Děti si rády hrají, vždy, všude a s kýmkoli. Pro děti, které se ještě nedokáží zařadit do kolektivu a hrát s nimi např. venkovní a jiné společenské hry2 jsou tady hračky pro děti. V každé vývojové etapě života dítěte je to ale podle vhodnosti jiná hračka, která ho správně zabaví, upoutá jeho pozornost a i něčemu naučí.
Hračky pro děti nejsou jen prostředkem k upoutání jejich pozornosti, ale hlavně k rozvíjení motorických a psychických schopností. Hračka podněcuje jeho pohybový, smyslový, rozumový a citový vývoj a když se dospělý zaměří na jeho správný výběr, může dítěti v mnohém pomoci. To se totiž ze špatně vybrané hračky nebude cítit frustrováno, ale naopak jej hračka zaujme, zabaví.
Hračky pro kojence
0+ do 3 měsíců
V prvních měsících života se dítě naučí své hračky pro děti uchopovat. Nejvíce děti ocení, když se mohou na hračky dívat a poslouchat tóny. Obrázky před sebou vidí dítě stále rozmazaně. Svůj pohled dokáží zaostřit na 8 až 15 centimetrů od obličeje. Děti se nejraději dívají na lidskou tvář, která je pozoruje nebo s nimi mluví.
V tomto období jsou děti mimořádně hravé, vnímají zejména hlubší tóny, na které byly zvyknuté již v prenatálním období a ty začínají pomalu sílit. Vnímají také hlasy, které k nim promlouvají a napodobují mimiku tváře hovořícího člověka. Hračky pro děti zatím nemohou působit nijak výchovně, spíše dekoračně, a proto jsou pro tyto děti vhodnou hračkou např. kolotoče nad postýlku, hračky s videoprojekcí na stropě a tlumenými tóny, chrastítka, plyšová zvířátka. Lze zařadit i takové hračky pro děti, které dítě zaujmou a uklidní ho. To jsou např. houpačky, křesílka s vibracemi a závěsnou hrazdičkou, lehátka, hrací deky. Děti také zaujmou vysoce kontrastní vzory hraček nebo látkových knížek, které jsou pro dětský zrak nejjednodušší.
- Rádio nebo CD či MP3 přehrávač - hudba je jedním z nejlepších způsobů, jak dítě uklidnit a zabavit.
- Zrcadlo - miminko začne pozorovat svůj obraz, začne se na něj smát a později si s ním může také vykládat. Vhodné je připevnit speciální dětská zrcadla v blízkosti přebalovacího pultu nebo v dětské postýlce22.
- Měkké knihy mají různé vzory a obrázky, které jsou určeny pro děti. Dítě můžete položit vedle knížky nebo ho položit na pasení koníčků a poté se bude snažit knížku sledovat a obracet stránky.
- Smyslové hračky - po stisknutí plyšové hračky mohou vydávat různé zvuky nebo si mohou s dítětem vykládat.
- Chrastítka uchytitelná na zápěstí nebo ponožky s rolničkou - chrastítko mohou rodiče připevnit na dětskou ručičku nebo nožičku nebo mohou koupit ponožky, které mají na sobě hračku s rolničkou a dítě se tak na chvíli zabaví, bude experimentovat s novými zvuky a hledat, odkud zvuk přichází. Později se bude snažit "náramky" sundat, což také rozvíjí dětskou motoriku.
- Zvonkohra - děti mají rády jemnou hudbu. Rodiče tak mohou zvonkohru umístit na místo, kam se dítě dívá a odkud může zvuk poslouchat. Pokud rodiče umísti zvonkohru u postýlky, může se stát, že se dítě naučí u této klidné hudby usínat.
3+ do 6 měsíců
Děti v tomto období používají stále více své ručičky, strkají si je do pusinky, natahují se za různými předměty, uchopí je, ale ještě dlouze neudrží. Brzy se dítě naučí předávat si hračky z jedné ručičky do druhé a také otáčením zápěstí si umí hračku prohlédnout ze všech stran. Protože se dítě dokáže otáčet za hlasem a samo vydává už nějaké zvuky, hlásky, je dobré pořídit hračky pro děti, které vydávají zvuk a hodně na dítě mluvit. Mezi takové hračky pro děti se dají zařadit např. šustící plyšové hračky, které vydávají i jiný zvuk, hračky se zrcátkem, kousátka a třeba i zvukové hrazdičky se závěsnými předměty, atp.
S výběrem je také dobré zaměřit se na takové hračky, které jsou omyvatelné, pratelné a nebo se dají vyvařit. Rodiče by se při výběru hračky pro děti měli zaměřit také na to, že jsou bezpečné pro dětská ústa a pro jejich žvýkání. Důležité je také zkontrolovat štítky na hračkách. Rodiče by neměli připevňovat hračku na postýlku nebo ohrádku, neboť může dojít k zachycení dítěte a to si tak může ublížit.
- Hrazdičky - jde o stojan, který má na sobě zavěšené hračky a na který je možno připevnit také hračky vlastní. Dítě může do hraček bouchat, může za ně tahat, otáčet je a chrastit s nimi. Když se dítě začíná kolem 5. měsíce pokoušet o plazení a lezení, je dobré hrazdičky odstranit z dětského dosahu, aby nedošlo ke zranění dítěte.
- Chrastítka - děti milují hluk a čím hlučnější zvuk bude z chrastítka vycházet, tím větší radost z toho dítě bude mít. Rodiče mohou dítěti pustit také hudbu a dítě se tak naučí vnímat rytmus.
- Hračky na kočárek nebo autosedačku - tyto hračky pro děti visí a pískají. Mohou být plastové nebo plyšové. Dají se připevnit jak na korbičku kočárku, tak také na autosedačku. Při dlouhé jízdě autem nebo v kočárku mohou hračky odvrátit pozornost dítěte a dítě tak může začít hračky pozorovat a hrát si s nimi. Více v hlavním článku: Hračky na kočárek22.
- Měkká plyšová zvířátka - děti si začínají hrát a tulit se s měkkými plyšovými zvířátky. Důležité je, aby v uších nebo v ocáscích zvířátek nebyly žádné drátky, o které by se dítě mohlo poranit. Pozor by si rodiče měli dát také na plastové oči nebo pusinky zvířátek, které by mohlo dítě vdechnout. Nebezpečné jsou také různé zvonečky, knoflíky, stuhy nebo příze.
- Pískací gumové hračky - jsou pro děti v tomto věku velmi oblíbené. Vhodné jsou hlavně při koupání. Více v samostatném článku: Hračky do vody2.
- Leporela - čtení a knihy jsou vhodné pro děti v každém věku. Knihy s tvrdými listy, tzv. leporela vydrží dětské bouchání, slintání a špinění. Vhodné jsou také zvukové knihy, které pomocí tlačítka vydávají zvuky zvířátek, autíček apod. Více v hlavním článku: Dětské knihy3.
- Kousátka - dětem začínají růst první zoubky4 a mají svědící a bolavou čelist. Vhodné je uložit speciální chladivá kousátka, která se ukládají do ledničky, aby se gel v nich zchladil. Kousátka se nesmí vkládat do mrazáku, protože dětské zuby nejsou uzpůsobeny tomu, aby odolávaly nízkým teplotám, až teplotám pod bodem mrazu.
- hrací deky - hrací deky rozvíjí dětské smysly a motoriku. Je možné uložit je doma na podlahu, do dětské ohrádky nebo ji vzít a položit ji například na trávník na zahradě nebo v parku. Více v hlavním článku: Hrací deka16.
6+ do 9 měsíců
Miminka jsou stále zvědavější, začínají být víc a víc obratnější, zvedají své nožičky, přetáčejí se. V poloze na bříšku již pevně a kontrolovaně drží hlavičku, odrážením nožiček se snaží dostat vpřed. V lehu na zádech se snaží přitahovat a pomalu zkouší jít i do sedu a začínají zkoumat svět z pozice na čtyřech. Hračku už nemají problém nejen uchytit ale i držet, otáčet si ji v rukou, pozorovat ji, zkoumat ji. Šikovnější děti zvládnou držet v každé ruce jednu hračku. Dětská hra se stává mnohem intenzivnější. Když dají rodiče dítěti do ruky lžičku nebo vařečku, mohou děti začít bouchat do hrnců a pánví. Zuřivě mohou také chrastit s klíči, jak kdyby měli v ruce chrastítko. Hračky pro děti tak mohou být běžně dostupné věci z domácnosti.
Hračky pro děti by měly být v období okolí 6. měsíce nejideálněji lehátka, knížky se zvuky zvířátek nebo aut, dětská zrcátka, leporela, či hudební a světelné hračky. Kolem 8. měsíce zaujme dítě vhodná interaktivní hračka, která ho donutí něco zmáčknout tak, aby hračka vydala zvuk a nebo pěnové či dřevěné kostky. V 9. měsíci dítě rádo prozkoumává mechaniku a vůbec obsah šuplíků, zásuvek, ale i přesto jsou pro ně ještě stále vhodné hračky jako kostky, či hrací hudební nástroje. Velmi oblíbenou dětskou "hračkou" začínají být mobilní telefony a smartfony rodičů a známých.
- Dětské knihy - dítě se nachází ve věku, kdy se čtení stává stále více interaktivní a zábavné. Společné čtení dítěte s rodiči je důležité pro rozvíjení jazykových dovedností a mluvení. Více v hlavním článku: Řeč.
- Plyšové hračky nebo měkké panenky - děti objevují v sobě cit lásky k nějaké oblíbené hračce. Pediatři tuto vlastnost u dětí velmi podporují, protože to může v pozdějším věku usnadnit přechod, například nástup do jeslí nebo do školky. Při výběru hračky nebo panenky by rodiče měli dávat pozor na různé mašličky, pásky, plastové oči nebo ústa, aby se dítě nemohlo nějak zranit nebo nějakou menší součástku spolknout. Látkové hračky pro děti by měly být označeny jako ohnivzdorné, aby nedošlo ke spálení o radiátor.
- Míč je vhodnou hračku pro jakýkoliv věk dítěte. Lehké látkové míče vyhovují dětem v domácnosti například při nácviku placení a lezení. Rodiče mohou balón hodit do prostoru a dítě se bude snažit k němu plazením nebo lezením dostat. Až bude dítě starší, může si s míčem hrát, házet ho, pokoušet se ho chytat, kopat si s ním apod.
- Předměty v domácnosti - vhodné hračky pro děti jsou i takové věci, které se běžně v domácnosti nacházejí, např. plastové misky, odměrky, dřevěné vařečky nebo lžíce. Když maminka připravuje pro dítě oběd, může jen otevřít skříň a nechat dítě hrát si s nádobím. Důležité je ujistit se, že na sebe nemůže dítě nic těžké shodit a že jsou nebezpečné věci (např. nože) v dostatečné vzdálenosti od dítěte.
9+ do 1 roku
Batolata2 jsou stále více šikovnější, lépe se pohybují jak po zemi, tak kolem nábytku, díky kterému se postupně učí chůzi. Proto je dobré soustředit se na výběr takových hraček, které dále rozvíjí jeho pohybový vývoj a podporují ho v chůzi. Hračky pro děti mohou být i chodítka18, jezdítka, odrážedla14, ikdyž choditka jako taková nejsou velmi doporučována, hlavně co se správného motorického vývoje týče. V jiných hrách to mohou být hračky do vody, vkládací hračky dle tvaru, figurky a postavičky zvířátek.
Dítě začíná používat také předměty jako nástroje, například holí může vrážet do míče, lžičkou nebo vidličkou se může snažit napichovat jídlo na talíři. A taktéž se děti začínají zajímat více o interaktivní hry. Baví ho hry s rodiči, jako je například lechtání, mluvení s tatínkem nebo babičkou přes telefon. Dítě začíná používat i boxy na hračky správným způsobem - když uvidí uvnitř hračku, bude se snažit sundat víčko, aby se k hračce dostalo, místo toho, aby bednu obcházelo a přelézalo.
- Tlačící hračky - dítě se bude snažit uplatnit své nově nabyté schopnosti chůze a bude se snažit tlačit před sebou věci, které mu umožní pohyb vpřed. Stejně zábavná bude pro děti také jízda na plastové motorce, se kterou mohou jezdit po bytě.
- Vkládačky - boxy nebo bloky, do kterých je možno vkládat do otvorů stejné tvary. Děti tyto hry fascinují snaží se přijít na to, který tvar patří do kterého otvoru. Děti bude bavit také cokoliv kam vkládat, například kuličky do misek apod. Samozřejmě, že pod dohledem rodičů, aby nedošlo ke vdechnutí malých částí.
- Hračky napodobující rodiče - děti velice rády napodobují své rodiče, vhodné je tedy koupit dítěti dětský mobilní telefon, kuchyňku, ponk s nářadím aj.
- Knihy jsou v tomto věku pro děti velmi zajímavé. Děti jsou velmi zaujaty knížkami, které mají klapky, dají se otevírat, vytahovat z nich různé kartičky (např. okýnka, pod kterými jsou uschována zvířátka nebo postavičky).
- Kostky - skládání kostek na sebe naučí dítě jemné motorice a trpělivosti. I přes padání komínů je jeho stavění pro děti i rodiče velmi zábavné. Vhodné je začít s velkými nelakovanými dřevěnými kostkami a poté začít s menšími plastovými kostkami. Po roce mohou rodiče koupit první plastové kostky, které do sebe zapadají.
- Kyblíček s lopatku jsou velmi užitečné hračky pro děti, protože pobyt na pískovišti jednak zpříjemní, děti mohou kyblíčky plnit pískem, poté je vysypávat, rodiče pomohou nejdříve se stavěním báboviček a poté už to děti zvládnou samostatně. Více v hlavním článku pískoviště1.
Hračky pro děti - batole
12+ do 18 měsíců
V tomto období děti již zdokonalují svou chůzi, rozeznávají a napodobují hlas zvířátek, ale také činnosti starších dětí nebo dospělých: telefonují, zametají, vaří, jezdí autem, atd. Rodiče by měli dát pozor, aby se děti při hraní si na dospělé nezranili o skutečné "dospělácké" předměty (nože, nůžky apod.) Dítě začíná chodit a utíkat, je vhodné využít jeho energii a aktivitu také k vhodným hračkám, jakými jsou například: odrážedla, klouzačky, tahací hračky a nebo houpačka.
- Velké stavebnicové díly - z velkých stavebnicových dílů nebo kostek, které jsou podobné cihlám, lze stavět třeba zdi nebo pevnosti. Děti budou vytvořené hrady také rády bourat.
- Tlačící, jezdící a tahací hračky - děti, které začínají chodit, ocení hračky, o které se mohou opřít nebo na kterých mohou jezdit a pohybovat se venku nebo doma. Tahací hračky jsou vhodné pro děti, které už krásně chodí. Tahání hraček je bude hnát kupředu.
- Třídění hraček - batolata rády třídí a rozdělují hračky na hromádky. Rodiče by jim tak mohli pořídit různé krabice nebo boxy na hračky a jejich zábavu tak podpořit.
- Malá tělocvična - rodiče mohou dětem v pokojíčku vytvořit malou bezpečnou tělocvičnu, kde mohou lézt, hrát si na schovávanou, mít tam skluzavku a vše, co rozvíjí dětskou motoriku.
- Hry s míčem - děti jsou už šikovnější a měly by mít jeden větší míč, který dokáží uchopit a umí s ním házet. Nevhodné jsou plážové míče, plastové nebo látkové balónky a pěnové kuličky, které děti mohou sníst. Děti bude bavit do míče kopat, válet se po něm a házet s ním.
- Vodní omalovánky nebo prstové barvičky - dejte dítěti papír a prstové barvičky a může se vyřádit při čmárání po papíře a výměně barev. K bezpečnému kreslení jsou dětem k dispozici vodní omalovánky, jejichž barvy se objevují až po vybarvení vodou. Oblíbené jsou u dětí také kreslící tabule, které je možno ihned smazat nebo na nich razítkovat speciálními razítky.
- Trojkolky s vodicí tyčí - jízda na trojkolce bude dítě bavit. Nemusí zatím ještě samo šlapat, ale bude ho pomocí tyče tlačit rodič. Mnoho modelů trojkolek pro nejmenší je vybaveno právě vodicí tyčí.
- Obrázkové knihy - batoleti se budou líbit pokročilejší obrázkové knížky, ve kterých děti mohou ukazovat zvířátka, lidi nebo věci, které zná a později také jejich aktivity.
18+ do 24 měsíců
- Hra na dům - děti jsou nadšené z her na restauraci, obchod nebo kuchyň. Rády si hrají s čajovou soupravou nebo s talíři a hrníčky. Dalšími oblíbenými hrami je hra na domácnost, kdy mohou zametat nebo hrabat. Těmito hrami rády napodobují maminky, které v domácnosti uklízí, vaří jídla nebo chodí nakupovat. Na zahradě děti rády pomohou tatínkovi se sekáním zahrady, vozením hlíny, hrabání listí apod.
- Hudební hračky - děti milují hudbu a rády si vytvoří vlastní hudební sluch, kdy si bouchají do různých bubínků nebo mačkají klávesy na klavírech bez ohledu na to, jaký příjemný nebo nepříjemný tón hudební tyto hračky pro děti vyvozují.
- Puzzle jsou výborným způsobem, jak trénovat jemnou motoriku a zručnost dítěte. Dítě má obrovskou radost, když spojí správné dílky k sobě a umístí je na jejich místo. Poohlédnout by se rodiče měli po takových skládačkách, které mají malý počet kusů, jednotlivé díly jsou dostatečně velké a jsou vyrobeny z tvrdého kartonu nebo ze dřeva, aby nedošlo k rychlému zničení puzzlí.
- Ilustrované knížky a CD - zaznamenané pohádky na CD nejsou náhradou za čtené pohádky, ale umožní dítěti vnímat jiné hlasy, které pohádku čtou. Dítě pozná, že jde o hlas nový a odlišný než který zná. Dítěti udělá také radost, když bude poslouchat dětské říkanky nebo písničky. Při čtení pohádek mohou rodiče vybídnout dítě, aby jim ukázalo, co na obrázcích vidí.
- Vláčkodráhy - dítě si jízdu s vláčky po dráze zamiluje a pozná, že jízda po koberci a na dráze je zcela něco jiného a nového.
- Míče a hraní fotbalu - děti by měl již umět kopat do míče a házet s ním. Pár minut bude trvat, než se dítě dostane do praxe a zvládne míč kopnout dopředu nebo dozadu. Když se dítě zkoordinuje, mohou jej rodiče povzbudit, aby se pokusilo s míčem běžet a dát gól. Jde o hru, která je skvělá pro rozvoj koordinace a rodiče s dětmi si při něm užijí spoustu zábavy. Míče jsou tak jednou z velmi užitečných hraček pro děti.
24+ do 30 měsíců
Děti začínají být ve 2 letech více asertivní. Období vzdoru vyplývá z niterní války mezi touhou po nezávislosti a touze po pomoci. Tím, že něco zkouší znovu a znovu, tím zkouší a testuje své hranice. Více o první dětské pubertě se dočtete v hlavním článku: Období vzdoru7.
Děti budou rády organizovat své oblíbené hračky podle velikostí, barvy nebo tvaru. Rodiče se mohou poohlédnout po hračkách, které zapojují dětskou vyvíjející se mysl. Oblíbená jsou stále různá vozítka nebo tlačící hračky (kočárky, vozíky). Šlapací traktory nebo dětská kola4 děti ještě nejsou schopny zvládnout.
- Míče jsou stále oblíbenou hračkou. Házet už dětí umí skvěle, je dobré pořídit dětem basketbalový koš nebo použít odpadkový koš a dítě se do něj bude trefovat. Také lze pomocí jakýchkoliv tyčí nebo čar vytvořit branku a fotbal v obýváku může začít.
- Kreativita umělce - děti umí být kreativní a rodiče by je v tom měli podporovat. Děti mohou začít kreslit, hrát na hudební nástroj, poslouchat zajímavé zvuky (např. zvuky deště, přírody). Perkusní hudební nástroje motivují děti k tanci, tleskání, skákání, přeskakování nebo zpívání (křičení). Rodiče mohou experimentovat s různými hudebními žánry a nástroji a nechat tak dítě, aby se rozvíjelo.
- Oblečení - předstírat, že oblékání oblečení nebo jejich svlékání je hra. Děti se tak naučí sundávat ponožky, odepínat knoflíky nebo zapínat zipy.
- Věci do domácnosti v dětských velikostech - hračky pro děti na jejich dětské hry musí být realistické. Rodiče by proto měli pořídit sadu nádobí, hrnců a pánví. Důležité jsou také plastové, látkové nebo dřevěné potraviny. Dětská židlička a stůl nesmí také chybět, aby si dítě mohlo na přípravu čaje a večírků pozvat kamarády. Nezbytným pomocníkem v domácnosti je také koště, vysavač nebo celá kuchyně.
- Konstruktivní hračky - děti může zajít také stavění domů, aut nebo vlaků. Vhodné jsou proto různé stavebnice s doplňky vhodné pro určitou věkovou kategorii dítěte.
- Hádanky a manipulace s věcmi - děti rády manipulují s hračkami, tak proč toho při jejich hrách nevyužít, např. schovat míček pod šálky a nechat dítě hádat, kde je míček uschován nebo montovat různé hračky pomocí šroubováků, svlékat nebo oblékat panenky nebo provlékat tkaničky přes dírky.
30+ do 36 měsíců
Ve věku 3 let se dítě začíná zajímat o náročnější hračky pro děti, které procvičí jejich paměť nebo jiné dovednosti, např. kreslení svislých čar. Dítě je už výborný chodec, běžec a skokan, šikovnější děti umí i balancovat na jedné nebo na druhé noze. 3. rok je časem, kdy mohou děti začít hrát nějaký sport pomocí zmenšenin sportovního vybavení.
- Hádanky - děti rády řeší problémy a tím si testují své schopnosti a dovednosti. Děti budou rády zkoušet skládaní náročnějších skládaček puzzle (více menších dílků) nebo také hraní společenských her. Hraním deskových her se si děti budují cestu k dobrému školnímu prospěchu. Oblíbenými hrami jsou žížaly, člověče, nezlob se nebo pexeso.
- Stavebnice jsou u dětí stále více oblíbené a mohou u nich rozvíjet svou představivost. Oblíbené jsou jak dřevěné, tak také plastové stavebnice. Více v hlavním článku: Hračky pro kluky1.
- Výtvarné potřeby - děti budou rády experimentovat s výtvarnými potřebami. Děti se zabaví pastelkami, vodovkami, hlínou, vytvářením koláží z časopisů pomocí nůžek a lepidel. Veškeré barvy by neměly být toxické a také by se měly snadno smývat.
- Venkovní hračky - děti rády zkoušení své dovednosti také venku např. na houpačkách, trampolínách, s fotbalovým míčem nebo s golfovými holemi.
- Knihy - slovní zásoba je stále bohatší a děti stále touží poznávat nové a nové věci. Děti by měly být obklopeny knížkami, které odpovídají jejich věku. Děti sledují příběhy a dokáží pochopit složitost slov i náročnost příběhů.
Více o hračkách na modrykonik.cz
Použité zdroje
- http://www.rodina-finance.cz/deti.205/hracky-pro-prvni-rok-zivota-ditete.20440.html
- http://www.facebook.com/notes/miluju-miminka/jak-vybírat-hračky-pro-miminka/153818232505
- http://www.babycenter.com/0_age-appropriate-toys_5.bc (ENG)