky v pořádku, pokračujte v trénování zvedání jazyka a zvětšování čelistního úhlu (ústa musí být po celou dobu výslovnosti hlásky L dostatečně otevřená). Trénujte také pohyby jazyka do stran, kdy se jazyk pohybuje pomalu z koutku do koutku aniž by se dotýkal dolního rtu. Pokud se toto všechno bude dařit, můžete zkusit vokalizovat dlouhé Llllll s jazykem za horními řezáky, potom můžete přidat "spadnutí jazyka za dolní zuby". Pokud se to stále nebude dařit, můžete jazyku pomoci ukazováčkem, který před ústa umístíte jako když zkoušíte gesto "pššš" a při vokalizaci L jej olíznete. A následně pokračovat se slabiky -LllllA, LllllE, atd.
Pro nácvik každé nové hlásky je také sluchové vnímání dítěte. Dcera by měla sluchem bezpečně rozlišit hlásku L od hlásky R, V, J i jiných hlásek. Zkoušejte proto také rozpoznávat v jakých slovech je přítomné písmeno L a v jakých ne. Při vyslovení slov s L můžete zprvu Llll cíleně protahovat (Llllampa), dceři by to mělo pomoci také s uvědoměním si pozice jazyka v hlásce L.
Návštěvu logopeda již nyní doporučuji. Sice bude do nové školky docházet klinická logopedka, ale její čas pro každé dítě bude jistě omezený. A včasnější péčí rozhodně nic nezkazíte. 🙂
V případě zájmu mohu poskytnout online konzultace i materiály k domácímu procvičování.
S pozdravem,
Dana Svozilová
Mgr. Dana Svozilová, DiS.
Web: www.logopedie-svozilova.cz
E-mail: dana@logopedie-svozilova.cz
Tel.: +420 728 433 982