Školka - dělit děti podle věku nebo nedělit?

michelle1
13. kvě 2015

Paní ředitelka nám sdělila vyjádření inspektorky, která nebyla spokojená, že jsou děti rozděleny do tříd podle věku. Údajně to brání socializaci dětí. A proto by mě zajímal váš názor, zda děti dělit, nedělit, případně plusy a mínusy. Díky.

dc2015
13. kvě 2015

Podle mě dělit, předškolák potřebuje jinou péči než 2 a půl letý prcek. Ve školce jsem byla jen jako záskok přes léto, ale jako maminka jednou budu chtít školku, kde děti podle věku rozčleněny jsou.

ojika
13. kvě 2015

Ahoj, já jsem se na toto téma bavila s maminkami, které běžně potkávám. Většinou ty, které mají dítko ve školce se smíšenými třídami byly spokojenější než ty druhé. Já osobně bych byla raději, kdyby se děti nedělily (až na předškoláky) a byly spolu větší s menšími. Ty menší se lépe otrkají a můžou se od těch starších učit. A ty starší děti se zase učí trpělivosti a kamarádské výpomoci například při pomoci s oblékáním 🙂

dc2015
13. kvě 2015

@ojika S tím souhlasím, já zažila úplně smíšenou a teda musím říct, že to bylo peklo 🙂 Jak pro dospělé, tak pro děti.

latkovkybrno
13. kvě 2015

@ojika Ivet, souhlasím s tebou, ale bohužel jsem viděla praxi. To, co píšeš je utopie. Krásná, ale utopie. Já jsem se zatím setkala spíše se "šikanou" menších dětiček těmi většími než pomoci, tak nevím.. Sama názor ještě nemám uzavřený .

ev.ka
13. kvě 2015

@ojika takhle to zní fajn, akorát ve většině školek jsou prakticky děti od 4 let (kvůli nedostatku kapacity), tedy vyčlenit předškoláky, tak to už máte prakticky věkově rozděleno... od 3 let tam děti nejsou

jinak jsem také pro smíšené třídy... + u nás mají předškoláčci vyhrazený čas na předškolní přípravu. Je to fajn systém. většinu času trávit společně s mladšími. V životě taky nebudou jen se sobě rovnými.

terezapetrova
13. kvě 2015

@michelle1 ja mam ditko ve smíšené třídě a největší spokojenost 🙂 také myslim, ze třeba do 5ti let neni tak nutné aby dite bylo v MS striktně jen s dětmi svého veku..

betelgeuzz
13. kvě 2015

Já myslím, že oboje má své výhody i nevýhody. Dřív se ve všech školkách děti podle věku dělily, teď je zase moda je nedělit. Naše školka je ve městě snad jediná, kde jsou rozděleni podle věku. Teda jsou v ní 2 třídy, v jedné děti 3 a 4 roky, v druhé 5 a 6. Není to striktní, spíš, jak jim vychází počet dětí, aby byly přibližně na polovinu. Jsem s tím spokojená, ale předpokládám, že bych byla spokojená i s tou smíšenou. Ale v naší školce nejsou třídy oddělené tak, že by se děti nepotkávaly. Ráno jsou spojení, v 7 se rozdělí, pak jsou společně na zahradě, v jídelně a po obědě část dětí odchází, ostatní spí v jedné ložnici a odpoledne už jsou dohromady.

beveron
13. kvě 2015

taky mám dítě ve smíšené třídě a musím říct, že to má své výhody.
předtím byl jako tříletý mezi stejně starými dětmi asi měsíc a bylo to peklo. jak jedno začalo brečet, strhla se lavina a nebyl nikdo, kdo by jim ukázal, že si můžou v klidu pohrát.
nyní měl na začátku předškoláčka, který mu hodně pomáhal, tak v něm měl vzor a nebál se tolik. předškoláčci taky mají vyhrazený čas pro svou přípravku a pak mají program všichni. zároveň ví, že až bude předškolák, bude zase pomáhat on. ale to by měl pomáhat svý sestřičce, tak uvidíme. 😉

menší děti mají oporu a pomoc ve starších
starší se učí odpovědnosti když pomáhají mladším
a role se zase otočí, nepřijde mi to špatné

metallico_mondo
13. kvě 2015

sestra (9let) chodila do smíšené třídy a mamka si to nemohla vynachválit ( za mě taky pohodička ) předškolní měly vyhrazený čas na přípravu ale jinak si hrály a i na procházky chodily společně. Starší se učily opravdu trpělivosti od malých a naopak. Ovšem to byla školka na vesnici. Upřímně musím říct.... když vidím jak chodí výchova ve městě kde teď bydlím tak bych asi nechtěla do školky smíšené hodně bych se obávala té šikany ovšem ta díky ,,dokonalé´´výchově rodičů je i mezi stejně starými :-/ je to hrozný

beveron
13. kvě 2015

šikana může být všude. honzík si taky někdy stěžuje že mu někdo kroutí ruku ale jsou to většinou ty stejně starý jako on. na předškoláka si ještě nikdy nestěžoval. naopak, doma o nich mluví až s jakousi úctou nebo jak to říct.
někdy mi řekne, že to jde kecnout učitelce. tak mu říkám, nežaluj, prostě se postav, dej si ruce v bok a řekni: tohle se mi nelíbí, tohle mi nedělej. a ono to i funguje. nevím do jaké míry to je opravdu "šikana", myslím si, že je to spíš takové praní, soupeření ale neuškodí mu, když se naučí postavit sám za sebe.

aajda
13. kvě 2015

Za mě asi smíšené. Z více důvodů, ale hlavně... Nevím, jak to funguje v jiných věkově dělených školkách, ale v té naší každý rok překopají komplet třídy podle věku. Takže první rok byla Agi skoro nejmladší, na ty děti si zvykla, no a druhý rok většina jejích kamarádů šla do "starší" třídy a ona zůstala jen s jednou holčičkou a přibyly samé nové děti. Tak byla celkem dlouho smutná, že dvě nej kamarádky má v jiné třídě. Taky teda nevím, jestli v těch nedělených to tak nefunguje, ale tohle byla věc, co mě hodně mrzela.
A pak se mi taky moc nelíbí, že spousta aktivit je ve školce jen pro nejstarší třídy. Některé výlety, kreslící kroužek, atd.

veruska007
13. kvě 2015

Za mě podle věku. Kluci chodí do smíšené a nelíbí se mi to. S předškoláky se pracuje jen velmi málo (předškoláci mají práci - když mladší děti spí, pokud si ovšem nejdou odpočinout, což náš syn většinou chodí ☹). Jelikož bydlím kousínek od školky a vidím za keře na pískovišti, šikana v mírné formě probíh - výhradně starší děti proti mladším.

glimmer
13. kvě 2015

u nás na vesnici je bohužel školka společná do jedné třídy ... je tam 28 dětí od 2,5 - 6 let a přijde mi to nevhodné jak vůči předškolákům, kteří potřebují jinou péči tak i ohledně malým dětem, které zase potřebují více péče ... měli jsme i problémy s šikanou, od starších dětí vůči malým ... 😒

andelka
13. kvě 2015

Máme dělenou a jsem ráda. Mamka je bývalá učitelka,zažila kde co,a vidí víc pozitiv v dělených třídách. I když trend je opačný,v posledním působišti měli 15 let smíšené, umí pracovat s oběma verzemi,ale radši má dělenou.

zo_ja
13. kvě 2015

Smíšená
1) je to tak přirozené - sourozenci v rodině, děti v širších rodinách/ze sousedství/celá ves
2) sourozenci můžou být spolu. Neumím si představit dát do školky sourozence, kteří 3-4 roky spolu žijou, a pak je rozdělit.... Takže ten mladší nemá ani oporu ve starším. A leckdy ten starší půjde kamkoli dělat cokoli, ale podmínkou je "mladšího s sebou". Jinak je to kolektivizace na úkor rodinných vztahů.

pabka
13. kvě 2015

Za mě dělená podle věku a také tak školku vybírám (do státní se malá nedostala, půjde do soukromé). Pro mě převažují pozitiva v dělených třídách podle věku. Dnes jsou moderní třídy smíšené, podle popisu to zní dobře, ale v praxi od kamarádek slyším dost stížností a negativ. I v kroužku na cvičení vidím, že naše dcera se cítí lépe v kolektivu vrstevníků. Takže za mě dělené.

lucieandrlova
14. kvě 2015

@michelle1 Myslím, že to je individuální také dle dítěte... Každé je jiné a vyhovuje mu něco jiného. Já bych uvítala smíšenou. Chápu argumenty proti a možná, že změním názor, ale po prázdninách půjde dcera do smíšené mezi starší a jsem ráda... Do státní jsme se letos nedostali, tak chodí 3 dny do soukromé, kde jsou rozděleni podle věku a máme s ní celý rok peklo... Od října nám vysvětluje, že tam nepatří, že chce mezi starší děti, že tam má kamarády a ve své třídě si s nikým nehraje. Byli jsme s ní i na testech, které prokázaly, že je chytrá a měla by být s předškoláky, aby se správně rozvíjela. Bohužel jí je 3 a 3/4 a školka to odmítá. Výsledek je, že se dcera cítí, že je mezi "miminama" - jak je nazývá a poslední dobou kopíruje jejich chování - kňourá, brečí, vynucuje si vztekem, hraje si, že je velké mimino... Ze školky chodí nevydováděná, není ochotná se učit novým věcem, protože už dávno umí vše, co ve své třídě potřebuje... Pro nás to je jako když se vrací zpět místo, aby šla dopředu. Takže já bych smíšenou třídu uvítala. Našla by si, co potřebuje a starší děti by pro ni byly "motor". A mladší by se naučila tolerovat a viděla by, źe je nutně nemusí kopírovat, že starší to taky nedělají...
Jeden příklad z praxe: u oběda koukám, že si bere lžíci a ptám se jí: Proč nejíš příborem? Vždyť to umíš a doteď jsi jedla příborem... A ona: Protože ve školce jíme lžící. Já: I druhé jídlo? Ona: Ano. A já: a to všechny děti? Ona: Ne. Starší Berušky mají příbor, my máme lžíci. Já: Tak řekni tetám, že chceš příbor. Ona: To nejde. Naše třída má lžíci...
K čemu ji tedy potom všechno učím?

veruska007
14. kvě 2015

@zo_ja Mně chodí do školky oba kluci, a i když jsou třídy smíšené, tak jsou v různých třídách. To, že nejsou spolu, po skoro roce vnímám jako velké pozitivum, i když zpočátku jsem hodně váhala.

katerina1106
14. kvě 2015

Syn byl ve smíšené třídě a byli jsme spokojení všichni. Ti starší se učili pomoci mladším, mladší byli pyšní že mají starší kamarády. Do dnes má kamarády ve vyšších třídách ve škole. I pro paní učitelky to bylo lepší, třeba u jídla, u oblékání, atd. pomáhali jen těm nejmenším kterých nebyla celá třída ale jen pár. Taky jsem ze začátku váhala, ale byli to krásné 3 školkové roky 🙂

betelgeuzz
14. kvě 2015

zo_ja já jsem naopak ráda, že holky chodí každá do jiné třídy. Mladší byla jak ocásek té starší, takhle si našla svoje kamarády. Starší si i dost stěžovala, že třeba na zahradě ji mladší nenechá hrát si se svýma kamarádkama, ale furt za něma chodí a ona si chce hrát se staršíma dětma.

atinkaa
14. kvě 2015

@michelle1 za mna tlieskam pani inspektorke, konecne niekto kto sa neboji zauzivanych standardov. Jo mat deti podla veku v skolke je parada pre ucitelky a to sa ich nijak nechcem dotknut, velmi nerada by som Bola aby tu na mna hukalo potom 30sprav ze si to mam skusit.
Myslim ak su deti rozne vekom, tak maju moznost sa ucit od seba, starsie sa maju moznost ucit pomahat,byt citlivejsie, vnimavejsie k tomu ze pomoct niekomu je fajn, ze mna niekto potrebuje a ze ja som ten co moze a uz vie pomoct. ...Nehladiac na to, ze delit surodencov ktori sa tymto v podstate nevidia je za mna smutne, to je System ktoremu ja nerozumiem vobec.

Takze za mna je to dobra pripomienka - dost sa ale bojim vysledku, predsa len ak je raz cosi lahsie a rigidne zauzivane..tak je sanca na zmenu miziva..ale je fajn ze to aspon napisala, povedala verejne.

blanka.k
14. kvě 2015

@michelle1 syn chodí do smíšené třídy, kde je 1 učitelka na 25 dětí (nesutále tam ta 1 uč.chybí)
+ mladší pomáhají starším s oblíkáním, zavazování bot atd.
+ mladší vidí co už zvládají starší a "pohání" je to,aby se to taky naučili
+ možnost sourozenců ve stejné třídě

- paní uč.se musí věnovat určitou dobu přípravě předškoláků, takže mladší děti si "musí" vedle kreslit atd. (naštěstí děti do ničeho nenutí, tak 4letý syn klidně stojí opodál a sleduje je a pak mi doma vykládá, co se "naučil" - kreslit neumí, ale počítání atd. ho baví už dávno 😀 )
- ti 6-7leťáci umí přece jen víc sprosťáren atd. než 3leťáček a ten se to od starších kamarádů rád a rychle naučí 😝 😵

I když jsem se toho bála, jednak smíšené třídy, jednak té 1 chybějící učitelky, tak teď bych už neměnila....ale syn má opravdu 2 super učitelky (obě jsou tam jen přes oběd, pak se střídají), což mi potvrdilo hodně známých, že jsme prostě vychytali ty nejlepší učitelky z těch všech 9 tříd,co tu jsou 😉

78marcela
14. kvě 2015

Já jsem pro rozdělení podle věku. Pracovala jsem ve školce, kde měli dvě třídy podle věku, na určité činnosti jako je kreslení, příprava do školy, vyrábění atd byly děti samostatné a ven nebo na jídlo byly společně. Bylo to super. Když se připravovaly do školy, třeba se učily geometrické tvary, to tříleté dítě většinou ještě nedá. I při výtvarné činnosti je tříleté a pětileté dítě někde jinde. Takže to bylo super mít oddělené třídy, a naopak venku byly spolu, hrály si a pomáhaly navzájem.

blahova_andrea
14. kvě 2015

já si ze svého dětství pamatuji třídy rozdělené a přišlo mi to správné a logické. jsem trošku nemile překvapena, že školka, kam je synek od září přijat děti nedělí. stejně jako už tu zaznělo...předškolák potřebuje jinou péči a aktivity než čerstvý tříleťák. zkušenosti ale zatím nemám, takže si počkám, co nám nový systém přinese. třeba budu nakonec spokojená. hlavně, aby byly spokojené děti

sarihy
Autor odpověď smazal
Zobraz
terezapetrova
14. kvě 2015

@lucieandrlova to bych tedy rekla, ze je chyba někde přímo v té Vasi skolce, nechápu proč by se deti od 2,5 let cca nemohli učit jist vidličkou a nozem, to je tedy MS uplne nerozviji :(

veruska007
14. kvě 2015

Asi to bude hodně o učitelkách, naše školka je v podstatě socialistická, jen ty třídy jsou smíšené. Učitelky jsou zpravidla 1 na 25 dětí, jen na oběd se střídají, tak děti krmí obě. Nicméně když nakouknu do školky, kolikrát jsou učitelky ze tříd zalezlé někde na kafe a děti jsou ve třídách samy (slýchám to i od jiných rodičů). Učitelky si smíšené třídy chválí a říkají, že se o děti vůbec nestarají - tomu věřím. Starší mi říkal, že když si ještě neuměl zapnout knoflík u krku nebo bundu, tak musel poprosit nějakou předškolačku. Výuka předškoláků je minimální - pokud maloši nespí nebo předškolák usne, tak v podstatě není. I učitelky na ZŠ si stěžují, že děti ze školky chodí naprosto nepřipravené a dřív to tak nebývalo. Že se pár předškoláků spolčí proti malému dítku, vyhazují mu za plot školky boty, sypou mu písek na triko a na vlasy, zavřou ho do domečku a nechtějí ho pustit... ro vídám hodně často (do zahrady vidím z balkonu), stěžují si na to také i jiní rodiče (jen z našeho domu do školky chodí 14 dětí, takže máme přehled).

Sourozenci jsou spolu ráno a odpoledne, někdy na spaní, když slučují třídy, dopoledne jsou jinak každý ve své třídě. Oba jsou rádi, prý si od sebe potřebují odpočinout. Jsem ráda, že i mladší má kamarády mezi vrstevníky, protože dřív dělal jen ocásek staršímu a jeho kamarádům a ty to chvilku bavilo, ale pak ho odstrkovali, utíkali mu, lezli na prolízačky, kde to bylo pro starší...

Ono to zní idylicky, děti jsou spolu jako v rodině...ale já když cvičím se starším logopedii, také si ho vezmu do pracovny a manžel musí hlídat mladší, protože jinak se na to nejstarší nesoustředí, mladí mu do toho kecají, on si nedává pozor a míst 10 min. se otravujeme 40 min. Stejně tak když ze školky přinese úkol pro předškoláky, tak si ho vezmu ke stolu samotného a mladší děti pošli s manželem do pokojíčku - protože si samozřejmě můžu do kuchyně vzít ke stolu všechny tři a mladší nechat kreslit, ale na druhou stranu se nemůžu roztrojit a buď pobíhám od jednoho k druhému nebo se soustředím na předškoláka a pomáhám mu, aby se třeba naučil psát zleva doprava a ne naopak. Jinak jasně, s duplem si můžou hrát spolu všichni tři, ani u toho nemusím být. Ale školka je mj. vzdělávací zařízení a děti s věkovým rozdílem od 2,5 do 7 let si prostě stačit nemohou. To je stejné jako integrace postižených dětí do škol - má to své pro, ale i proti. Nedávno mi popisovala známá, že v 7. třídě má syn spolužačku s autismem a epilepsií a učitelka s asistentkou se věnují autistické holčičce (asistentka sama dívku při záchvatech vzteku nezvládá) a rodiče jen dostávají seznam, co se mají s dětmi doma naučit...

Za mne by bylo ideální vybrat časy, kdy budou děti společně a kdy budou na tu výuku (v MŠ i ZŠ) dohromady.

sarihy
Autor odpověď smazal
Zobraz
sarihy
Autor odpověď smazal
Zobraz
punky
14. kvě 2015

urcite smisene je to dobre pro vyvoj ditete jak toho mladsiho tak toho starsiho...mladsi se od nich hodne nauci a nekdy i strasi od mladich se dost nauci hlavne ty starsi se "staraji"o ty mladsi pomahaji jim coz je pekne videt jak jsou vsichni sehrany a pomahaji si a ty mladsi delaji velke skoky ve vyvoji a dovednostech 😉 taky zalezi na ucitelkach a na celkovem pristupu skolky