Dobrý den,
dcerka měla v lednu 4 roky a začalo se jí dařit vyslovovat písmenko L krásně, čistě ve slovech, kdy je L na začátku a nebo uprostřed slova. Na konci slova jí to L ale pořád nejde a jazýček se jí nedaří v puse umístit na správné místo.
Naučí se to časem sama a nebo mám vyhledat logopeda už nyní? Popř. s ní nějak jinak trénovat?
A ještě na závěr, když vyslovuje jen slova, tak se jakoby soustředí a daří se jí. Když ale mluví, vypráví, hraje si, tak je L to tam a vůbec ho aktivně nepoužívá.
Děkuji Vám.
Dobrý den,
děkuji za dotaz. Vývoj hlásky L se u dětí dokončuje právě okolo 4 let. Zpravidla se nejprve objevuje na začátcích slov a v uzavřených slabikách. Na koncích slov je to náročnější. Pokud dcera nemá problémy s vývojově staršími hláskami (P, B, M, D, T, N, J, H, CH, K, G, V a F), není nutné vyhledávat logopedickou pomoc.
Ale trénovat sama s ní rozhodně můžete 🙂. Nejprve spolu zkoušejte izolované L. Zopakujte si ho, a pojmenujte si vše, co se v ústech děje, i když ho dcera už umí. Zkuste si zopakovat slova, kde již dcera L zvládá bez obtíží a následně ho spojujte s jednotlivými samohláskami - áL éL – atd. A nakonec zkoušejte jednoduchá slova – bál, sál, atd. Podporujte u dcery také sluchové vnímání a určení pozice hlásky ve slově - například u slova Lampa. Vyslovte slovo a ptejte se dcery, jestli tam L je, nebo není. A kde je - na začátku, na konci či uprostřed.
Pokud se dceři daří hláska L pouze pokud se na výslovnost soustředí, i to je v pořádku. Občas u ní prostě převažuje důležitost toho, co Vám chce říci nad tím, jak to chce říci. Zkuste začlenit trénování jednotlivých slov obsahující hlásku L do her. Můžete si třeba nakreslit obrázky a pak si s nimi tvořit příběhy nebo věty. Dceru vždy upozorněte, že nyní budete trénovat písmenko L. Později můžete zařadit do hry a domácího trénování také básničky zaměřené na hlásku L.
S pozdravem a přáním hodně úspěchů s fixací L,
Dana Svozilová
Mgr. Dana Svozilová, DiS.
Web: www.logopedie-svozilova.cz
E-mail: dana@logopedie-svozilova.cz
Tel.: +420 728 433 982