mariegroth
1. zář 2020
4064 

Byla jsem letuškou v USA

Na období mého “letuškování” vzpomínám často a ráda. Byla to moje nejoblíbenější, ale také nejtěžší a nejúnavnější práce . Každý den byl jiný a slovo rutina nebylo v mém slovníku. Dnes bych vás ráda provedla v rychlosti mým životem letušky, ale také “zákulisím” a možná se dozvíte něco nového a nečekaného. Plánuji napsat tři díly o této práci. Tento článek je první díl - takové hrubé představení. Druhý díl - den v životě letušky. Třetí díl - vaše otázky a případné dovysvětlení. 

Na fotce mám zamazaná křidélka kvůli přísným pravidlům fotek na sociálních medií, ale "pin" s vlaječkou byl symbol k jedenáctému září. 

Nikdy jsem neměla takový ten dětský sen být letuškou. Vlastně mě to nikdy úplně nelákalo. Co mě ale lákalo bylo cestování a přišlo mi skvělé, že by mě někdo mohl za něj platit. Zjistila jsem si potřebné informace, nastudovala spoustu materiálů o práci letušky a v zimě 2016 odeslala přihlášku. Na letušku v USA nepotřebujete mít žádnou odbornou školu. Chtějí alespoň rok zkušeností z práce s veřejností. Ideální je nějaká práce se zákazníky. Na pozici letušky si vás ale aerolinka sama vyškolí. Díky tomu, že nemají přehnané požadavky, tak se na takové pozice hlásí tisíce uchazečů. Výběrové řízení se většinou skládá z několika kol (dvě kola byla online) a k mému velkému překvapení jsem byla na jaře 2016 pozvána na osobní pohovor. Za čtrnáct dní jsem obdržela email s nabídkou k práci a konečně na konci června 2016 mě čekal trénink na letušku. Bylo to skvělé načasování. Rozešla jsem se s klukem a nová výzva mě dost zaměstnala. 

Trénink nebyl žádná procházka růžovým sadem. Trval skoro pět týdnů a za tu celou dobu jsme měli jen dva dny volno. Učivo mi nepřišlo tak těžké. Byla jsem zvyklá ze školy na učení a vše co k tomu patří. Co mi přišlo mnohem těžší byla ta psychická zátěž. V mé “training class” bylo 48 lidí, ale trénink ukončilo jen 30 lidí. Z různých důvodů. Např. za pozdní příchod, nezvládnutí testu, za tetování (Striktně bylo dané, že člověk nesměl mít tetování, které bylo vidět v uniformě. Často se to lidé snažili zakrýt, ale během tréninku se na to přišlo) a atd. Pokud se vám to zdá příliš, tak nás prostě jenom trénovali na život po tréninku. Všichni jsme o přísných pravidlech věděli.  Vím, že spousta lidí si myslí, že letušky jsou na palubě od rozlévání nápojů. Pravda je taková, že na tréninku jsme měli pouze DVA dny, které byly zaměřené na servírování na palubě, především tedy v první třídě. Minimálně 60 procent tréninku je výcvik na nouzové situace a různé evakuace a další část je první pomoc, sebeobrana a letadla (kde co najít na palubě, různé přístroje a atd). Těch pět týdnů jsme bydleli na hotelu, který nám platila společnost. Zhruba 8-12 hodin denně jsme trávili ve výcvikovém centru. Dny byly opravdu napěchované učivem. Buď jsme byli ve třídě nebo v simulaci kabiny. Během tréninku jsme měli 5 testů a museli jsme je udělat na 85 procent nebo víc. Kdo to nedal šel z kola ven. Každý den jsme trávili studováním na další dny a testy, ale věděla jsem, jak moc důležitý je spánek. Usnout ve třídě znamenalo odchod z tréninku. Během tréninku jsem si sáhla na dno. Zažila jsem také to, čemu se tady říká obrácený rasismus. Opravdu mi bylo z mnoha situací opravdu úzko. Brečela jsem, ale nikdy jsem to nechtěla vzdát. Pět týdnů rozhodně neuteklo jako voda, ale jednou jsme prostě došli do cíle.

Tady zkouším uniformu

Po pěti týdnech jsme měli tzv. Wing ceremony, kdy jsme dostali křídla (stříbrná křidélka, která se připíchla na uniformu) a mohli jsme začít létat. Prvních několik letů bylo pod vedením instruktora. Opět hrozilo, že vás vyhodí, pokud lety dostatečně nezvládnete. Neočekávalo se, že člověk bude hned perfektní letuška, ale neměl by dělat velké chyby. Několik dní před wing ceremony jsme také dostali naše umístění v “domiciles” (báze). Tohle vás možná překvapí, ale nemůžete si vybrat umístění. Společnost vás pošle tam, kde vás potřebují. Nezajímá je, kde bydlíte. Můžete si zadat preference, ale to je tak všechno. Moji spolužáci dostali umístění v Chicagu, San Franciscu a Los Angeles. Já dostala Denver v Coloradu, což byla moje druhá preference, takže jsem byla vcelku spokojená. Do Denveru jsem se neplánovala stěhovat. Společně se mnou šlo do Denveru asi dalších pět lidí. Jeden z velkých benefitů je ten, že jako letuška můžete létat zdarma na jakékoliv aerolince. Plánovala jsem do Denveru létat ze Salt Lake City, což je hodinka letu. V Denveru jsem si našla “crash pad” (ubytování pro posádky) a fungovalo to vcelku dobře. Byla jsem tam jen když jsem musela pracovat. Crash pads jsou buď domy nebo byty. Bydlí tam třeba i deset lidí, ale jelikož každý má různé lety, občas se stalo, že jsem tam byla sama. 

Letiště v Denveru. Obrovské, ale dobře přehledné.

V bázi v Denveru se mi líbilo. Fajn posádky, dobré lety. Bydlela jsem osm minut od parkoviště pro zaměstnance. Udělala jsem si tam kamarády a randila jsem. Po pár měsících jsem si tam našla přítele. Byl to first officer (copilot). Pracovali jsme stejný let do Texasu a pak jsme se dali dohromady. Vydrželo nám to asi tak dva měsíce. Prostě jsme se nějak míjeli a tak nějak to počáteční okouzlení vyprchalo. Žádná tragedie se nekonala. Ale teď zpět k té práci...

Vysvětlit, jak vlastně funguje pracovní doba a volno, není úplně jednoduché. V USA nové letušky jsou  téměř vždy nejprve na “reserve” (rezerva). To znamená, že létají, jen když je někdo nemocný, má nějaké rodinné záležitosti, nebo další důvody, kdy originální posádka nemůže operovat daný let. Např. jedna z letušek na letu SFO (San Francisco) - LAX (Los Angeles) zavolá do aerolinky na “crew scheduling” (lidé, kteří se jim starají o posádky a různé věci spojené s létáním) a řekne, že je nemocná. Crew scheduling pak najde mezi rezervisty vhodnou náhradu. Jsou v tom různá pravidla, která jsou opět komplikovaná. Rezervista musí být přítomen na telefonu a oni mu řeknou, že bude operovat let SFO-LAX. Musejí vám dát alespoň dvě hodiny na dojezd na letiště. Naštěstí těch dvouhodinovek bylo málo a většinou jsem věděla lety několik dní předem.  Jako rezervista znáte dny, kdy budete potenciálně pracovat, ale nevíte, kam pojedete a jestli vůbec. Byly dny, kdy jsem jen seděla a čekala na hovor. Na vašem rozvrhu vidíte dny, kdy pracujete, kdy máte volno a v jakém časovém rozmezí musíte byt dostupný pro Crew scheduling. Např. pro mě to bylo od 5:00-17:00 nebo 9:00-21:00. Pak byla ještě “airport reserve”, kdy letuška sedí několik hodin na letišti a musí být na letadle do patnácti minut. Život jako rezervista není nic příjemného. Máte strašně málo flexibility. Někteří lidé jsou rezervisty třeba deset let a někdo jen pár měsíců. Všechno se to odvíjí od “seniority” báze. A “seniority” (vaše číslo zaměstnance, které vypovídá o tom, jak dlouho jste s aerolinkou) je v letectví úplně všechno. Vysoká seniority znamená, že si můžete dost diktovat, vybírat jak moc nebo málo chcete pracovat a kam chcete létat. Např. moje seniority číslo bylo 053992. Lidé, kteří měli nižší číslo, byli “senior to me” a lidé s vyšším byli “junior to me”. Snad to dává smysl. Práce letušky může být ohromně flexibilní. Ale ne hned. Znám ženy, které pracují jednou měsíčně. Ale jako rezervista člověk musí počítat s tím, že bude pracovat opravdu hodně.

Overnight ve Washingtonu D.C. 

Z nějakého důvodu si lidé myslí, že letušky vydělávají spoustu peněz. Tak ne, nevydělávají. Tedy nové letušky moc nevydělají. Tohle bude pro spoustu lidí asi šokující, ale piloti a letušky dostávají zaplaceno pouze za dobu od zavření dveří letadla (boarding door) do doby jejich otevření (říká se tomu flight time). Takže pokud váš let trvá třeba hodinu, to je vše co dostane letuška zaplacené. No jo, jenže taková letuška má ještě spoustu dalších povinností. Letadlo se musí před letem připravit a po odchodu lidí se také dělá bezpečnostní prohlídka. A pokud má letadlo zpoždění, lidé jsou na palubě, ale dveře jsou otevřené, letuška stále za to nedostává zaplaceno. Jediné co dostane je tzv. Per diem (diety). To je minimální částka, kolem $2-5. Per diem běží od doby, kdy letuška přijde na letiště a končí v době, kdy z letiště odejde. Pokud jsem třeba byla pryč na 48 hodin, tak jsem automaticky dostala per diem za 48 hodin a plus plat za letecké hodiny. Na konci měsíce jsem měla třeba kolem 80-100 hodin, ale vlastně skutečně jsem na letištích a letadlech byla tak zhruba kolem 160-200 hodin. Existuje ale něco, čemu se říká "monthly guarantee". Je to garance peněz. Moje guarantee bylo 75 hodin. V podstatě to znamená, že pokud budu pracovat jednu hodinu nebo 75 hodin, na konci měsíce dostanu stejné peníze. Pokud budu dělat nad 75 LETECKÝCH hodin, pak se to platí od hodiny. Ta garance je dobrá věc. Nicméně, pracovní doba je u takové práce strašně těžko definovaná. Každý měsíc jsem měla 19 pracovních dní a 11-12 dní volno. Ne v kuse. Pracovní doba mohla vypadat následovně:

Tři dny práce, dva dni volno, čtyři dny práce, tři dny volno, dva dny práce, jeden den volno…

Bylo to prostě náhodné. V letectví se dělá tzv. Bidding. To znamená, že si můžete vybrat dny, kdy chcete pracovat a mít volno. Ale jestli je dostanete záleží na vaší seniority. Někdy se mi to povedlo a někdy ne. Dny se ale dají měnit s kolegy a prostě vždycky se to nějak udělalo, když jsem chtěla mít delší volno.Pokud jsem měla mít např. Čtyři pracovní dny, tak jsem mohla dostat work trip (pracovní cestu) na maximálně čtyři dny. Tyto trips byly moje nejoblíbenější. Bylo to většinou “hodně” peněz a nemusela jsem pak čekat na telefonu, jestli mě ještě bude crew scheduling potřebovat na další dny. Zapomeňte na klasickou pracovní dobu. Nic jako "tvoje pracovní doba" v letectví moc neexistuje.

Měli jsme opravdu pěkné hotely. Tady jsem v resortu v Palm Springs v Kalifornii.

A jak mohl vypadat takový “work trip” na několik dnů? Vždy se začíná v bázi. Pokud vás chtějí někde jinde, tak pak vám “crew scheduling” dá letenku do místa, kde vás chtějí. To je placené. Sedíte jako běžný pasažér, nepracujete, ale dostanete zaplaceno - říká se tomu deadheading. Každý den měl několik letů denně, i když občas se stalo, že jsme pracovali jen jeden let nebo dokonce vůbec. Na konci dne jsme pak měli “overnight”. To znamenalo, že nám letecká společnost dala hotel, kde jsme přenocovali. Každý člen posádky má samozřejmě vlastní pokoj. Posádka se také během těch čtyř dní může několikrát vyměnit. Vůbec to neznamená, že jste vždy se stejnými lidmi. “Overnight” musely mít alespoň deset hodin. Což není opravdu moc. Počítá se to od otevření dveří od letadla. Takže než dojedete na hotel (aerolinka nám sjednala dopravu, většinou to byl nějaký hotelový mikrobus), dostanete klíč, převlečete se a najíte se, tak vám opravdu moc času na odpočinek nezbývá. A potom ráno také potřebujete nějaký čas dostat se na letiště a samozřejmě se připravit. Tyto “overnights” byly fakt brutální. Naštěstí jich moc nebylo. Většina byla kolem 14-32 hodin. Během této doby si můžete dělat co chcete. Někdy to bylo objevování nového města, někdy válení u bazénu, někdy party s posádkou a někdy čučení na TV a spaní. Hodně záleželo na tom, s kým jsem pracovala a jak jsme si jako parta sedli. Ačkoliv jsem řekla, že jsem ty delší pracovní cesty preferovala, tak samozřejmě to nebyl žádný med. První dva dny bylo energie dostatek, ale třetí a čtvrtý den byl náročný.

Pár hodin na overnight na Kona, Havaj. Výlet na pláž musel být. 

Řekla bych, že moje energie také byla z části závislá na tom, s kým jsem pracovala. Bohužel hodně kolegů bylo negativních a práce pro ně byla otrava. Dělali pro společnost třeba dvacet let a už je to nebavilo. Chápu, že po dvaceti letech je to jiné, než když člověk prvně začne, ale to by neměla být výmluva. Jsem člověk, který se raději od takové negativní energie drží dál. Pak jsem ale také měla výborné kolegy, kdy se člověk nepřestal smát celou dobu a skvělě jsme si pokecali. A do dneška jsem s nimi v kontaktu. V letectví vznikají silná přátelství. Možná je to tím, že to někdy může být opravdu osamělá práce. Během dne jste obklopeni lidmi, ale jakmile člověk zapadne na hotelu, tak je sám. Udržovat přátelství a romantické vztahy může být oříšek. A stejně tak jejich navazování. 

A proč jsem vlastně s létáním přestala? Chtěla jsem dostudovat bakaláře a dostala jsem se do situace, kdy jsem nemohla dělat předměty online. V bázi jsem byla hodně "mladá" a neměla jsem možnost si vybrat pracovní dobu. Nechtěla jsem se stresovat školou a prací. Musela jsem si vybrat. A bylo to těžké rozhodování. FAKT přetěžké. Jenže můj mozek vybral školu. A chtěla jsem se vrátit a nedokázala jsem se s tím dlouho srovnat. Do letectví jsem se nakonec vrátila na jinou pozici po roce a něco. Dnes upřímně říkám, že jsem ráda, že momentálně letušku nedělám. Být doma se synem a manželem je pro mě mnohem příjemnější, než trávit čas sama i na tom nejlepším layoveru.

Jak vidíte, není to úplně jednoduchá práce. A určitě spousta z vás si řekne, že byste tohle nikdy dělat nechtěly. A já vám to nemám za zlé. Letectví je něco, co vás naprosto pohltí nebo nechá chladným. A zjistíte to opravdu rychle. Je to odvětví, které jede non-stop a od zaměstnanců se očekává velké nasazení. Nikdy jsem si nemyslela, že se do letectví tak zamiluji. Ačkoliv se této práci musí hodně dát, tak ty benefity jsou také velké. Měla jsem tu možnost a procestovat spoustu míst, na které bych se jen tak nedostala. Létala jsem zdarma kolem celého světa. Byla jsem několikrát v Česku a neplatila jsem nic za letenku. A jestli se někdy vrátím k létání? Nikdy neříkej nikdy. Pokud se ale vrátím, chtěla bych dělat LOD letušku (language of destination). Taková letuška mluví jazykem destinace, v mém případě čeština, a létala bych pracovně do Prahy. 

A tady bych ukončila první díl a budu se těšit na příště!

Vaše časté otázky

Jak se vypořádat s únavou? Jsou na to nějaké triky?

  • No, upřímně řečeno, s únavou bojuje každý. Změna časových pásem a nestálá pracovní doba nejsou úplně ideální. Rozhodně pomáhá zdravý životní styl. Snažila jsem se jíst zdravě, pít hodně vody, hýbat a chodit do posilovny. Ve dnech volna jsem se snažila relaxovat a načerpat sílu. Vůbec to ale není jednoduchéPokud jsem měla let s přeletem přes několik časových pásem, tak jsem se vždy snažila přizpůsobit se jejich času. Ale prostě nemyslím si, že je na to nějaký zaručený recept. Je ale pravda, že novější letadla mají speciálně udělaný tlak v kabině a anti-jetlag osvětlení, které vám pomůže se cítit lépe po dlouhém letu. Taková vychytávka je třeba na Boeingu 787 nebo Airbus 350. To jsou velká letadla, která létají dlouhé trasy.

Jsou dovolené romantické vztahy mezi zaměstnanci? Třeba letuška a pilot?

  • Ano, ale oba dva by se měli chovat profesionálně. Během práce by zaměstnanci vůbec neměli dát najevo, že mezi nimi něco je.

Jak jsou časté vztahy mezi piloty a letuškami?

  • Určitě méně časté, než si všichni myslí. Mně spíš přišlo, že si piloti berou často zdravotní sestřičky a učitelky. Já svého muže potkala na Instagramu a až když jsem přestala s létáním. 

Musí letušky nosit šátek kolem krku? A jak je to s uniformou všeobecně?

  • Tohle všechno záleží na společnosti. U mé společnosti jsme museli nosit šátky od října do dubna. Uniformu je důležité nosit správně a pečovat o ni. Např. sukně nesmí být příliš krátká, boty musí být podle nějakého standardu, košile musí být vyžehlená a atd. Zaměstnanec na dostane většinou knížku, kde je ukázáno, jak se mohou kombinovat různé prvky uniformy a co se smí a nesmí. 

A co makeup? Musí být červená rtěnka?

  • V USA nejsou přes ten makeup tak “sexist” 🙂. Povinná byla jen řasenka a něco na rtech (balzám, rtěnka nebo lesk). Ostatní je na vás. Makeup by měl být střídmý. Pamatuji si předpis na nehty, které musely být jen ve specifických barvách a stylech. 

A jsou nějaké předpisy na vlasy?

  • Opět záleží na letecké společnosti, ale více či méně platí, že vlasy musí být v přírodních tonech, žádné extrémní účesy. Mohou být rozpuštěné, ale stažené do culíku, když letuška servíruje nápoje a pokrmy.

Musí být letuška mladá, štíhlá a vysoká?

  • Ne, absolutně ne. A to je jedině dobře! Pro mnohé letušky je toto kariéra na celý život a nikdo není diskriminován na základě váhy, staří nebo rasy. Letušky nejsou na palubě proto, aby se na ně člověk jen tak díval a naservírovaly vám colu. Jediné omezení váhy je v tom, že letuška se musí pohodlně vejít do uličky a také do sedadla pro letušky (jumpseat) a pohodlně se do něj připoutat. A u výšky zase musí pohodlně dosahnout na přihrádku na zavazadla, kde jsou uloženy různé přístroje a “lékarničky”. Já sama měřím 158 cm.

Kde se stravují letušky?

  • Většina lidí si s sebou bere jídlo v takové termo tašce. Já tam v pohodě sbalila věci na tři-čtyři dny. Jídlo na cestách se pěkně prodraží. Samozřejmě občas jsme zašli někam na večeři, ale většinu jídel jsem měla z domova. Snažila jsem jíst zdravě a to je někdy těžké na cestách. A

A cooler stále mám a stále ho používám.

Díky za super článek

1. zář 2020

@anecak není zač 🙂 jsem rada, ze zaujal

1. zář 2020

@mariegroth vždy jsem ráda četla blogy letušek 🙂

1. zář 2020

@anecak já taky s YouTube videa

1. zář 2020

Moc diky za zajimavy clanek. Super zjistit, co ta prace obnasi.

1. zář 2020

Skvělý článek! Člověk si dobře udělá predstavu, co takové povolání obnáší a ze to opravdu neni nic jednoduchého 😉
Jen by mě zajímalo, kolik světových jazyků musi letuška umět?

1. zář 2020

Perfektní 🙂 Moje příbuzná z Německa chtěla dělat letušku. Umí německy, anglicky, francouzky a česky a nevzali ji 😟 ale vzali ji místo toho na letiště na odbavování zákazníků (kde vydává letenky a odjíždí zavazadla) má teď nějak nastupovat 🙂 tak si říkam, že to je asi nakonec lepší, po tom co jsem četla 😀
Popravdě i moje domněnka byla taková, že práce letušky je o chlup jednodušší. I když mi je jasný, že prac.doba je různá a vlastně taková práce se moc neslučuje s rodinným životem.
Zajímá mě třeba (pokud bys sepsala i do té třetí časti otázky) jaké kuriozity se ti na palubě přihodily? Nějaké drama apod? 🙂

1. zář 2020

Moc hezky napsane a hlavne zajimave 👍🙂

1. zář 2020

Super clanek!! A jeste dotaz: Jak dlouho pred tim, bˇnez jsi se na pozici letusky prihlasila jsi byla v USA? Delala jsi tam aupair, nebo odjela z CR rovnou studovat?

1. zář 2020

@alcav v USA staci anglictina. U zahranicnich aerolinek je to trochu jine. Treba nemecka aerolinka pozaduje nemcinu a anglictinu. V USA se nabiraji letusky, kterym se rika “language of destination flight attendant”. Takove letusky maji pak zvlast lety do destinaci, kde se mluvi danym jazykem

1. zář 2020

@martaskaaa Jasne, urcite neco takoveho napisu

1. zář 2020

@mariegroth myslíš že bys mohla do otázek shrnout výběrové řízení? Moc by mě jako HR zajimalo🙂

3. zář 2020

Dekuji za skvely clanek! Noc pekne se cetl a zase mi trochu rozsiril obzory. Tesim se na pokracovani 🙂

4. zář 2020

Díky za článek. Já patřím k těm, kteří by tuhle práci dělat nemohli. Letušky obdivuju, byť mám nalétáno (jako cestující) stovky hodin, vždycky se v letadle trochu bojím a každou turbuelci lehce panikařím a koukám po letuškách, jestli jsou klidné a nebo klid jen hrají🙂 To že jsou placené až po zavření dveří jsem teda netušila. Těším se na další článek.

4. zář 2020

@eshly28 Ano, urcite. Sama jsem studovala HR a to vyberove rizeni je opravdu netradicni

4. zář 2020

@bigbig Dekuju. Panikarit nesmeji, no..Jakmile zpanikari letuska, zpanikari vsichni.

4. zář 2020

Diky za článek, přečetla jsem jedním dechem.... 🙂

4. zář 2020

Můj kamarád vždycky říkal, že doktor se sestrou a pilot s letuškou je největší klišé a že dělat párty, kde bude seznamovst piloty se sestrama a letušky s doktorama. A oni piloti si umí poradit i bez něj 😂

4. zář 2020

Muzu se zeptat, Kolik Meris?

4. zář 2020

Děkuji za článek..tve psaní je vždy velmi zajímavé 👍ráda čtu tvé příspěvky 😉

4. zář 2020

@drep Piloti jsou typ A a letusky/sestry/ucitelky zase typ B. Funguje to 🙂

4. zář 2020
4. zář 2020

@joygiorgo 158 cm

4. zář 2020

Super! Kez by kazdy o svem povolani napsal takove story, velmi by me to zajimalo 🙂

5. zář 2020

Vy jste hrozně zajímavý člověk 🙂 každý váš článek hltám a už teď se těším na pokračování. Díky 🌸

5. zář 2020

Článek jsem otevřela více méně ze zvědavosti, ale pak mne informace i styl psaní zaujaly a dočetla jsem do konce. Zajímavé, že tohle povolání každý "tak nějak zná", ale vlastně o něm "nic neví" 🙂. Pro mne opravdu pěkně napsaný a zajímavý článek, byť letuškou se už asi nestanu 🙂.

5. zář 2020

Diky za pekny clanek👍 Pribehy letusek hltam na internetu casto a rada.. Kdysi davno jsem o tom snila. Hlavne teda o vychodnich aerolinkach jako treba o Emirates nebo Qatar airways🙂 Letectvi me fascinuje. Byla jsem ale vzdycky tak trochu srab a zustala jsem u usedlejsiho povoláni doma v Cechach😏Pak prisel chlap a deti a dal to kazdy zna.. Uz jsem na to i stara vetev.. Ale pis dal, budu se tesit👍

5. zář 2020

Úžasný článek 🙂

5. zář 2020

Bozi clanek, Marusko ❤ moc za nej dekuju a tesim se na dalsi. Ja letadla a letani miluju, ac jsem sama letela tak trikrat, ale je to proste laska. ❤❤❤

5. zář 2020

Moc zajímavé, i když jsem nikdy letuškou být nechtěla (a ani teď bych nechtěla).

5. zář 2020

Mě by zajímalo, jestli se tahle práce dá dělat i s dětmi? (Zní to totiž, jako že nedá🙂 )

5. zář 2020

@leilinka1234 moc si toho vazim, dekuju

5. zář 2020

@penelopaw Nikdy nerikej nikdy 🙂

5. zář 2020

@takyjedna Take mam par kamaradek u techto spolecnosti. Je to tam trochu jine, nez v Evrope a USA

5. zář 2020

@felixfelicis Ano, urcite. Ale clovek musi mit podporu rodiny a nekdo, kdo je flexibilni s hlidanim. Ta prace je flexibilni po par letech.

5. zář 2020

Úžasný, už se těším na další díl!

6. zář 2020

Kamaradka pracovala 10 let jako letuska pro evropskou airolinku a takove rodeo to tedy nebylo. Nakonec odesla prave proto, ze svoji praci vnimala pouze jako monotoni catering pasazerum, ktery po XY letech navic uz uplne nesnasela😁 Taky rikala, ze svoji posadku si vybirali piloti sami a ze casto to bylo "prez postel", tak jasne, tyhle informace o postupu vys prez postel koluji asi u kazde profese... Ale me teda spadly tehdy ruzove bryle k teto profesi. Kazdopadne smekam, tak jak to popisujes, to musel byt docela hukot a jak pises, prace sice neni ohranicena vekem, ale myslim, ze zena po 40tce a doat mozna i driv, by uz neco takoveho fyzicky nedavala.-) A taky me zaujalo, jak pises, ze letusky nemusi byt hezke, ja si treba nepamatuji, ze bych nekdy na nejakou "nehezkou" narazila - urcite to kriterium - i kdyz treba nevyslovene kvuli diskriminaci - tam bude.

6. zář 2020

@kaja2016 To by me zajimalo pro koho pracovala. Piloti rozhodne nejsou sefove letusek a kazda aerolinka ma nejaky crew scheduling, ktery se jim stara o shifts. Jsou lide, kteri jsou letusky cely zivot. Neni to prace na par let 🙂 a fyzicky se to da. Zalezi na kazdem 🙂 Znam lidi, kterym je pres sedesat. V me training class byla zena nad 60. Neni problem, pokud projdou rocnim prezkousenim. Mela jsem kolegyne ruznych velikosti a atraktivity (to je tezke soudit a neprislusi mi to). 🙂

7. zář 2020

@mariegroth To nechci tady psat, ale je to velka stabilni spolecnost. Rikala, ze tam si piloti vybiraji svoji posadku a maji stabilni lety a cesta k nekterym letum je jasna. Pro me samozrejme sok.-) Ale jak rikam, verim, ze tohle se muze dit v kazde profesi. Vse je o lidech. A s tou atraktivitou - mozna to bude tim, ze me prijde vetsina lidi hezkych.-)

7. zář 2020

@kaja2016 jestli chces, napis mi to do sz ;)

7. zář 2020

Cim dyl litam, zvlaste dalkove lety, tim vic letusky obdivuju. Jako pasazer mam na praci jen calet si sunky, cucet na filmy a cpat se tim co mi prinesou a presto mam pocit ze uz po 6-7 hodinach moje kuze vypada jako zpuchrela guma, mozek mi vyteka uchem, ze mam problem i vyplnit pristavaci kartu, chraptim, tece mi krev z nosu a mam chut vrazdit za to, ze se na me nekdo treba podiva nebo uz to vubec nevnimam a spim i za chuze. Naproti tomu letusky jsou celou dobu perfektne upravene, v nepohodlnych kostymkach ale vzdy nazehlene, stale s usmevem pobihaji sem tam, resi kazdou kravinu kterou si kdo zamane, cisti zachody, poskytuji prvni pomoc,hlidaji jecici mimina kdyz jde hejich mamka na zachod a kdyz si sednou tak jen na tu extremne nepohodlnou sklapeci sedacku aby se pripoutaly behem turbulenci. Vzdycky jsem je podezirala, ze to musi byt roboti a ne lidi! :D

8. zář 2020

A tak me zajima jeste par veci:
1) jak se vyrovnavate s tim priserne suchym vzduchem v kabine? Mate neco overeneho co chrani sliznice? Ja s sebou vzdycky sice taham ocni a nosni kapky, ale fungujou tak +-
2) co delate v pripade, ze nejaky pasazer dostane trombozu - jde se nekde nouzove pristat nebo mate v lekarnicce i neco na redeni krve a trenimg na to, jak pacienta zastabilizovat treba az do cilove destinace?

9. zář 2020

@amenophus do jiste miry jsem to brala jako divadlo :D

9. zář 2020

@amenophus 1) moc na to netrpim, takze moc neporadim. Hodne pit je takova moje univerzalni rada
2) Ano, vzdy zalezi na situaci. Letusky maji vycvik, ale v takove situaci bychom hledali lekare mezi pasazery a mozna i to nouzove pristani

9. zář 2020

Chtěla bych se zeptat na ten obrácený rasismus. Jakože rasa měla přednost před znalostmi nebo že na Vás osobně někdo zaútočil? Je to ožehavé téma, jsem si toho vědoma... 😉

14. pro 2020

Zajímavé. Kdysi dávno jsem chtěla letušku dělat, ale tady v Praze přes ÚLZ neprojde nikdo pod 160 cm (mají tohle dané jako kritérium), sama mám 158 cm. Takže jsem to nakonec vzdala, ale možná dobře, když jsem zažila mega turbulence na letu z Moskvy, kde jsem byla pracovně, asi bych tu práci fakt ani dělat nemohla... 😂

14. pro 2020

Wau jste skvělá už jenom tím, že umíte cizí jazyk a dostat se na pozici letušky v Americe si myslím z mého pohledu je skvělý, procestovat svět. ... Tiše závidím... Ale jak jste psala je to náročná práce, asi by jsem měla problém s tím čekáním na hovor atd.

14. pro 2020

Super , krásný člànek ☺️

14. pro 2020

@rosalline Obraceny rasismus je tady termin, Kdyz afro-american rasove napadne belocha. Stalo se mi to na treninku.

14. pro 2020

@misa1712 Dekuji

14. pro 2020

@zmrz_lina Jo, hodne vidim, ze v Evrope chteji alespon 160 cm. I Kdyz urcite ne vsechny airlines

14. pro 2020

@renda340 Jo, to je urcite stresujici 🙂

14. pro 2020

@mariegroth děkuji! Řeší se to nějak? Nevlastní dcera , rodilá Francouzka, mé kamarádky se s tím potýká na střední škole v Paříži, kde jsou ve třídě jen dvě bělošky. Tak na ni pokřikují v překladu něco jako “ty bílá h*bo”... ale že by se to řešilo, to ne. Chodí se spíše kolem toho po špičkách ...

14. pro 2020

Krásný článek, který me vrátil do doby, když dělal manžel stevarda... Dekuju

14. pro 2020

@rosalline Uplne nevim jak odpovedet, protoze je to komplikovane tema. Myslim si, ze tvoje posledni veta to dobre popisuje...

15. pro 2020

@martuli Tak to jsem moc rada

15. pro 2020

@mariegroth při čtení Tvého popisu své práce jsem se mi vybavilo cca dvouhodinové povídání a ukázka fotek jednoho Čecha, který spolu s přáteli letěl na Aljašku a začal svým zážitkem z letadla, kdy na poslední let měli letušky - paní ve věku nad 60 roků, šarmantní dámy s brýlemi. Vyfotil si je a ukázal nám svoje nejoblíbenější letušky. Ale po příletu na Aljašku zjistil, že jeho kufry nedoletěly s ním, ale míří do Asie........... tak něco mu půjčili ostatní, ale jeho výška 2 m byla příčinou, že si musel koupit kalhoty. letěl na aljašku v sandálech, tričku bez rukávu a kratasech. asi po týdnu mu jeho kufr letecká společnost dovezla na místo, kde byli. každý den spali jinde. na Aljašce zůstali celkem měsíc. prý se kufry ztrácí při přeletu z kontinentu na kontinent. je to tak? poprvé letěl mimo evropu na aljašku. už létá jen s náhradním oblečením pro místo přistání.

16. pro 2020

@beruskaevuska1 obcas se to bohuzel stane :(. To mnozstvi kufru, ktere letiste obdrzi, je opravdu velke. Samozrejme, ze se porad pracuje na tom, jak se tento problem muze eliminovat. Kufry se mohou ztratit nejenom pres kontinent. Nerikam, ze tohle byl stejny pripad, ale obcas si lide neuvedomi, ze Kdyz zmeskaji letadlo, tak jejich kufr muze byt na jejich originalnim letu bez nich. A nebo Kdyz zmeni let, tak take nejde vzdy prehodit kufr. Ja litam jenom s carry on

16. pro 2020

@mariegroth neměnili let, nezmeškali let. ale fakt nebylo příjemné se nemít do čeho převléknout. na x týdnů taštička nestačí. letecká společnost mu kufr dovezla tam, kde v tu chvíli byl. já jsem zažila osobně opačný teplotní šok. v lednu jsem letěla do Irska, ne letos, u nás - 20 stupnů, tam 12 nad nulou a kvetly tam narcisky. odnesla jsem to jen lehkou rýmou.

17. pro 2020

Začni psát komentář...

Odešli