Školní zralost (též školní připravenost) je schopnost dítěte převzít a úspěšně plnit požadavky, které jsou na něj kladeny v počátečních fázích školního vyučování. Požadavky se týkají tělesné, intelektuální, sociální a morální stránky osobnosti dítěte.
U nás je základním, ale ne určujícím kritériem věk šesti let.
Dítě připraveno na školu by mělo mít dostatečnou slovní zásobu a mluvit čistě a srozumitelně. Mělo by znát: své celé jméno, adresu, členy rodiny, dny v týdnu, roční období (případně i měsíce v roce), základní barvy, geometrické tvary, pojmenovat běžné zvířata, rostliny, části těla. V čem má hodně dětí problémy, je rozvinutá sluchová analýza: budoucí školák by měl umět říct, jaké písmeno je na začátku slova, jaké na konci, případně i vytleskávat slabiky a hlásky.
Dítě zralé do školy se nestydí navázat kontakt s jinými dětmi nebo dospělými. Umí se samo přezout, obléci, umýt, chodí na toaletu. Nedělá mu problém zůstat chvíli bez rodiče (některé školy to zkouší tak, že při zápisech děti od rodičů vezmou a nechají je samotné pracovat ve třídě). Při příchodu umí pozdravit, při stolování se nerozptyluje hraním nebo mluvením, umí si po sobě uklidit hračky a nemá problém hračky půjčit. Dokáže se soustředit na jednu činnost alespoň 20 minut a umí ji i dokončit. Umí rozeznat hru od povinnosti, umí spolupracovat. Dítě by nemělo mít problémy říct svá přání, případně starosti, které ho trápí.
Téměř hotový školák by měl umět správně držet psací potřeby, napodobit tvary písma, geometrické tvary, a nakreslit kompletní postavu člověka (s hlavou, krkem, rukama, nohama, a břichem). Měl by umět kreslit čáry, vlnovky, osmičky. Vybarvit obrázky, stříhat, modelovat, navlékat korálky.
Dítě by nemělo mít problém ani s hrubou motorikou: umí skákat (i na jedné noze), běhat, přelézat, chytat a házet míč, skákat přes švihadlo, dělat kotrmelce.
Dítě připravené na vstup do školy umí říct, kde je vpravo, kde vlevo, a kde nahoře, dole, nad, pod, přes. Nezabloudí v místě svého bydliště, zná pravou a levou ruku. Umí se orientovat i v čase (dnes, včera, zítra, ráno, poledne, večer, bude, bylo). Rozezná základní barvy a geometrické tvary.
6-leté dítě by mělo umět počítat do deseti, znát číslice od jedné do deseti a umět je přiřadit k počtu. Stejně by mělo umět přiřadit počet předmětů k číslu, rozluštit lehké matematické hádanky. Umí rozlišovat co je více, co méně, mnoho, málo, trochu.
V neposlední řadě by se mělo dítě připravené na vstup do školy rádo učit: chce vědět víc, ptá se rodičů na jednotlivá písmena, zajímá se o základní počty. Má v zásobě neustálou palbu otázek typu: proč? Rádo dostává nové úkoly a řeší je, a vydrží je řešit až do konce? Pak je na školu připraveno.