Dobrý den,
chci se zeptat ohledně vývoje mého batolete. Přijde mi, že oproti vrstevníkům "umí méně věcí".
Jde to nějak zlepšit cíleně? A je to v jeho letech v pořádku? Konkrétně:
Malej moc nemluví: pouze ham, ne, máma (jen, když něco ode mě potřebuje), táta, teta, děda, takové hlášky jako lála, baba, brm (to když si hraje s autíčkem nebo na něm jezdí), jeee. Když si pročítáme knížku se zvířátky, ukáže na ně, ale neřekne např., že kravička dělá buu apod.
Ohledně čištění zoubků, snažíme se každé ráno, dívá se na mě, kartáček si dá pod vodu, chce pastu, ale přímo zoubky si vyčistit nenechá. Zoubky mu začaly růst před prvním rokem.
Na nočník posazujeme, vydrží si tam i hrát, zkoušíme týden, ale ne a ne se tam vyčůrat.
Venku chodí rád po svých, ale když se změní směr kam nechce jít, začne se vztekat, lehne si a až po chvíli teda jdeme dál. Když venku např. letí letadlo ukážu, podívá se, ukáže, ale sám od sebe neukáže.
S ostatními dětmi si hraje rád, dává jim hračky do ruky, staví komínky, ale když mu třeba řeknu dej Tomáškovi medvídka, tak mi přijde, že nerozumí, neudělá to. Když je zabraný do jiné činnosti a volám na něj, otočí se až někdy na několikátý pokus.
Je moc rád chválený, umí si zatleskat, když se mu něco povede, kreslení ho nebaví, rád mi pomáhá s domácími pracemi, staví lego, skládá komínky, snažíme se dávat vkládačky se správnými tvary, snaží se, ale nejde to úplně, tvary nedává od nejmenšího po největší na kužel. Hraje si na schovku. Když mu řeknu, ať podá to a to, zřejmě nerozumí. Rád dovádí a předvádí se, když je u nás návštěva. Chodit začal po roce.
Jinak je to šťastné batole, mazlivé, aktivní.
Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
podle popisu projevů Vašeho syna usuzuji na normální vývoj a milující maminku.
Řeč - očekávejte prudký vývoj okolo druhého věku,
zubní hygiena - toho času stačí, když se s ní a kartáčkem pomalu seznamuje,
nočník - uvědomění si potřeby nastává nejdřív okolo druhého roku (již jsem zde opakovaně toto vysvětlovala ),
chování - samozřejmě jeho představy, kam se teď půjde, mohou být zcela odlišné a prostředky, jak Vás řídit, má omezené.
Obecně pro rozvoj dítěte je důležitý pobyt venku, ideálně 5 hodin denně, stimulace batolete reálnými stimuly (tj. ne pomocí medií a jiných technologií), čas jeho učení střídat s časem pro jeho odpočinek (a nechat batole, aby o věcech mohlo samo přemýšlet a zpracovat si nové postřehy a názory), dát mu prostor i pro aktivity, které chce dělat dítě samo.
V případě, že byste měla pochybnosti o vývoji řeči, popř. podezření na sluchovou vadu, upozorněte Vašeho pediatra.
Přeji Vám krásný zbytek dne.
MUDr. Lenka Emmerová