Hry pro děti

Hry pro děti nejsou dětem jen zábavou a odpočinkem, ale hlavně jde o velmi vážnou a důležitou věc. Hry umožňují dětem poznávat nejen sebe, ale také okolní svět. Hraním si děti rozvíjejí vnímání, poznávání a vhodné slušné chování. Hra naučí dítě řešit různé problémy a situace, které ho můžou kdykoliv potkat. Hry pro děti jdou ruku v ruce s učením a výchovou. Pomocí her se děti seberealizují, rozvíjí svou osobnost a učí se také sebehodnocení.
Hry pro děti

Každé dítě a někdy i dospělý si rád hraje, a proto je dobré vždy nějakou tu hru pro děti v rukávu mít. Děti si hrají všude - jak doma, tak hlavně i venku, jsou hry pro jednotlivce, ale také hry skupinové, pohybové hry pro děti, táborové hry, společenské hry atd. Za hru se mohou považovat i básničky, říkanky nebo rozpočítávadla, protože i těmi se děti hravou formou učí novým věcem. Všechny jsou jistě různě zábavné a přinášejí dětem nejen radost, ale také se každou novou hrou něco nového učí. Hry jsou pro děti taktéž ideálním prostředkem k poznání rozdílu mezi prohrou a výhrou, děti ji dokáží procítit a poznat, jaký mají z obou pocit.

Hra a její definice

Hra musí mít konkrétní smysl a může jí hrát jeden nebo více lidí. Z her, které slouží nejen pro zábavu, ale také pro vzdělávání, by měl mít člověk radost a relaxovat během nich. Cílem každé hry je vyhrát, ale i poražený by si měl vzít z hry ponaučení a měl by umět naložit se svými emocemi.
Hry pro děti

Hraní her je volnočasovou aktivitou, která hlavně u dětí vyvolává zvědavost a chuť zkusit něco nového. Hry vyvolávají v dětech chuť se seberealizovat, poznávat a prozkoumávat okolní svět.

Hry pro děti a jejich význam

Dětský mozek není po narození ještě zcela vyvinut a nervové buňky si musí svá nervová spojení teprve vybudovat. K vybudování těchto synapsí napomáhá dětem hraní si. Rodiče by proto měli děti už od malička stimulovat různými dětskými hračkami16, aby se jejich mozek správně vyvíjel a nedocházelo tak k opožděnému vývoji. Opožděný vývoj mozku není možno u některých extrémních případů dohnat ani během celého života.

Hry pro děti a jejich vzdělávání

Dětské hry rozvíjejí motoriku, obratnost, hbitost, nutí děti hravou formou přemýšlet, soustředit se, užívat verbální i neverbální komunikaci v praxi a některé hry pro děti v nich probouzí i určitou bojovnost. Hry učí děti hravou formou komunikovat s ostatními, a to jak s dětmi, tak s dospělými, protože k tomu vybízí daná herní situace.
Hry a děti

Vedle učení se něčemu novému díky hrám, dochází taktéž k naplňování potřeb dítěte, které jsou v dětském věku naplňovány především prostřednictvím her. Vždy ale záleží na typu hry, protože každá hra rozvíjí jiné schopnosti.

Hry pro děti se liší hlavně obsahem, formou, trváním a sociálním zaměřením. Hra je zároveň i jazykem dětství, dorozumívacím prostředkem, který dítě používá k duševnímu růstu i k učení. Hry pro děti, obzvláště ty nejmenší jsou také ty, kterými bývá doprovázeno přebalování, krmení, houpání nebo uspávání.

Hra je pro děti specifickou formou poznávání světa, tudíž se právě v ní ve značné míře uplatňují a rozvíjejí poznávací procesy a jejich vlastnosti. Hra dává dítěti příležitost k rozvoji poznání v několika oblastech, jako je např. oblast sociální. Ta rozvíjí schopnosti socializace a komunikace (jazykové dovednosti, volní jednání, mezilidské vztahy, charakterové vlastnosti apod.).

Hry pro děti tedy nejsou jen pouhou dětskou kratochvílí, jak si ještě stále někteří myslí. Hry totiž:

  • vyžadují aktivitu při jednání,
  • odrážejí duševní procesy (strategii, logiku, řešení problémů, kreativitu, paměť),
  • podporují komunikaci, na kterou je již v dnešní době dáván velký důraz,
  • simulují sociální procesy (zkoušejí se nové role),
  • obohacují životní zkušenosti,
  • rozvíjejí osobnost,
  • je při nich zábava.

Hry a dětiUž v minulosti se osvědčilo staré známe rčení: "Škola hrou", které podtrhuje význam her v životě dětí. Díky hrám si hravou formou mohou děti daleko více uvědomit a zapamatovat nové věci, vědomosti a znalosti tak déle a lépe udržet v paměti.

Hra přináší tvořivou atmosféru, děti jsou při ní šťastné, zažívají radosti, humor a v uměle navozených problémových situacích je hra zábavnou formou nutí problém v bezpečí vyřešit.

Děti jsou si moc dobře vědomy toho, že to, co během hry dělají, není reálné, ale jen jen "jako", i když se kolikrát může stát i to, že hranice mezi hrou a realitou je v zápalu hry stírána. V pozdějším věku jsou pak ale děti lépe připraveny na nenadálé situace, které mohou nastat a bude potřeba je řešit už přímo v praxi, v denním životě.

Druhy her pro děti

Některé hry "nutí" děti procvičovat nebo učit se novým dovednostem, ať už jde o intelekt nebo pohyb. Dětskými hrami se zlepšuje jejich pohyblivost, jemná nebo hrubá motorika, orientace v prostoru, paměť či sluchové nebo zrakové vnímání. Významné jsou pro děti například slovní říkánky spojené s pohybem, např. Kutálí se ze dvora...1.

Nejčastěji se hry dělí na společenské, které hraje více než jeden člověk:
Hry a děti

Hry pro malé děti

Malé děti, tedy hlavně kojenci a mladší batolata2, budou rády pozorovat svět kolem sebe, ať už hračky5 vhodné pro danou věkovou kategorii nebo věci a obličeje, které dítě obklopují. Oblíbené je také hraní na schovávanou pod látkovou plenou, pozdě schovávání se za nábytek.

Na konci kojeneckého období děti rády objevují tvary, materiály a také to, zda je sníh studený nebo že voda teče. Hry lze doplnit také hračkami, které najdou rodiče v domácnosti, kuchyňské vařečky s hrnci a pokličkami, misky na přesypávání těstovin nebo hrníčky na přelévání vody.

Děti jsou velmi zvídavé a rády se učí novým hrám. Je tedy na rodičích, jakou mají fantazii a co svému dítěti nabídnou.

Hry pro starší děti

Starší děti se rády zabaví jakoukoliv hrou, kdy si mohou na něco hrát a používají u toho oblíbené slovíčko "Jako". Děti při hraní si na obchod, na kuchařku, na řidiče autobusu apod. rozvíjejí hlavně svou fantazii a rozvíjejí si svou slovní zásobu.
Hry a děti

Starší děti hrají také rády společenské hry, které mají pravidla. Děti se během nich učí hlavně respektování psaných nebo domluvených pravidel, podřizovat se zájmům kamarádů nebo rodičů, podporovat se při cestě za jedním cílem a také navzájem komunikovat bez emocí a hádek. Malé děti pravidla nemají rády a taky je nechápou, proto by neměly být nuceny hrát nějaké hry s pravidly.

Více o tipech na společné hry v hlavním článku: Společenské hry pro děti.

Starší děti ocení také hry, které mohou hrát na herních konzolích, tabletech, počítačích nebo gamepadech. Každý hráč, ať už holka nebo kluk, si v online hrách objeví to své, ať už jde o logické hry, strategické hry nebo oddechové hry.

Více se o online hrách dočtete v hlavním článku: Hry pro děti online.

Montessori - trochu jiné hry pro děti

Pedagogika Montessori je založena na samostatnosti dítěte, porozumění a respektování senzitivních období dítěte. Dítě je pomocí různých pomůcek motivováno k učení se a pochopení daného problému.
Hry a děti

Více v hlavním článku: Montessori pedagogika1 a ve skupince uživatelek modrého koníka: Montessori vzdělávání.

Více o hrách pro děti na modrykonik.cz

Použité zdroje

  1. http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/13271/DIDAKTICKA-HRA-A-JEJI-VYZNAM-VE-VYUCOVANI.html/
  2. http://www.jaksihrat.cz/clanky/uvod---jak-si-hrat--/
  3. http://cs.wikipedia.org/wiki/Hra
  4. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_traditional_children's_games (ENG)
  5. http://www.netmums.com/parties/party-games/25-childrens-party-games (ENG)

Hodnocení a zkušenosti s hrami pro děti

Máš zkušenost s hrami pro děti?
Poděl se o ni a pomoz tak ostatním maminkám.
Napiš svou zkušenost
nugetka20  8. únor 2019

Quiet book - a proč ne?

Hezký den všem. Ráda bych se s Vámi podělila o novou zálibu, nebo jak to říct :)

Znáte to, dítěti už je kolem toho 1,5 roku, nebo i míň. Pravidelně spí po obědě, někdy hodinu, někdy víc, v televizi nic nedávají, číst se Vám nechce, venku počasí taky nic moc. Sedíte doma v obýváku, zapnutou chůvičku a kolem je vzduchoprázdno. Na netu furt to samé, doma poklizeno, uvařeno ..... chtělo by to něco, aby člověk úplně nezakrněl. Ale co? Byt je malej, prcek sice spí, ale přes papírové stěny se nedá dělat nic moc hlučného......

Tak asi takhle nějak to začalo. Pak jsem na netu objevila to zajímavé slovo - Quiet book - tichá nebo taky tišící kniha. Co to jako je? Je to látková kniha, ušitá se spoustou knoflíčků, cinkátek, pentliček. Podle věku dítěte jsou na listech našité různé hry, provlíkačky, schovávačky, tvary, barvičky, vlastně cokoliv, co si vymyslíte. Látková panenka tam může mít svůj pokojíček, nebo koupelnu, kde věší ponožky podle barev. Na další straně může bagr nakládat svůj náklad a hned naproti z cihel na suchý zip skládat domeček. Fantastický svět stvořený jen z látky a nitě. Je to knížka, se kterou si hrají jak děti, tak občas i dospělí, když jí vidí poprvé. Knížka, kterou můžete koupit jako předchystaný polotovar, celou ušitou, nebo si jí vymyslet pro své dítě úplně sama.

Lovila jsem další a další informace, z obrazovky na mě skákaly obrázky s různými aktivitami. Návod, jak ušít už je taky spousta, stačí zadat do vyhledávače "Jak ušít quiet book". Základem je látka, výztuha, namalovaný obrázek, jehla s nití .... a miliony a miliony stehů :) A právě ta nimravá práce je na tom všem to nejdražší. Člověk najde spoustu knih už ušitých, vymyšlených.....ale buď bylo zpracování takové, že bych danou prodejkyni propleskla (ano, opravdu jsou některé schopné "šít" QB pomocí lepidla a tavné pistole, bez ohledu na to, že je to hračka pro malé dítě, co může malý knoflík spolknout. Hlavně že svůj "výtvor" prodají), nebo je zpracování opravdu krásné, ale ta cena ...... vůči práci absolutně pochopitelná, vůči mateřské 7.000 bohužel nemyslitelná. A tak jsem si prostě řekla, že to dám sama a tak, abych se nemusela stydět.

Vlastně to ve výsledku není materiálově nijak drahé, těch pár hadříků a nití má doma skoro každá ženská. Nejsnazší práce je s filcem - a ten se řádově prodává cca za 20 Kč jedna barevná A4. A ani vlastně nemusíte mít šicí stroj (případně, když už ho teda máte, tak je fajn ho mít jinde než v ložnici, vedle dětské postýlky, jako to mám já :D ). Namalujete obrázek, vystříhnete filc, podžehlíte látku a pak už jen v klidu steh za stehem, bez chvátání, bez stresu, relaxovat.... A co když to přešvihnete a stehy jsou křivé, látka nelícuje, případně to není úplně dokonalé? Pokud je to dobře přišité, aby dítě nemohlo knoflík utrhnout a spolknout, tak se tím vůbec netrapte. Někde upáráte, někde přišijete kytičkou. Věřte, že prťous bude absolutně nadšený. Stačí jen zvolit aktivity pro jeho věk, udělat to jednoduše, barevně. Dobře ušitá kniha vydrží spousty let, není kam spěchat.

Jak to nakonec dopadlo? Dala jsem to. Sice s rozpíchanými prstíčkama, potem a krví jsm jí pokřtila, občas mi tekly nervy a rozešitá letěla do kouta, ale nakonec jsem jí vážně dodělala :) Syn jí dostal k 2. narozeninám. Vím, že není dokonalá, že mi trvala víc jak 3 měsíce, ale ty rozzářený dětský oči za to stály. A víte co? Je to hrozně návykové :) Právě jsem došila třetí (všechny jsou rozdané v rámci rodiny) a už mě zase pomalu svrbí prsty a přemýšlím, co by se dalo ušít. Vím, že na nějaké uživení by to fakt nebylo, ale jako koníček je šití vážně úžasné. Doporučuju. Furt lepší, než sedět na netu :D
1 člověk považuje za užitečné
kanejedla  26. pro 2015

Hračky

Mám dvojčata (dva kluky, 6 let). Za ty roky jsme k Vánocům i narozeninám dostali spousty hraček, něco jsme ještě i měli na půdě z doby, kdy jsem si s nimi hrála sama. Nejoblíbenější byly do loňska asi kostky a auta. Na podzim jsme od babičky dostali speciální tužku na tablet (magicpen.cz). Moc jsem z toho nadšená nebyla, nechtěla jsem, aby u toho pak kluci pořád seděli, ale tužka je vlastně spíš na učení než na hraní, musím říct, že kluci ted dělají pokroky, hlavně v psaní (letos nastoupili do 1. třídy) a nemáme problémy s děláním úkolů. Teď je to jejich oblíbená hra.